Interactief schouwspel van muziek, licht en metalen bloemen

28 oktober 2014
50

In de Sainte Marie Madeleine kerk in Lille staat een grote glimmende koepel. Hij is bedekt met honderden bloemen van aluminium. Wanneer er niemand in de buurt is, is het stil en donker. Maar zodra er mensen in zijn buurt komen openen de bloemen zich en ontvouwt zich een helder licht: een warme gloed verspreidt zich door de donkere kerk, op de muur verschijnen weerspiegelingen van lotusbloemen en er klinkt een diep basgeluid.
Dit bijzondere interactieve schouwspel heet 'Lotus Dome' en is een kunstwerk van Nederlander Daan Roosegaarde. Door het een plek te geven in de kerk ontstaat een spannende wisselwerking tussen de eeuwenoude architectuur van de kerk en de vernieuwende technologie van de koepel, waaraan Roosegaarde refereert als 'techno poëzie'. Na de opening in Lille is de Lotus Dome wereldwijd getoond en bewonderd door duizenden bezoekers.
Het werk van Roosegaarde is overigens überhaupt niet onopgemerkt gebleven. Wellicht kent u hem van 'Smart Highway', de slimme wegmarkering op van 'glow in the dark' verf, die overdag oplaadt en 's nachts licht geeft. Straatverlichting wordt overbodig, wat een stuk energie-zuiniger is en waardoor 's nachts rijden volgens Roosegaarde verandert in een 'poëtische ervaring'. Deze en andere projecten leverden Roosegaarde (samen met zijn Studio Roosegaarde) internationale bekendheid op en werden inmiddels al met vele prijzen beloond.
Bron: studioroosegaarde.net

Lotus dome 1 Lotus dome 2 Lotus dome 3 Lotus dome 4 Lotus dome 5 Lotus dome 6
 

Lees ook:  Chefchaouen, de blauwe stad van Marokko

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

5 redenen om te mediteren

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings