5 ontspanningsoefeningen voor meer innerlijke en lichamelijke rust

29 november 2022
70
lichaam ontspannen

Ontspanning is erg belangrijk. Een ontspannen lichaam kent vele voordelen. Op het moment dat jouw lichaam ontspannen is zal jouw dag op een hele andere manier beginnen. Daarnaast ervaart men vaak veel minder stress en spanning door de dag heen. Ideaal toch? Maar waarom is ontspanning zo belangrijk en met welke ontspanningsoefeningen behaal je nou écht resultaat? In deze blog lees je waarom ontspanning zo belangrijk is en hoe je jouw lichaam tot ontspanning kunt brengen!

Waarom het lichaam ontspannen?

Als het lichaam tot ontspanning wordt gebracht, kunnen er veel verschillende positieve effecten optreden. Door ontspanningsoefeningen te doen kun je stress, spanning en negatieve emoties verlagen. In andere woorden zul je heel anders voelen door de dag heen. De stress en spanning vanuit het werk is verlaagd. Stress en spanning hebben voor vele ook invloed op de emotie. Wanneer mensen stress en emotie ervaren, is er vaker een negatie emotie aanwezig. Door te ontspannen kun je dit allemaal voorkomen!

Stress en spanning kunnen niet alleen een mentale verandering met zich meebrengen, maar ook kan het fysieke klachten met zich mee brengen. Mensen die stress en spanning ervaren kunnen fysieke klachten als hoofdpijn, spanning in de nek en schouders en duizeligheid verlagen. Het enige wat je hoeft te doen is ontspannen! Onderstaand vind je voorbeelden, hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw lichaam optimaal kunt ontspannen!

Ontspanningsoefeningen

Er zijn verschillende manieren hoe jij ervoor kunt zorgen, dat het lichaam helemaal tot rust kan komen. Onderstaand volgen enkele voorbeelden:

1. Sporten

Sporten kent vele voordelen. Niet alleen is het goed om te sporten als je fit wilt worden, maar het kan het lichaam ook laten ontspannen. Het klinkt misschien een beetje gek, maar toch is het echt zo! Op het moment dat je aan het sporten bent, wordt het stresshormoon verlaagd. Bovendien voel je je lekkerder in je vel, nadat je gesport hebt!

Lees ook:  Gezonder gaan leven door minder te roken

2. lichaam ontspannen met een wandeling

Een wandeling kan veel mensen tot rust brengen. Dit heeft ermee te maken, dat veel mensen in de natuur helemaal tot rust kunnen komen. Even ontsnappen aan de realiteit en genieten van alle rust. Bovendien is een wandeling ook nog eens erg gezond!

3. Bezoek een SPA

Het is belangrijk om jezelf af en toe goed te verwennen. Dit kun je doen door te genieten van verschillende spabaden. Zo kun je genieten van een overheerlijke jacuzzi of een sauna. Op deze manier kun je het lichaam helemaal tot rust brengen. Daarnaast kun je jezelf ook laten verwennen door een massage. Tijdens een massage wordt namelijk de spanning van de spieren afgehaald.

4. Mediteren

Mediteren is een van de ontspanningsoefeningen die direct een verschil kunnen maken! Door te mediteren vind je de kracht in jouw lichaam terug. Verschillende mensen geven aan, dat 2 minuten mediteren al veel rust kan brengen aan het lichaam. Bovendien ben je tijdens het mediteren ook bezig met een hele andere manier van ademhalen die je in het dagelijkse leven gewend bent.

Meditatie geeft je lichaam de mogelijkheid om stress los te laten. Het biedt ruimte om over belangrijke dingen na te denken waar je anders nooit aan toe komt. Het maakt problemen en obstakels in je leven zichtbaarder en je zult meer energie ervaren om de obstakels en blokkades in je leven aan te pakken in plaats van ervoor weg te lopen.

5. Gun jezelf voldoende nachtrust

Veel mensen ervaren een druk en stressvol leven. Veel mensen zijn krijgen in het dagelijks leven te kampen met ontzettend veel werkuren en het is uitdagend om de stress van het werk los te laten.
Dit kan onder andere zorgen voor rusteloosheid en lange nachten vol gepieker.

Lees ook:  Hoe creëer je meer vrijheid door online te werken?

Oefeningen om sneller in slaap te vallen:

1. Lees 20 minuten voor je gaat slapen
2. Doe ademhalingsoefeningen om te ontspannen
3. Elimineer blauw licht in het laatste uur voor je naar bed gaat
4. Schrijven. Door een journal (dagboekje) bij te houden reflecteer je dingen, leer je meer over jezelf én schrijf je de prikkels van de dag van je af!
5. Maak een avondroutine voor jezelf om de dag af te sluiten


Slaap één dag in de week uit

Het is goed om eens een dag even niks te doen en lekker uit te slapen. Zo kun je jouw lichaam veel rust geven en het kan herstellen van alle stressvolle dagen! Wil je hier meer over weten? Lees dan ook onze blog over een betere nachtrust.

Dit was het dan! De blog die jou uitleg geeft waarom ontspannen zo belangrijk is en hoe jij het lichaam kan laten ontspannen. Heb je deze blog gelezen en ben je ook geïnteresseerd in onze andere blogs? Lees dan eens onze blog over “het effect van de natuur op de mens” of “hoe kun je optimaal genieten van de tuin?

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Hierom is opruimen super belangrijk!

Alles wat je moet weten over pyriet

Creëer meer daglicht in donkere ruimtes

De spirituele betekenis van een vlinder

© Paradijsvogels Magazine - 2023
Made with
Web Wings