Let op deze voedingsstoffen bij het ouder worden

15 augustus 2019
99

Tijdens het ouder worden veranderd er veel in je lichaam, zo heb je bijvoorbeeld meer behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Doordat je stofwisseling trager wordt verbrand je minder energie en kan je gewicht toenemen. Om dit tegen te gaan is het vooral van belang dat je goed blijft bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen of te fietsen (lees hier over 3 prachtige wandelroutes door de bollenstreek en 3 lange fietstochten in Nederland waar we eerder over schreven). Door te bewegen blijft je spiermassa op niveau, wat er voor zorgt dat je meer energie verbruikt. Naast voldoende beweging zijn onderstaande stoffen van belang om op te letten.

Vitamine D

Voor sterke botten en tanden heeft je lichaam onder andere vitamine D nodig. Je lichaam maakt deze vitamine zelf aan via zonlicht op de huid. Maar naarmate je ouder wordt, wordt je huid dunner en wordt er minder vitamine D aangemaakt. Hierdoor wordt ook de aanmaak van calcium minder. Daarom is het van belang om iets langer buiten te zijn of voeding te eten waar veel vitamine D in zit, zoals vette vis.

Omega-3

Dagelijks minimaal 250 mg van de omega-3 vetzuren APA en DHA is goed voor je hart: de grootste spier van het menselijk lichaam. Deze vetzuren leveren een positieve bijdrage aan de normale werking van het hart. Daarnaast draagt dagelijks minimaal 250 mg DHA ook bij aan de hersenfunctie, is het goed voor
je gezichtsvermogen én ondersteunt het de conditie van je ogen. Omega-3 zit veel in vette vis zoals paling, haring en zalm. Het is aan te raden om dit soort vis dus minimaal één keer per week te eten. Lukt je dit niet, of hou je niet van vis, dan kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld omega 3 visolie van Flinndal te nemen. 

Lees ook:  Plan alvast de mooiste tussenstop overnachtingen voor je autovakantie in 2021

Glucosamine

Je gewrichten kunnen vanaf je 40ste iets minder soepel gaan aanvoelen, waardoor je een stram gevoel krijgt. Dit wordt veroorzaakt doordat jouw lichaam minder glucosamine aanmaakt. Helaas komt het nauwelijks voor in voeding, maar je kan wel supplementen nemen die glucosamine bevatten. Het is ook belangrijk om voldoende te bewegen waardoor je stevige botten en sterke spieren behoudt.

Cholesterol

Ondanks de slechte reputatie heeft je lichaam toch (HDL-)cholesterol nodig. Let hierbij wel op dat er verschillende soorten zijn: het goede HDL-cholesterol en het slechte LDL-cholesterol. Dit laatste type kan zich bij het vervoeren van de cellen naar de spieren, nestelen in de vaatwanden van de bloedvaten. Dit kan je aders verstoppen, met alle gevolgen van dien. Probeer dus zo min mogelijk LDL-cholesterol binnen te krijgen door weinig verzadigd vet te eten (dit zit bijvoorbeeld in roomboter, melkproducten, chips en snacks). Om het slechte cholesterol tegen te gaan, kunnen plantensterolen helpen, dit zit in onder andere noten en granen.

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Hoe kun je optimaal genieten van je tuin?

Normandië in Frankrijk bezoeken

Hoe bewaar je de innerlijke rust als je op zoek bent naar een huis

Je keuken Feng Shui inrichten

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings