(Leef)tijdloze mode op de catwalk

1 oktober 2014
32

Afgelopen weekend bevond ik mij op uitnodiging van mijn tante in de haute couture salon van Mart Visser. Sinds een paar jaar presenteert hij zijn stukken alleen nog in deze kleine setting, waar gewone stervelingen zoals ondergetekende die doorgaans niet op de eerste rij bij de Fashionweek zitten, ook een kans maken om op armlengte afstand de modellen te aanschouwen.

Een mix van leeftijden

Van de belofte van een show 'in kleine en intieme setting' was geen woord gelogen; de stoeltjes waren voorzien van een bescheiden zitoppervlak en zo zaten wij dij aan dij strak opgelijnd naast de catwalk. Ik was dankbaar voor de goed functionerende airconditioning en in afwachting van het startschot scanden we de rij aanwezigen. Hier geen fashionvictims met zonnebrillen en opvallende merknamen op de handtassen, maar juist een interessante mix van mensen en vooral - leeftijden.

Knalrode lippenstift

Een sjieke moeder met haar puberdochter die geen zin had om op advies van moeders iets 'netjes' aan te trekken. Een groep vriendinnen met rode blosjes die hier duidelijk - net als ik - voor het eerst waren. Twee vrouwen van een jaar of 70, piekfijn gekapt, knalrode lippenstift en waarvan één in een jaloersmakende jurk van zwart kant. Daar zag ik mezelf ook wel in lopen, ik nam me voor om haar na de show even te vragen waar ze dit spannende item vandaan had. Het zette me ook aan het denken om niet toch mijn spaargeld in een Mart Visser te steken. Immers, van goede kwaliteit en met een zekere 'tijdloze' garantie - over een jaar of 40 zijn deze stukken van zijn hand ongetwijfeld weer in de mode en kan ik ze nog steeds aan. Zo worden de kosten per draagbeurt opeens een stuk overzichtelijker.. Terwijl ik in mijn hoofd wat rekensommen maakte, stapte het eerste model begeleid door knallende muziek de catwalk op.

Lees ook:  Japanse kersenbloesem overspoelt elk jaar weer het land van de rijzende zon

Geen 25 meer

Ook de modellen toonden een mix: een paar jonge meisjes, maar vooral echte vrouwen, met rondingen en al en ook zeker geen 25 meer. Knap als je als ontwerper de verleiding kunt weerstaan om haute couture niet tot onbereikbare kunstvorm te verheffen, maar het juist dichterbij de doelgroep brengt en laat zien hoe draagbaar het is. Dat bleek ook na de show toen iedereen met een glas champagne door de kledingrekken mochten struinen: op het hangertje was ik er zo voorbij gelopen, de show heeft me laten zien wat het effect is van bepaalde stukken als je eenmaal aanhebt! De vrouw-met-het-zwarte-jurkje en ik grepen naar hetzelfde gewaad. Nadat we de stof keurend door onze vingers hadden laten glijden, kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat dit echt een jurk was om in te staan - de grote dichtheid nopjes van kraag tot zoom leidde bij ons beiden tot het weinig aantrekkelijke visuele beeld van onze derrière als we hier langer dan 10 minuten in zouden zitten. Mooi hoe mode leeftijden kan verbinden..

Pareltjes van 50 jaar geleden

Mijn spaargeld staat nog op de bank en ik blijf voorlopig nog even klant bij de Zara. Maar binnenkort ga ik mijn grootmoeder helpen om orde op zaken te stellen in haar kledingkast. Ik heb goede hoop dat daar een paar mooie pareltjes uitkomen van pak 'm beet 50 jaar geleden waar ik anno 2016 prima de show mee kan stelen!
 

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

5 redenen om te mediteren

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings