
Het restaureren van onder andere schilderijen kan niet zonder gebruik te maken van pigmenten die horen bij de tijd waarin de werken zijn gemaakt. Harvard Art Museums heeft een afdeling die een enorme hoeveelheid verschillende kleurstoffen op een rijtje heeft staan en wat uniek is: de afdeling is toegankelijk voor publiek.
2500 pigmenten
Bezoekers kunnen in het Straus Center for Conservation and Technical Studies van Harvard Art Museums restaurateurs aan het werk zien en bovendien een wandeling maken langs de rijen met pigmenten van over de hele wereld die de conservatoren gebruiken om kunstwerken te restaureren.
De Forbes' Pigment Collection, zoals de verzameling pigmenten wordt genoemd, is vernoemd naar Edward Forbes, de oprichter van het Strauss Center (1928). Edward stond aan de wieg van de kennis die wij nu hebben over conserveren en restaureren. Hij reisde de wereld over om zoveel mogelijk verschillende kleurstoffen te verzamelen. Edward verdiepte zich in de vraag waarom zulke basale materialen werden gebruikt om verfijnde kunst te maken en deed onderzoek naar waarom kleuren in de loop van de tijd verslechterden. Een en ander heeft geleid tot een immense verzameling pigmenten en technieken om vervallen werken te conserveren.
Artikel gaat verder onder de afbeeldingen
Eeuwenoud en modern
Zowel Edward toen als restaurateurs nu weten dat pigmenten een verhaal vertellen en dat het behoud ervan en het onderzoek ernaar van groot belang is voor het instandhouden van (kostbare) kunststukken.
De Forbes' Pigment Collection bevat hele bijzondere oude, en inmiddels erg waardevolle, pigmenten zoals 'Indian Yellow'. Dit pigment is gemaakt van urine van koeien die enkel mango's te eten kregen. Omdat bleek dat dat schadelijke effecten had op de koeien is de productie van Indian Yellow op een gegeven moment opgehouden.
Het verzamelen van kleurstoffen is na de Tweede Wereldoorlog gestopt. Recentelijk is de Forbes' Pigment Collection echter gestart met het bijeenbrengen van pigmenten die de laatste 70 jaar op de markt zijn gekomen waaronder ook synthetische.
Voor deze prachtige taarten zijn vast en zeker ook veel kleurstoffen nodig geweest. En een hoop discipline ... zien er veel te lekker uit om er niet stiekem tussendoor iets van te snoepen.