We hebben allemaal eten nodig, dus het kopen van voedsel zal nooit verdwijnen. Maar hoe we voedsel kopen zal zeker gaan veranderen. De boodschappen doen in de toekomst zal meer gericht worden op creatieve en naadloze ervaringen. Dit komt omdat mensen anders ook gewoon gemakkelijk hun vlees online bestellen.
Dankzij de corona periode zijn steeds meer mensen hun boodschappen online gaan bestellen en zijn er ook veel meer mogelijkheden gekomen om dit te doen. Dit zal alleen maar meer worden. Om de mensen toch naar de supermarkt te krijgen zullen ze gebruik moeten maken van technieken die de beleving in de supermarkt zo aantrekkelijk mogelijk maakt.
Er zijn enkele technologieën waarmee geëxperimenteerd wordt, die de supermarkt beleving helemaal kunnen veranderen.
Artificial Intelligence
Er is één technologie die de potentie heeft om alles en dus ook de supermarkten, te veranderen, AI of wel Artificial Intelligence. Veel mensen denken dat AI beperkt is tot stemassistenten en robot, maar er zijn al supermarktgroepen aan het experimenteren met AI die kan lezen wat er in een winkelwagen zit, zodat klanten niet meer in de rij hoeven te staan bij de kassa.
Met je stem de boodschappen doen
Het is mogelijk om met spraakberichten je boodschappen te doen. Er komt steeds meer SMART apparatuur, waardoor er ook steeds meer gebruik wordt gemaakt van voice commands. De groep mensen die met hun stem de boodschappen doen is dan ook flink aan het groeien.
Er wordt geëxperimenteerd met technologie dat in de koelkast wordt ingebouwd, waarmee je snel en gemakkelijk de boodschappen kunt uitspreken, vervolgens wordt het automatisch besteld en thuisbezorgd.
Groeiende groentes
In een supermarkt in Berlijn zijn ze aan het experimenteren met hydrophonics. Dit is een systeem om planten in plaats van in de aarde, in water te kweken. De groente en kruiden in de metro supermarkt in Berlijn groeien in de schappen.
Boodschappen zonder te betalen
Nou, de boodschappen zullen zeker niet gratis zijn, maar kun jij je voorstellen hoe gemakkelijk het zou zijn om boodschappen te doen zonder de items aan de kassa te betalen?
Het zal niet lang duren voordat we dit concept hier gaan zien, kassaloze supermarkten. Amazon is er in Seattle al mee bezig. Zij hebben een nieuwe Amazon Go in het centrum geopend, waar geen kassa’s of kassamedewerkers aanwezig zijn. In plaats daarvan zijn er wel honderden camera’s en sensoren en een computer algoritme die het gedrag van de shoppers volgt en precies weet wat zij uit de schappen halen.
De jongere generatie heeft andere belangen
Een goede winkel ervaring is voor de generatie Z/Y belangrijker dan voor andere generaties. De manier waarop mensen winkelen is veranderd door de technologie. Jongere mensen zijn opgegroeid met technologie en zijn het gewend om dagelijks gepersonaliseerde interacties te hebben met apps zoals Netflix, Spotify, maar ook Amazon.
Jongere generaties geven veel meer om de ervaring dan om de prijs, zij geven dan ook eerder geld uit aan een geweldige ervaring.