Stijlicoon Iris Apfel: “Het is beter om gelukkig te zijn dan goed gekleed”

8 juni 2016
148

Er is waarschijnlijk nog geen dag voorbij gegaan waarop het Amerikaanse stijlicoon Iris Apfel er niet fenomenaal uitzag. Met haar geheel eigen stijl heeft zij de harten van mensen over de hele wereld veroverd. Er is zelfs een documentaire over haar gemaakt: Iris. Ook siert ze, op 94-jarige leeftijd, een reclame voor Citroën waar gewoonlijk jonge modellen voor uitgekozen worden. Dit roept bij velen de vraag op wat het geheim van de smid is. Dat wordt hoogst waarschijnlijk lastig, want volgens Iris Apfel zelf is stijl niet te leren, maar - gelukkig (?) - is dat uiteindelijk ook niet het belangrijkste..

Maak je geen zorgen over de modepolitie

Maak je geen zorgen over wat anderen van je denken, want waarom zou je? De modepolitie komt niet langs om u in de gevangenis te gooien, dus draag dat waar je je goed bij voelt. ‘Ik houd van felle kleuren’, zegt ze, ‘maar ik deed nooit iets om rebels te zijn… Ik deed het slechts omdat ik het leuk vond en ik dacht dat het goed voor me was. En zolang ik mijn man of moeder er niet mee beledigde, was wat anderen ervan dachten hun probleem en niet de mijne!’ Haar moeder was totaal anders:

Ze zag er altijd perfect uit, geen haar die verkeerd zat.

'Ze was in dat opzicht veel gedisciplineerder dan ik. Ik ben experimenteel en nieuwsgierig en probeer graag dingen uit, en als ik het leuk vind dan doe ik het opnieuw’. Dus laat je gaan. Je kunt het goede of het foute doen, maar doe het gewoon.

Lees ook:  Grootste verzameling afval krijgt tweede leven als kleurrijke straatkunst

Draag comfortabele kleding – maar niet té comfortabel

‘Mensen denken dat ik leef om me mooi aan te kleden, maar dat is onzin – ik draag vaak een oude spijkerbroek en iets van een oude trui waar ik me comfortabel in voel. Zelfs als ik helemaal opgedoft ben, wil ik me evengoed comfortabel voelen en als dat niet het geval is dan wil ik het niet dragen.' Dus draag vooral geen oncomfortabele kleding enkel omdat het in de mode is. Maar dat betekent niet dat we hier in door moeten draaien. ‘De kleding vandaag de dag is té comfortabel! Mensen maken misbruik van deze trend en zien er daardoor slordig uit. Niemand denkt nog over wat fatsoenlijk is. Fatsoen lijkt een vies woord te zijn geworden', aldus La Apfel.

Kleed je met respect voor jezelf en de mensen om je heen

Het is niet gepast om naar het theater te gaan in een joggingbroek; dat is een belediging voor de artiesten op het podium. Dat geldt ook voor het binnenlopen van een restaurant op flipflops en met een vies sweatshirt. Jaren terug kon men niet eens een restaurant binnenlopen zonder jasje. Iedereen doste zich uit.

Ik houd ervan dat als ik naar een restaurant ga en naar de tafel naast mij kijk dat de mensen er dan aantrekkelijk uitzien; dat helpt mijn spijsvertering.

'Als ik een beest zie bij wie zijn harige borst boven zijn shirt uitsteekt dan verlies ik mijn eetlust! Ik denk dat dat een gebrek aan respect is - respect voor jezelf.’

Lees ook:  Fenna | Als je haar maar goed zit

Weet wie je bent en kleed je daarnaar

‘Ik denk dat de meeste mensen niet echt weten wie ze zijn. Zij voelen zich fijn als ze eruit zien zoals iedereen of kleding dragen die in is… Mensen breken hun hoofd over hoe ze eruit zien, het is ongelooflijk! Ze weten niet wat ze moeten dragen of hoe ze dit moeten doen en ze zijn ontzettend ongelukkig. Maar stijl is niet iets dat je kunt leren.'

Stijl zit, denk ik, in ons DNA.

'Je kunt leren om er modieuzer uit te zien, je kunt leren hoe je je zich beter kunt kleden, maar ik denk niet dat stijl hebben te leren valt. Dat is iets dat eigen is. Je moet eerst weten wie je bent en van daaruit verder gaan – en dat is enorm veel werk! De meeste mensen willen dit niet doen. En als zij dat niet willen en zich gestrest voelen als zij dit proberen, dan zeg ik altijd maar: het is beter om gelukkig te zijn dan goed gekleed.’

Hieronder kun je deze charismatische en tikje eigenwijze vrouw aanschouwen in de trailer van de documentaire over haar leven en de nieuwe, ontzettend slim bedachte Citroën commercial.

Trailer 'Iris'

Iris Apfel voor Citroën

https://youtu.be/hfOg6wTLlDg

Via The Talks 

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Hoe kun je optimaal genieten van je tuin?

Normandië in Frankrijk bezoeken

Hoe bewaar je de innerlijke rust als je op zoek bent naar een huis

Je keuken Feng Shui inrichten

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings