Slaapyoga | Relaxen is een mensenrecht

1456 VIEWS
Slaapyoga | Relaxen is een mensenrecht

“You should sit in meditation for 10 minutes a day, unless you’re too busy; then you should sit for half an hour.” Dit oude zen-gezegde slaat de spijker op de kop: ons leven is drukker dan ooit, maar juist daarom moeten we meer tijd vrij maken om tot rust te komen. Of zoals de auteurs van het boek slaapyoga zeggen: ‘Relaxen is een mensenrecht!’ Amen.


Een powernap waarbij je klaarwakker blijft

‘Moe, moe, alsmaar moe zijn. Hele naties lijden eraan.’ De marketingjongens- en meisjes hebben allerlei oplossingen gevonden om vooral wakker te blijven: energiedrankjes, extra sterke koffie en snellere suikers in allerlei voedselrepen. Maar hoe zou het zijn om gewoon eens aan uw moeheid toe te geven? Om alleen maar stil te liggen? En slechts naar een stem te luisteren, zoals tijdens het aloude voorlezen van vroeger?

Na de boeken Slaap lekker en Eerlijk over yoga die beide eerder op Paradijsvogels Magazine voorbijkwamen, stuitten we op deze mooie combinatie: Slaapyoga! Over hoe stil liggen en luisteren tot een diepe ontspanning werken. Zoiets als een powernap, maar dan één waarbij je klaarwakker blijft.

Als je alles weghaalt, blijft de ware eenvoud over

Auteur Fidessa Docters van Leeuwen doet al sinds de jaren negentig aan yoga. Destijds vooral iets dat nog in achterafzaaltjes werd gegeven, maar voor Fidessa was het een directe aha-erlebnis: “Waarom had niemand mij hier ooit wat over verteld? Vanaf die dag maakte ik de afspraak met mezelf dat yoga een rode draad in mijn leven zou zijn.” In 2010, alleen op reis door India, kwam ze voor het eerst in aanraking met slaapyoga.

Lees ook:  Lichter leven | Licht uit het verleden

“Onze yogateacher vroeg ons om te gaan liggen. ‘Je neemt je voor om niet in slaap te vallen.’ We mochten niet meer bewegen – één van de kernelementen van slaapyoga. Ik volgde haar stem en tegen de tijd dat er een vlieg boven mijn hoofd zoemde maakte niets in mijn aanstalten om hem weg te wuiven. Ik was op reis door mijn lichaamsdelen. Wat ben ik helder, flitste het door me heen. Ik wist dat ik wakker was, héél wakker. Slapen is echt iets anders, maar toch. Was dit het volledige bewustzijn waar ik wel eens over had gehoord?

Een wijze zei ooit: ‘Als je alles weghaalt, blijft de ware eenvoud over.’ Dat was deze yoga-ervaring in een notendop. Je hoefde het alleen maar te ervaren.”

Slaapyoga: 11 minuten met het effect van 3 uur slaap

Terug in Nederland schrijft ze met Kirstin Hanssen het boek slaapyoga. Gebaseerd op de yoga nidra zoals die in India wordt gegeven, bieden ze een laagdrempelige manier om slaapyoga zelf te ervaren. Helemaal stilliggen zet je musculaire spanning op een laag pitje, waardoor je hersenen zich niet bezig hoeven te houden met het aansturen van de spieren. Zo komt ook uw brein echt tot rust. Ideaal om op te laden voor de rest van de dag, of juist uitgerust en vrij van spanningen de nacht in te gaan. Ook handig: het boek bevat een CD met een eenvoudige en doeltreffende elf-minuten oefening, met het effect van circa drie uur slaap.

Lees ook:  Daten na je 65ste | Barcelina

Ook proberen? Bestel hier het boek.


Meer inspiratie opdoen? Meld je aan voor de gratis inspiratiemail van Paradijsvogels Magazine en ontvang wekelijks de beste artikelen:


Slaapyoga Slaapyoga

Ontvang gratis onze beste artikelen!

Schrijf je in voor de inspiratiemail van Paradijsvogels Magazine

MEER INSPIRATIE

De dagelijkse routine van briljante geesten
Dit Japanse hotel wordt al 46 generaties door dezelfde familie gerund
Stiltewandelingen met een bijzonder tintje
7 simpele Feng Shui tips voor een woonkamer waar je écht blij van wordt