Van inktpot tot vrijgevochten vrouwenasbak

786 VIEWS
Van inktpot tot vrijgevochten vrouwenasbak

Een wiebelend hondje op de hoedenplank van een auto, dat kennen we natuurlijk allemaal wel. Hoewel je het op het eerste gezicht niet zou denken, komt dit prachtige kunstwerkje van een dame in bed uit dezelfde familietak als de knikkende hondjes.

Het object kwam in het bezit van Onterfd Goed – een stichting die collecties waar musea afstand van doen, herbestemt – nadat de collectie van het voormalig Museum Scryption niet langer kon worden beheerd door stichting Scryption en in zijn geheel dreigde te worden verkocht aan de hoogste bieder. Destijds werd het kunstwerk aan het Scryption aangeboden als een inktpot en ook bij Onterfd Goed dachten we dat het een inktpot was. In het middelste gat werd de inkt ingeschonken, op de twee uitsparingen op de bovenzijde legde je je pen te rusten. Het zag er allemaal heel logisch uit.

Wat bleek? Het inktpotje is een asbak, en één met een bijzonder verhaal.

Tot de dag dat een bezoeker binnenkwam die bijna het zelfde potje thuis had staan. Wat bleek? Ons exemplaar miste twee onderdelen. De dame in bed ligt eigenlijk in bad, en hoort benen te hebben die speels omhoog steken! Het gat van de inkt is de plek waar haar benen horen te swingen en de twee uitsparingen zijn perfect om je sigaret op te leggen. Het inktpotje is een asbak, en één met een bijzonder verhaal.

Deze ‘naughty’ asbakken zijn geïnspireerd op de Flapper girls: een ‘nieuwe generatie’ vrijgevochten en rebelse vrouwen: ze rookten, dronken, reden auto, ze luisterden naar jazz en knipten hun haren kort

De asbak is namelijk een ‘nodder’, net als de hiervoor genoemde hondjes-op-de-hoedenplank. De benen bewegen liefelijk heen en weer als men deze aantikt. Deze pittige dames komen in allerlei vormen voor, soms in bad of bed en soms op vakantie. In andere varianten lijkt het alsof de dame in kwestie op haar rug ligt en men onder haar rokje kijkt..

Lees ook:  Broederliefde | Het verhaal van Vincent en Theo van Gogh

Deze ‘naughty’ asbakken die voor het eerste in de jaren twintig werden geproduceerd, komen oorspronkelijk uit Duitsland en zijn geïnspireerd op de Flapper girls: een ‘nieuwe generatie’ zelfbewuste vrouwen uit die tijd. Ze waren vrijgevochten en rebels: ze rookten, dronken, droegen zware make-up en korte rokken, reden auto, ze luisterden naar jazz en knipten hun haren kort.

Vergelijk deze uitdagende en provocerende, brutale vrouwen met een oude foto van een Victoriaanse zwemoutfit en dan is het begrijpelijker hoe aanstootgevend deze pin-up asbak destijds was. Een waar kunstwerk uit de eerste feministische golf!

flappers samen

De Flapper girls uit de jaren ’20. Foto links: www.constantlyalice.com | Foto rechts: www.ilconsorzio.com

Coverfoto: Frank van Delft

Tekst: Jessica Havelaar


Ooit opgericht om één museale collectie te redden van de ondergang, is de Stichting Onterfd Goed inmiddels de grootste adoptiebalie voor erfgoed in Nederland. Voor objecten die jarenlang in een donker depot van een museum of andere publieke instelling hebben gestaan, zoekt de stichting kopers die de kunstvoorwerpen een nieuw leven geven. Paradijsvogels Magazine brengt grappige, opvallende of mooie objecten met een verhaal onder de aandacht.

MEER INSPIRATIE

Sprookjesachtige borduurkunst met een boodschap
Met deze ijsjes wordt aandacht gevraagd voor watervervuiling
Deze kunstenares haakt jasjes voor beschadigde natuur
Deze kunstenaar brengt jeugdherinneringen tot leven in levensechte miniaturen