Mijn eerste keer… op de e-bike

1006 VIEWS
Mijn eerste keer… op de e-bike

De verleiding is groot om, net als mijn vriendinnen, een e-bike aan te schaffen. Daar waar ik hard moet werken bij tegenwind en hellinkjes, fietsen de vriendinnen vrolijk en uitvoerig babbelend naar boven, niet gehinderd door ademnood en zuurstoftekort. Ze zeggen dat ze zich ook heus wel moeten inspannen, maar ik als sportieve fietser vind dat die inspanning geen naam mag hebben. Bij de lichtste ondersteuning van de elektromotor, spannen zij zich nog steeds stukken minder in dan ik op mijn gewone Gazelle Chamonix C8.

“Weet u wat mevrouwtje, u mag een weekje een e-bike van ons lenen; kijk maar hoe het bevalt”

Eigenlijk stoor ik me aan mensen die geruisloos en met nonchalante blik aan mij voorbij gaan op hun e-bike. Het is natuurlijk jaloezie. Ik woon in de provincie en het lijkt wel of oud én jong op een e-bike rijdt. Ik bespreek mijn bedenkingen met mijn fietsenman. Ik ken hem al twintig jaar. ‘Weet u wat mevrouwtje, u mag een weekje een e-bike van ons lenen; kijk maar hoe het bevalt’. Ik accepteer het aanbod en, alleen omdat dit een gratis buitenkansje is, zie ik ook het ‘mevrouwtje’ door de vingers.

“Actieve zit, sportief licht frame, op de Koga oog ik als een jonge godin”

Ik krijg een super lichte Koga te leen. Hij oogt sportief, heeft een actieve zit en 10 versnellingen. Bij elke schakeling maakt de fiets een klein schokje en merk ik meteen dat ik me minder hoef in te spannen; de trappers gaan als vanzelf. Onbezweet kom ik aan op mijn werk. Ik moet toegeven, dit scheelt tijd: op de hoogste versnelling ga ik 25 km per uur en dat zonder zweetplekken of zweetgeur. Een ander pluspunt (al zeg ik het zelf): de fiets staat me goed. Actieve zit, sportief licht frame, op de Koga oog ik als een jonge godin. Ik maak langere fietstochtjes, val niets af, toegegeven, maar ben wel gezond bezig, buiten in de natuur.

“Na een week fietsluxe bedank ik vriendelijk maar resoluut voor de e-bike”

Toch bedank ik na een week fietsluxe vriendelijk maar resoluut voor de e-bike. Ik denk hierbij aan de wijze woorden van professor Scherder. Hij leert ons dat lichaamsbeweging niet alleen ons lijf maar ook ons brein in conditie houdt: ‘bewegen is niet alleen van belang voor uw slanke lijn, maar zeker ook voor de conditie van uw brein!’ Ik geloof hem. Ik ben nu 60. Wellicht dat de e-bike over twintig jaar uitkomst biedt, maar vooralsnog kies ik voor een gezond lijf & brein en koester ik mijn ‘old school’ Gazelle Chamonix C8.

Lees ook:  Eva zoekt Adam

Naar aanleiding van dit experiment van Margie zijn wij benieuwd: rijdt u al fluitend rond op een e-bike of doet u niet mee aan de rage? Reageren kan onderaan de pagina! 


Margie Rhemrev vult haar leven met betekenisvolle ervaringen en ontmoetingen. Zowel privé als in haar werk daagt ze zichzelf en anderen uit om grenzen te verleggen en het leven in al haar facetten te omarmen. In ‘Mijn eerste keer…’ vertelt ze over haar avonturen, en illustreert ze op sprekende wijze dat er altijd en in iedere levensfase wel wat nieuws te ontdekken is.


Benieuwd naar de volgende ‘eerste keer’ van Margie Rhemrev? Vul uw e-mailadres in en ontvang een bericht wanneer haar volgende artikel verschijnt.


Beeld: ‘bike’ van K. Hurley via Flickr.com

Ontvang gratis onze beste artikelen!

Schrijf je in voor de inspiratiemail van Paradijsvogels Magazine

MEER INSPIRATIE

Let op deze voedingsstoffen bij het ouder worden
Wil jij ook op hogere leeftijd fit blijven? Hier 4 tips om een elektrische fiets uit te zoeken
Voorkom legionella, ook in jouw eigen huis!
Geniet van het prachtige weer met deze 3 lange fietstochten in Nederland

4 thoughts on “Mijn eerste keer… op de e-bike

  1. Ik ben het helemaal met deze schrijftster eens, ik ben bijna 62, doe alles op de fiets en vind dat ik snel genoeg ga. Ik zit op de fiets om lekker buiten te zijn en te bewegen, een beetje inspanning is alleen maar goed voor mijn conditie en spieren! ?dus voor mij voorlopig nog geen e-bike!

  2. Mijn voorkeursvervoormiddel is ook de fiets. Stadsfiets voor de korte afstanden, e-Bike voor lange ritten, waaronder ritten waarvoor ik anders de auto zou pakken. En dan nog een vouwfiets voor reizen met de trein: rijd naar het station, en na de treinreis weer met met mijn eigen fietsje naar de plaats van bestemming. Vouwfiets gebruik ik ook als ik op heen- òf terugweg met iemand mee kan rijden. 100% luxe, echt goede kwaliteit materiaal, waarvan ik met volle teugen geniet!!

  3. Ik ben praktijkondersteuner bij een huisarts en doe veel diabetescontroleles. Wanneer deze mensen gaan bewegen vallen ze af of hun bloedsuiker gaat naar beneden. Meestal allebei.
    Tenzij ze een e-Bike aanschaffen. Komen ze trots vertellen dat ze 500 km gefietst hebben en is er verder niets met de waarden gebeurd. Vaak zijn ze nog aangekomen ook, dan hebben ze een paar uur ‘ gefietst’ en denken ze dat zo’n gebakje nu wel kan.
    Kortom, voor mensen die echt niet meer kunnen fietsen is het uitkomst, ook als je bv 20 km van je werk af zot, en afstand die te ver is om gewoon te fietsen. Maar verwacht niet dat je er fit van wordt!

  4. Sinds 1 maand rijd ik op een opvouwbare hi-speed pedelec {45km max). Voorheen reed ik een e-bike met ondersteuning {25km max). Ik ben 66 jaar en zou niet makkelijk meer op een normale fiets willen rijden.zo goed bevalt het mij elektrisch rijden. Mijn auto laat ik dan ook veel vaker staan.
    Het enige wat ik jammer vindt is dat bepaald is dat een hi-speed e-bike gelijk gesteld word met een bromfiets met een geel kenteken m.i.v. 01-01-2017. Je staat geregistreed bij RDW. Je krijgt voor de hi-speed e-bike een kentekenregistratiecard en je dient je WA te verzekeren. Daarnaast mag je niet meer op het fietspad rijden maar op de autobaan. Ik verwacht dan ook dat er veel irritaties zullen ontstaan tussen automobilisten en hi-speed e-bike gebruikers. Namelijk de gemiddelde snelheid van zo’n hi-speed fiets ligt veelal op 30/35 km per uur en geen 45km (max). Het kopen van een speciale hi-speed helm is nog niet mogelijk. is nog in ontwikkeling, maar wordt medio eind november in de winkel verwacht voor de verkoop.
    Wanneer houdt de betutteling en de overdaad aan regeltjes van bovenaf eens op en wordt er weer een beroep gedaan op het gezonde verstand. Dit staat de evolutie van de mens toch alleen maar in de weg.


Comments are closed.