
In een eerder artikel omschreven we Calvin Nichols al als de grootmeester van de papierkunst. Zijn gedetailleerde portretten van (wilde) dieren zijn ongelofelijk; zeker wanneer je bedenkt dat hij de ziel van zijn onderwerpen weet te vangen door slechts het gebruik van papier en lijm. De Canadese kunstenaar is terug met nog meer verbluffend (vogel)werk.
Natuurlijke observatie
Tot ruim in zijn twintiger jaren bestond het leven van Calvin voornamelijk uit kamperen, wandelen, kanoën en skien, kortom: buiten zijn. Dit is precies de reden dat hij al op jonge leeftijd een interesse ontwikkelde in het observeren van de gedragingen en gewoonten van dieren in het wild. En vanaf het moment dat hij tijdens een les op de kunstacademie in Toronto papier als hulpmiddel gebruikte, liet dit artistieke medium als uitingsvorm hem niet meer los. Hij begon met het maken van zijn dierlijke sculpturen puur vanuit herinnering, maar voegde fotografie toe om tot het extreme detail in zijn werk te kunnen komen.
Dieren waar ik bekend mee ben of gefascineerd door was, werden eenvoudige onderwerpen om in te verdwalen
Artikel gaat verder onder de afbeelding
De beloning van het sculpturen
'Mensen zijn altijd verbaasd als ik ze vertel dat de ontwikkeling van de tekeningen net zo lang, of zelfs langer, duurt dan het maken van het beeld zelf', vertelt Calvin in een interview aan Opulence (Engels). 'Elk sculptuur begint op dezelfde manier: een idee of inspiratie leidt altijd eerst tot het fotograferen en schetsen van het onderwerp in kwestie'. Met behulp van biologen en fotografen zorgt Calvin er vervolgens voor dat hij een dieper niveau van begrip krijgt van het wilde dier of de vogelsoort die hij van natuurlijke observaties of foto's kent.
Het daadwerkelijk aan de slag gaan met papier is de beloning voor al het harde werk dat gedaan is ter voorbereiding
Vogels als favoriet
Balancerend tussen 2D en 3D, lijken de zorgvuldig gesneden en gelaagde papieren sculpturen van Calvin los te komen van het omringend frame. Door het kundig gebruik van de kleuren wit en gebroken wit krijgen de gevleugelde wezens een gevoel van levendigheid en realisme. Zwevend boven het oppervlak creëren talloze stukjes papier levensechte veren en wordt elke vogel in zijn natuurlijke houding afgebeeld - in elkaar gedoken op een takje of zijn vleugels uitstrekkend voor de vlucht.
Vanwege de gelaagdheid in de vleugels zijn vogels Calvin's favoriete onderwerp
Aan het werk met twee van zijn gevleugelde creaties
Maar ook andere (wilde) dieren zijn inspiratie voor zijn extreem gedetailleerde papierkunst
Ook deze kunstenares weet haar weg te vinden met slechts een scalper en papier. De handwerken in dit artikel zijn zo flinterdun gesneden dat ze op het eerste gezicht niet van pentekeningen te zijn onderscheiden. Pas als de dieren en natuurlandschappen voor een hand of lichtbron worden gehouden is te zien hoe knap ze werkelijk gemaakt zijn.