Zo wordt Japans washi papier gemaakt

2 oktober 2015
176

Washi papier is traditioneel Japans papier, gemaakt van de vezels van drie verschillende Japanse planten: de Kozo boom, de Gampi struik en de Mitsumata struik. Met de hand worden de vezels schoongemaakt, geplet en opgerekt. Vervolgens voegt men een vloeibare substantie toe gemengd met gefermenteerde hibiscuswortel, waardoor het een soort dikke pasta wordt. Het bezinksel wordt opgevangen op en evenredig verdeeld over een bamboe zeef. De natte vellen papier die hierbij ontstaan worden geperst en vervolgens opgehangen om ze te laten drogen.

Unieke eigenschappen

Het resultaat zijn robuuste maar stralend witte vellen papier. Bovendien zijn washi vellen veel sterker dan het bij ons bekende papier, en met nog meer zorg een liefde gemaakt. Voldoende redenen voor de toekomstige eigenaar om er een hele mooie tekening op te maken, of een hele belangrijke brief op te schrijven... Veel kunstenaars gebruiken dan ook washi papier voor verschillende druktechnieken, origami, papier-maché of andere technieken.

Een bijzondere film

Filmmaker Takashi Kuroyanagi bracht het ambachtelijke maakproces op bijzondere wijze in beeld. Dat deed hij in Kurotani, waar dit papier al 800 jaar met de hand gemaakt wordt.

Bekijk ook hoe meesterkeramist Lee Hyuang Gu de klei op zijn draaitafel met eindeloos geduld naar zijn hand zet...
 

Lees ook:  Majestueuze bomen: de oudste levende monumenten van de natuur

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Een gedicht van Rutger Kopland: De stem van een cello

Stilte retraites in Nederland

Klimhortensia – Hoe moet je ze snoeien en verzorgen?

Wat als je het even niet meer weet?

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings