
Draden, draden en nog eens draden ... rode wel te verstaan. De rode draad in dit kunstwerk van de Japanse kunstenares Chiharu Shiota is ... de rode draad. Een onwaarschijnlijk ingewikkeld web zonder zichtbaar begin of einde vormt een heel verfijnd geheel waar je naar wilt blijven kijken. De installaties van Chiharu verwijzen vaak naar grote thema's als het leven, identiteit en herinnering.
Chiharu (1972, Osaka) bracht een ware sensatie teweeg met haar installatie The Key in the Hand tijdens de Biënnale van Venetië in 2015 (enkele foto's van The Key in the Hand hebben we onderaan dit artikel geplaatst). Haar werk stond destijds in de top 5 tentoonstellingen van The Guardian en op de cover van The New York Times. Eind 2017 stond Chiharu met een nieuwe installatie, Uncertain Journey, in Het Noordbrabants Museum.
Uncertain Journey
Chiharu werkt vaak met tien medewerkers ongeveer 12 dagen aan het opstellen van deze gigantische web-installatie. Tentoonstellingsruimtes, zoals ook die van Het Noordbrabants Museum destijds, worden overspannen met een voor die ruimte op maakt gemaakt net, waarna de draden van wel 2000 bollen wol worden vastgemaakt met ruim 10.000 nietjes. Onder de foto's hebben we ook twee filmpjes geplaatst: een interview met Chiharu waarin zij verteld over de betekenis van Uncertain Journey en een time lapse van de opbouw in Het Noordbrabants Museum
Artikel gaat verder onder de afbeeldingen Foto: Christian Glaeser
Foto: Christian Glaeser
Foto: Christian Glaeser
De rode draad van Uncertain Journey
In het filmpje hieronder kun je zien hoe Chiharu met haar medewerkers eindeloos lange rode draad aan het knopen is tot éen geheel. Als student, vertelt Chiharu, wilde ze al met lijnen in drie dimensies werken. In het filmpje vertelt ze ook over de betekenis van haar installatie Uncertain Journey: het leven ... de reis die we allemaal maken, maar zonder duidelijke eindbestemming.
Het volgende filmpje geeft in het kort weer hoe de installatie van Chiharu werd opgebouwd in Het Noordbrabants Museum. Onwerkelijk hoe je met zoveel meters wol, zoveel verschillende handen en allerlei rijdende stijgers kunt komen tot zo'n sereen kunstwerk.
The Key in the Hand
Bij Chiharu komt er geen naald aan haar werk met draad te pas. Anders is dat bij Maria Vaslyeva die met naald en draad de renaissance weer tot leven weet te brengen.