De groene toekomst van waterstof auto’s

12 juli 2021
130
Waterstof auto

De Nederlandse wegen worden tegenwoordig overspoeld door geluidloze voorbijgaande voertuigen. Niet alleen Tesla’s, maar tegenwoordig ook verschillende andere merken, bestormen de Nederlandse markt met elektrische auto’s. Deze duurzame optie tot verplaatsen is tot op heden vooral voor de zakelijke doelgroep bestemd, maar elk jaar worden ook deze auto’s goedkoper. Of ze ooit brandstof auto’s volledig kunnen vervangen is echter de vraag. Steeds vaker wordt er gezegd dat elektrische auto’s op wereldwijde schaal niet op een betaalbare manier haalbaar is. Een alternatief? Waterstof auto’s. Deze voertuigen verbranden wel degelijk brandstof, namelijk waterstof, maar stoten geen kwetsbare stoffen uit. Waarom zien of horen we hier echter nauwelijks iets van? Wij zochten het uit.

Zo blijkt dat er wel degelijk verschillende waterstof auto’s rondrijden in Nederland. Vooral Hyundai ‘s en Toyota’s. Qua gemakken rijd de auto veel meer als een normale brandstof auto, wat een pluspunt is. Daarnaast is de mogelijke actieradius vele malen groter dan elektrische alternatieven zoals Tesla’s. Een van de grootste uitdagingen is echter het opslaan van de brandstof, waterstof. Waarom? Lees gauw verder.

Wat is een waterstof auto

Waterstof auto

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat een waterstof auto is. Zo vergissen veel mensen zich in het volgende: een waterstof auto is tevens een elektrische auto. Ja, dat lees je goed. Een waterstof auto wordt namelijk net als een volledig elektrische auto door elektromotoren op de wielen aangedreven. Dit resulteert in direct vermogen en de mogelijkheid om iedereen achter je te laten binnen 4 seconden bij een stoplicht om de hoek. Het verschil zit hem in het opslaan van de energie voor deze elektromotoren. Bij een volledig elektrische auto zoals we die kennen gebeurt dit in grote accupakketten. Deze bevinden zich meestal in de bodem van de auto. Dit zorgt voor een zware auto met kwetsbare accu’s. Daarnaast vragen veel mensen zich af of deze accu’s de toets des tijds kunnen doorstaan. Mede daarom slaat een waterstof auto een andere weg in. Een waterstof auto slaat de energie niet langdurig op, maar wekt het op door middel van een verbrandingsmotor. Net als een normale auto. Alleen gebruikt deze verbrandingsmotor gebruik van waterstof als brandstof. Er vormt zich een chemische reactie met deze waterstof waardoor er energie vrijkomt. Waterstof mengt zich tijdens het rijden met zuurstof uit de lucht. Hierdoor ontstaat er water, en komt er energie vrij. Water is dan ook het enige restproduct wat vrijkomt bij deze reactie. Groener kan niet!

Lees ook:  Mooiste fietsroutes in België

Voordelen waterstof auto

Nu weet je hoe een waterstof auto werkt, maar waarom zou je ervoor kiezen? Nou, een waterstof auto kent meerdere voordelen ten opzichte van elektrische en benzine alternatieven. Laten we eerst de elektrische concurrentie bekijken. Een van de grootste nadelen hiervan is de tijd die het kost om op te laden. Bij de snelst ladende varianten ben je al snel een half uur kwijt. Een waterstof auto heeft dit probleem niet. Je tankt even snel als een benzine auto, waardoor je maximaal enkele minuten kwijt bent. Daarnaast lijkt een waterstof auto ook qua actieradius op een benzine auto. Je kunt dus zonder moeite op vakantie naar Spanje met dit vervoersmiddel! Veel waterstof auto’s hebben daarnaast wel degelijk accu’s, echter zijn deze klein en dienen ze enkel als buffer voor wanneer de auto op gang komt zonder dat de motor begonnen is met de chemische reactie. Hierdoor zijn waterstof auto’s een stuk duurzamer te produceren. De grote accupakketten zijn namelijk enorm vervuilend om te vervaardigen.

Nadelen waterstof auto

Waterstof auto

Echter kent een waterstof auto niet alleen maar pluspunten. Het is namelijk niet voor niets dat we deze viervoeters niet vaker zien voorkomen. Er zijn een aantal grote uitdagingen voor waterstof auto’s. Ten eerste is de opslag van waterstof enorm lastig. Waterstof wordt opgeslagen in gasvorm, waardoor er enorm veel plek nodig is om een noemenswaardige hoeveelheid op te slaan. Ook kost de productie van waterstof meer energie dan hoeveel er vrijkomt in je voertuig. Hierdoor laat de moderne techniek niet toe om dit op grote schaal uit te voeren. Daarnaast is het voor veel particulieren nog niet aantrekkelijk om te kiezen voor deze groene voertuigen. Er zijn namelijk nauwelijks tankstations in Nederland waar je waterstof kan tanken. Ook is de keuze absoluut niet reuze. Momenteel zijn er een handjevol voertuigen beschikbaar welke vele malen duurder zijn dan alternatieven die niet op waterstof rijden. Dit zorgt ervoor dat er weinig bedrijven zijn die bekwaam genoeg zijn om jou te helpen als er iets mis gaat met je voertuig. Laat staan als je een echte autoliefhebber bent en behoefte hebt aan stage 1 chiptuning. Deze luxe blijft alleen beschikbaar voor traditionele verbrandingsauto’s. Gelukkig was er sowieso geen grote beweging van automodders richting groene voertuigen.

Lees ook:  De 8 leukste activiteiten in Hoek van Holland

Toekomst waterstof auto

De toekomst van waterstof auto’s? Onzeker. Alhoewel het oorspronkelijk een prima alternatief lijkt voor elektrische voertuigen met een kleine actieradius, zijn er een aantal grote struikelblokken. De voornaamste zijn het opslaan en produceren van waterstof. Echter was het opslaan van elektriciteit bij elektrische auto’s eerder ook een struikelblok voor autofabrikanten. Door jarenlange research is ook dit probleem grotendeels opgelost. Zal deze inhaalslag ook bij waterstofauto’s plaatsvinden? Wij hopen het in ieder geval!

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Hoe kun je optimaal genieten van je tuin?

Normandië in Frankrijk bezoeken

Hoe bewaar je de innerlijke rust als je op zoek bent naar een huis

Je keuken Feng Shui inrichten

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings