Slaaptips: Tips voor een betere nachtrust

26 VIEWS
Slaaptips: Tips voor een betere nachtrust

Iedereen slaapt wel eens slecht. Het duurt uren voor je in slaap valt of je wordt ’s nachts constant wakker. Daardoor ben je ’s ochtends niet uitgeslapen en kom je er met de grootste moeite uit. Als dit af en toe gebeurt dan is dit nog te overzien. Maar veel mensen ervaren iedere nacht slapeloze nachten. Iedere nacht opnieuw liggen ze uren wakker en te woelen. En dit is een aanslag op je lichaam. Niet alleen ’s ochtends voel je je vermoeid, maar het gevoel blijft de hele dag aan. Slaap jij ook slecht en weet je niet meer wat je moet doen? Dan hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet. Lees ze eens rustig door (niet op een scherm in bed voor het slapengaan!) en hopelijk behoren jouw slapeloze nachten binnenkort tot de verleden tijd.

Oorzaken slecht slapen

Voor we je de tips gaan geven, is het belangrijk om te achterhalen waar je slaapproblemen vandaan komen. Heb je er al langer last van? Of is het iets van de laatste tijd? Heb je binnenkort een belangrijke afspraak waar je tegenop ziet? Ervaar je veel stress overdag of ben je een echte piekeraar? Dit zijn allemaal bekende oorzaken van slaapproblemen bij mensen. Om tot een oplossing voor jouw problemen te komen, zul je dus eerst de oorzaak moeten achterhalen. Zie je op tegen de stressvolle verhuizing die over een paar weken plaats gaat vinden? Dan is de kans groot dat je in je nieuwe huis beter zult slapen. Tot die tijd is het belangrijk om je goed voor te bereiden op de verhuizing. Begin bijvoorbeeld op tijd met inpakken van kleine dingen die je toch niet meer gaat gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kerstspullen, winter- of zomerkleding en speelgoed van de kinderen. Maak een planning. Dit geeft rust en daardoor voel je je beter voorbereidt. Dit geldt ook voor andere stressvolle situaties als een presentatie of een doktersbezoek. Bereid je goed voor, de rust komt dan vanzelf. Slapen is erg belangrijk voor je lichaam. Het zorgt er voor dat je je emoties van die dag gaat verwerken en je lichaam en geest komen zo tot rust. Gebeurt dit niet? Dan kan je je de hele dag lusteloos, moe of geïrriteerd voelen.

Deze slaaptips helpen je op weg

Nu je oorzaak van je slaapproblemen weet, is het makkelijker om ze aan te pakken. Maar de oorzaak vinden is nog niet altijd zo gemakkelijk. Met name stress overdag is niet altijd direct zichtbaar. Vaak wen je aan je drukke dagen en heb je pas laat in de gaten dat dit niet goed is voor je lichaam. Je gaat slecht slapen en daardoor kan de stress zelfs toenemen. Weet je niet wat de oorzaak van je slaapproblemen zijn? Maak je dan vooral niet te druk en ga aan de slag met de volgende tips voor een betere nachtrust.

Lees ook:  Een rustiger leven

De slaapkamer

We beginnen met het aanpakken van de slaapkamer. Zorg dat je slaapkamer rust uitstraalt. Geen druk behang, geen tierelantijntjes en geen rommel. Zorg dat je kamer er netje en opgeruimd uitziet. Dit geeft al rust als je naar bed gaat. Probeer ook je kamer zo donker mogelijk te maken. Gebruik hiervoor rolluiken of verduisterende gordijnen. Probeer zo veel mogelijk licht buiten te houden, want dit zorgt er voor dat je hersenen ‘denken’ dat het ochtend is. Heb je geen rolluiken of krijg je je kamer om wat voor reden dan ook niet donker? Probeer dan eens met een slaapmasker op te slapen. Een goed zittend slaapmasker merk je niets van tijdens het slapen, maar zorgt er wel voor dat het donker om je heen is. Zelfs als er veel licht door je ramen naar binnen komt. Zorg er ook voor dat je kamer goed geventileerd is en dat de temperatuur tussen de 16 en 31 graden is.

Het bed

Een bed dat niet comfortabel ligt, is een bron van ergernis. Met name het matras is hier erg belangrijk. De een houdt van een hard matras en de andere juist van een zacht matras. Ligt jouw matras niet goed? Ga dan eens naar een winkel gespecialiseerd in bedden en matrassen. Hier mag je een aantal matrassen uitproberen en kijken wat voor jou het beste is. Een echt goede zaak zal ook kijken naar je houding en je daarin adviseren. Kijk ook meteen naar een goed kussen. Deel je je bed met je partner? Dan zou je ook kunnen kijken naar twee aparte matrassen. Misschien iets minder romantisch, maar zo kunnen jullie beiden een matras kiezen dat jullie fijn vinden. Ook twee dekbedden zou een goed idee kunnen zijn. Zo word je niet steeds wakker van je partner die aan de dekens trekt of zich omdraait.

slaapmasker

Vóór het slapengaan

Ook nog vóór je in bed ligt, is het belangrijk je alvast goed voor te bereiden op het slapen gaan. Doe ’s avonds al de rolluiken of gordijnen dicht in je woonkamer. Ook al is het nog lang licht buiten. Licht houdt je wakker en daarom kan je beter al voor het slapengaan je woonkamer verduisteren. Een half uur vóór je naar bed gaat, is het verstandig om niet meer op een scherm te kijken. Dus televisie uit en telefoon weg leggen. Ga in plaats van televisie kijken een boek lezen of in bad. Of een stukje wandelen. Ook sporten tot laat is niet aan te raden. Probeer ook cafeïne en alcohol te vermijden. Houd er rekening mee dat cafeïne ook in energiedrankjes, chocolade, cola en zwarte thee zit. Zwaar eten wordt ook afgeraden vlak voor het slapengaan. Iedere dag op hetzelfde tijdstip gaan slapen, ook in het weekend, zorgt voor gewenning. Je lichaam wordt moe op dat tijdstip en je valt daardoor sneller in slaap.

Lees ook:  Verantwoord afvallen

In bed

Heb je je goed voorbereidt op het naar bed gaan? Maar lig je nog steeds te draaien en te woelen? Probeer dan je gedachten te verzetten. Dit is erg moeilijk en is iets dat je moet leren. Mediteren kan hierbij helpen. Dus probeer eens overdag te mediteren met behulp van een app. Je leert je gedachten te accepteren én te laten gaan. Dit zal je ’s avonds helpen met in slaap vallen. Ben je iemand die veel aan het piekeren is of juist geweldige ideeën krijgt in bed? Leg dan een notitieboekje naast je bed. Schrijf alles van je af zodat je met een leeg hoofd kunt gaan slapen. Pak vooral niet je telefoon of zet de tv in je slaapkamer niet aan. Hierdoor word je alleen maar meer wakker.

We hopen dat we je met deze tips hebben kunnen helpen en dat je binnenkort weer heerlijk slaapt. Probeer het vooral niet te forceren en geef het even tijd. Verwacht dus niet meteen na het volgen van deze tips een geweldige nachtrust. Accepteer het feit dat je slecht slaapt en accepteer dat je piekert. Laat dit alleen niet je gedachtes overnemen. Na een tijdje zul je merken dat je beter gaat slapen. Is dit niet het geval? Ga dan langs bij je huisarts, want een slechte nachtrust kan je leven behoorlijk beïnvloeden.

MEER INSPIRATIE

Je huid optimaal verzorgen
Verantwoord afvallen
Thuis yoga beoefenen
Spiritueel ontspannen