Mediteren leren

24 februari 2022
46
Meditatie

Het concept van mediteren is ongeveer 5000 jaar geleden ontstaan. Mediteren is ontstaan in het hindoeïstische geloof. Hindoeïsme is het oudste geloof ter wereld, waarbij mediteren eigenlijk dagelijks centraal stond. Mediteren had zoals nu de functie om spirituele en geestelijke verlichting te stimuleren. Mediteren werd in voorgaande jaren veel gebruikt binnen godsdiensten, maar nu heeft mediteren al een aantal jaren het doorsnee volk bereikt. Tegenwoordig is mediteren niet meer weg te denken. Voor veel mensen behoort meditatie nog steeds tot een zweverig concept, maar populariteit van meditatie neemt dan tegelijkertijd heel sterk toe. Veel mensen zijn op zoek naar die innerlijke rust.

Waarom mediteren?

Er bestaat een enorme lange lijst aan redenen waarom mediteren meerwaarde kan hebben in jouw leven. Voor de een is het rust, voor de ander is het verbinding. Hieronder worden een paar redenen gegeven waarom mediteren waardevol kan zijn.

Pijn vermindering

Meditatietherapie is naar het westen gehaald om mensen te behandelen met chronische pijn. Dit bleek een positieve werking te hebben. Je hebt het wellicht wel al eens gehoord dat de pijn tussen je oren zit, of dat het echt niet zo erg is. De kans dat jouw mentale staat de pijn verergert is groot. Mediteren helpt bij het verbreken van die pijncyclus. Door rust te vinden in je mentale staat, zal er ook enige rust ontstaan in je fysieke staat. De pijn zal door middel van mediteren waarschijnlijk niet helemaal over gaan, maar het verminderen van de pijn komt hier vaak wel bij kijken.

Mediteren

Verbinding

Uit onderzoek is gebleken dat mediteren zorgt voor een bepaalde verbinding tussen mensen. Zo is gebleken dat mensen beter met imperfecties van hun naasten kunnen omgaan. Dit kan zowel invloed hebben op de relatie met je partner, maar ook de relatie met je vrienden en familie. Er is geconcludeerd dat de compassie om naar jezelf en naar een ander te kijken toeneemt. Je zult een situatie minder zwaar oppakken.

Lees ook:  Hoe kun je snel herstellen na een ongeval

Stress & depressie

De voornaamste en waarschijnlijk ook de meest bekendste reden om te mediteren is om stress en depressie te verminderen. Studies laten zien dat meditatie tot een sterke afname van stress leidt. Er komt een heleboel rust bij kijken waardoor we blijkbaar beter met negatieve gevoelens om weten te gaan.

Stappen voor beginners

Bij het leren van meditatie komen een heleboel aspecten kijken. Je weet wellicht niet waar je moet beginnen of wat van belang is bij het mediteren. Een van de belangrijkste tips bij het beginnen van meditatie is om het op te bouwen. Verwacht niet dat het mediteren bij jou de eerste keer vlekkeloos verloopt. Kwalitatief goed mediteren kan tijd kosten. Probeer daarom te beginnen met korte sessies.

1. Maak je omgeving vrij van prikkels. Leg je telefoon bijvoorbeeld weg, zodat je hier niet door afgeleid kan worden.

2. Kies een plek waar jij in alle rust kunt mediteren. Het is niet belangrijk om op de grond te zitten. Je kan ook gewoon gebruik maken van een stoel, bank, kussen etc. Het voornaamste is dat je rechtop zit.

3. Zet een timer aan. Zet de eerste timer bijvoorbeeld op 5 minuten. Merk je na een tijdje dat dit kort is, dan kan je de timer altijd veranderen.

4. Ogen laten rusten. Dit hoeft niet te betekenen dat je ogen dicht moeten zijn tijdens mediteren. Je ogen kunnen ook op één punt gefocust zijn. Dit kan net zo effectief zijn als mediteren met je ogen gesloten.

5. Ademhaling. Je ademhaling is ontzettend belangrijk tijdens het mediteren. Een tip hiervoor is bijvoorbeeld het gebruiken van meditatie audio. Meditatie audio kan alleen muziek zijn, maar het kan ook een soort van cursus zijn waarbij je de stem van iemand volgt.

Lees ook:  Een gebalanceerd leven is een goed leven!

6. Stop niet abrupt. Nadat je timer is afgegaan, gun je jezelf nog een moment van bijkomen.

Als je dus om wat voor reden dan ook moeite hebt met het vinden van de juiste ademhaling, of afgeleid wordt door omgevingsgeluiden, dan kan het luisteren van meditatie audio via een günstige bluetooth kopfhörer de oplossing zijn. Wanneer je geen last hebt van de geluiden om je heen, kun jij je tenminste volledig focussen op jouw ademhaling.

Mediteren

Meditatie houding

Wanneer iemand ons vraagt om iemand voor te stellen die aan het mediteren is, dan zal het grootste gedeelte denken aan een persoon die met gesloten ogen in kleermakerszit zit. Dit is natuurlijk een manier van mediteren, maar dit is niet de effectieve manier voor jou om te mediteren.

Liggen

Mediteren kan net zo goed werken als je ligt. Liggen is de ultieme houding om je lichaam rust te geven. Een hele bekende oefening die bij liggend mediteren hoort, is de bodyscan. Hierbij ga je op je rug liggen en ga je om de beurt aandacht richten op een lichaamsdeel.

Lopen

Bij lopen is het belangrijk dat je volledige focus geeft aan het lopen zelf. Van het neerzetten van de hak tot het afwikkelen van je voet. Hierdoor zul je een bepaalde rust ervaren.

Yoga

Yoga in zichzelf is ook weer een vak apart, maar kan je wel helpen om een bepaalde mindfulness te bereiken. Vooral als beginner moet je jezelf niet te hard aanpakken. Begin met makkelijke yoga oefeningen die weinig lenigheid vereisen.

Lees ook:  Koken in de herfst: deze etenswaren passen goed in het najaar

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

5 redenen om te mediteren

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings