Telefoonverslaving

25 VIEWS
Telefoonverslaving

De smartphone is haast niet meer uit ons leven weg te denken. En dat is helemaal niet gek ook. Door de loop van tijd zijn telefoons zo geavanceerd dat je er bijna alles mee kunt doen. Zo heb je geen papieren agenda meer nodig, hoef je geen fototoestel meer mee te slepen en zelfs je pinpasje kun je al thuis laten! Helaas heeft elk voordeel z’n nadeel. Zo hebben duizenden tot miljoenen mensen een telefoonverslaving. Vaak weten ze van zichzelf niet eens dat ze een telefoonverslaving hebben omdat het zo normaal is dat ding altijd in handen te hebben.

Telefoonreparatie Limburg

Wat is een telefoonverslaving

Nomofobie, beter bekend als telefoonverslaving is afgeleid van ‘no mobile fobie’ is de angst om niet bereikbaar te zijn of je telefoon kwijt te raken. Deze angst is niet direct gelinkt aan de telefoon, maar eerder het plezierige gevoel dat je krijgt bij het ontvangen van berichten. Wanneer je een reactie krijgt op een social media post maken je hersenen het stofje dopamine aan, dat voor een genotsgevoel zorgt. Dit gevoel zorgt er dan ook voor dat je een telefoonverslaving zou kunnen ontwikkelen.

Signalen

Het is wel zo handig om te weten hoe je een telefoonverslaving kan herkennen. Het zit namelijk zo dat een telefoonverslaving doorgaans onbewust ontstaat. Door signalen in vroege stadiums te herkennen wordt het een stuk gemakkelijker om hier iets aan te doen. Een van de meest voorkomende signalen waar je een telefoonverslaving aan kunt herkennen is liegen over de schermtijd die besteed wordt op een telefoon. Een gezonde schermtijd voor iedereen van 12 jaar en ouder is 3 uur per dag. Alles meer dan 3 uur wordt al gezien als telefoonverslaving. Ook is een veelvoorkomend signaal het voortdurend ontgrendelen van de telefoon zonder enige reden of motivatie. Het kwijtraken van de telefoon is vanzelfsprekend een grote stressfactor, om nog niet te spreken van het kapot laten vallen van de telefoon. Ondanks dat een telefoonreparatie in Limburg nauwelijks tijd in beslag neemt zal het voor een telefoonverslaafde moeilijk zijn deze tijd te overbruggen. Plan jij voor jezelf in wat je straks van plan bent te gaan posten? Ook dan heb je al te maken met een vorm van telefoonverslaving. Het telkens opnieuw checken van mailboxen, Instagram, Facebook en ga zo maar door is ook een signaal dat duidt op telefoonverslaving.

Lees ook:  Een rustiger leven

 

Telefoonreparatie LimburgNegatieve effecten smartphones

We zeiden het net al. Elk negatief heeft ook zo z’n positief. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je op de telefoon bezig bent en een notificatie krijgt van Facebook. Dan ben je toch geneigd om gebruik van deze app te gaan maken, zonder dat je die intentie had. Je eerste gedachte zal dan zo ‘Wat handig, dat ik hiervan op de hoogte wordt gehouden’. Maar in realiteit worden je hersenen gemanipuleerd deze constante prikkel te ontvangen. Dit soort technische snufjes zijn de reden dat het nog verdraaid lastig kan zijn om je te verzetten tegen. Let je dus niet op en geef je je over aan je telefoon? Dan kun je binnen de kortste keren niet meer zonder. Want naast deze constante aandacht prikkel heeft de telefoon nog andere negatieve effecten. Naar de dopamine prikkel maken je hersenen ook cortisol aan, het stresshormoon. Elke keer dat je een melding krijgt maak je dus zowel dopamine als cortisol aan, behoorlijk tegenstrijdig en lastig te verwerken. Ook word je een stuk impulsiever van omdat je brein in een constante staat van alertheid verkeerd. Hoe zit dat? Een notificatie zorgt voor een ware kortsluiting waardoor je onbewust sneller ondoordachte keuzes maakt, wat niet altijd even voordelig is. Tot slot worden je hersenen er lui van. Hoeveel telefoonnummers ken je bijvoorbeeld nog uit je hoofd? Alles staat opgeslagen in je telefoon, niet heel voordelig voor je analytisch denkvermogen.

Lees ook:  Yoga Nidra: de bijzondere staat tussen slapen en waken

 

Tips om telefoonverslaving tegen te gaan

Heb jij last van een telefoonverslaving of ken jij iemand die verslaafd is aan zijn of haar telefoon? Dan moet je natuurlijk wel weten wat je eraan kunt doen. Je kunt het beste starten met het minder aantrekkelijk maken van de telefoon, zo raak je ook minder snel in de verleiding om bepaalde apps te openen. Richt je thuisscherm slim in door alleen de apps te plaatsen die je ook echt nodig hebt. Social media moet daarbij uit het zicht verdwijnen. Doe dit door ze samen in een mapje te plaatsen of iets dergelijks. Als je dan toch bezig bent kun je de achtergrond van je telefoon het beste zwart maken. Naast dat het niet afleid bespaard het ook nog eens batterij! Vervolgens zijn de notificaties een grote boosdoener. Zet (bijna) alle notificaties uit, laat alleen aan staan wat je écht nodig. Daarnaast is het gebruiken van schermtijd een mogelijke eye-opener. Zo heb je meer inzicht in hoeveel tijd je per dag aan je telefoon besteed. Kortom: Leren loslaten, ook jij kan het!

MEER INSPIRATIE

Je huid optimaal verzorgen
Verantwoord afvallen
Thuis yoga beoefenen
Spiritueel ontspannen