Make-up trends over de jaren heen

17 mei 2022
665
cosmetische behandelingen

Men doet heel veel moeite om er mooi uit te zien tegenwoordig. Je gezicht is het eerste wat mensen zien wanneer ze je tegenkomen en waar iedereen tegenaan kijkt wanneer ze met je praten. Daarom vinden mensen, vooral vrouwen, het heel erg belangrijk hoe ze eruit zien. Iedereen is mooi en prachtig op zijn eigen manier, en men wil dat nog meer uitstralen doormiddel van make-up. Make-up heeft een lange geschiedenis, de eerste proeven van make-u werden zelfs al 500 jaar vóór Christus gedaan. Tegenwoordig heb je niet alleen make-up voor je schoonheid aan te passen, maar ook cosmetische behandelingen, permanente make-up en nog veel meer. Ondanks al deze andere ontwikkelingen blijft de normale make-up nog het meest geliefd in de wereld, maar make-up was niet altijd zoals het nu is. Zo zie je elk decennia een groot verschil tussen de gewoontes en trends. In deze trend lees je over de beautytrends over de jaren heen.

cosmetische behandelingen

1920

Make-up was nog vele jaren voor 1920 een ding, maar vanaf dit tijdperk begon het interessant te worden. In 1920 kwamen er veel nieuwe make-up producten op de markt en de spullen werden ook steeds betaalbaarder. In deze strevende de vrouwen naar een “parel glimmende” look. De make-up zag er speels uit, net zoals een pop. Men had knalrode lippenstift die de “V” vorm van de bovenlip deed accentueren, zwarte smokey eyes en vrij dunne wenkbrauwen.

1930

In 1930 werden de vrouwen geïnspireerd door actrices zoals Bette Davis die met een nieuwe trend kwamen: hele dunne wenkbrauwen. Deze werden hoger en “nepper” dan de normale wenkbrauwen getekend, dit zag er dan wel beter uit op tv dan in het echt. Wederom knalrode lippenstift, maar deze keer werd de lippenstift ronder aangebracht rondom de hoeken van de bovenlip. Buiten de wenkbrauwen was dit een vrij neutrale make-up look.

Lees ook:  Hoe style je sneakers met elke outfit?
cosmetische behandelingen

1940

Tijdens de oorlog was het moeilijk om make-up producten aan te schaffen en te behouden, dus ging men huisgemaakte producten gebruiken. In 1940 werden er al wat meer middeltjes gebruikt om een mooie, vlekkeloze huid te creëren. De make-up looks waren neutraal met zachte kleuren zoals roze lippenstift en rouge, vrijwel geen ogenschaduw en wenkbrauwen werden op een natuurlijke manier ingevuld. De lippenstift werd op de eigen lip-rand aangebracht, er werd dus geen andere vorm gecreëerd.

1950

Sinds de jaren 50 werd de eyeliner erg hip. In deze jaren werd er gestreefd naar een betoverende look. Er werd ook meer contour aangebracht, zodat de vorm van het gezicht strakker naar voren komt, dit zie je op de kin, kaken en neus. Rouge werd onder de contour aangebracht in plaats van boven de contour. Lippenstift was oranjerood met wat glans erover heen, en mascara werd meer en meer aangebracht. Wenkbrauwen werden ook strakker getekend dan voorheen.

1960

In de jaren 60 ging het allemaal om de ogen. Ze moesten zo groot mogelijk lijken door de vele lagen mascara en witte ogenschaduw. Lippenstift was erg neutraal en bijna niet te zien, eigenlijk alleen maar wat gloss was genoeg. Net zoals in de jaren 50 waren de wenkbrauwen neutraal maar wel strak getekend. Rouge werd een perzikkleurtje.

1970

Blauw en roze, wat een perfecte combinatie toch? In 1970 werd de blauwe ogenschaduw pas écht populair. Men had lange wimpers met de gehele oogleden bedekt met blauwe ogenschaduw. De hoeken van de ogen werden met een witte highlighter bedekt zodat je er “wakker” uit zag. Bij de blauwe ogenschaduw was een zachte roze rouge erg in. Dan zou je denken dat er een heftige rode lippenstift aankomt, maar in tegendeel, was een lichtroze lipgloss erbij in de jaren 70 dé look! Vanaf dit decennia werd bronzer dan ook meer gebruikt, dit werd aangebracht op de jukbeenderen en neus.

Lees ook:  Hoe jij geld kunt besparen als student

1980

Kleur, kleur en nog eens kleur. De jaren 80 was een kleurvol tijdperk. De oogleden werden bedekt met de meest gekke kleurcombinaties ooit, zoals paars en geel, blauw en groen of roze en oranje. Ook hier werd de rouge nog onder de jukbeenderen aangebracht en werd de natuurlijke lip-rand weer mooi bedekt met een knalroze lippenstift. Wenkbrauwen werden iets donkerder ingevuld.

1990

De welbekende make-up look van Gwyneth Paltrow en Madonna. In de 90’s werden de wenkbrauwen ronder en dunner gemaakt dan de jaren daarvoor, en werden ze subtiel ingevuld. De zwarte ogenschaduw werd heel licht aangebracht en er werd niet vele mascara gebruikt. Eyeliner werd daarentegen wel op de oogranden aangebracht, vooral op de onderste rand. Contour werd niet veel aangebracht, maar bronzer werd wel nog licht gebruikt. In dit tijdperk werd er gegaan voor de “burgundy lip” en werd er dus een bruin-rode lippenstift op de lippen aangebracht.

2000

Als laatste komen we bij de jaren 2000. Britney Spears was het perfecte voorbeeld van hoe iedereen er in die tijd bij liep. De make-up looks in de jaren 0 waren erg vrouwelijk met een blauw/zilveren ogenschaduw. Hier werd er weer lekker veel mascara gebruikt en werd de rouge weer flink aangebracht nét onder de jukbeenderen. Wenkbrauwen waren weer vrij dun maar werden bijna niet bijgetekend. Om de look compleet te maken werd er een roze lipgloss gebruikt.

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Verhuizen zonder stress: creatieve tips voor een soepele overgang

De relatie tussen voeding en gezondheid

Zo verbeter je de luchtkwaliteit in huis

Wat moet je niet doen in New York: 17x absolute dont’s

© Paradijsvogels Magazine - 2024
Made with
Web Wings
chevron-down