
Birgit Donker, de eerste vrouwelijke hoofdredacteur in Nederland van het NRC Handelsblad, is nu al enige jaren directeur van het Mondriaan Fonds. Haar grote passie? Kunstboeken! Ze heeft er thuis vele boekenkasten vol mee staan. "Een kunstboek is in feite een expositie waarvan je zelf de openingstijden kunt bepalen."
Volgens Birgit Donker zijn kunstboeken bijzonder en belangrijk: "Voor kunstenaars zijn ze een vorm van expositie van hun werk. Voor jonge kunstenaars kan een boekpublicatie de doorbraak betekenen, voor fotografen is het vaak dé manier om hun werk te tonen – in binnen- en buitenland. Maar ook voor het publiek zijn ze superbelangrijk: het kunstboek is een ontmoeting tussen kunstwerk en lezer en kijker."
Verzamelaar van zielen
Het laatste kunstboek dat Birgit zelf heeft gekocht staat in haar woonkamer op een kast en is van ’Alice Neel - Portret van het Moderne leven’, met teksten van onder andere Jeremy Lewison (red.), Bice Curiger en Petra Gördüren. Het boek begeleidde de expositie ‘Alice Neel – schilder van de ziel’ in het Haags Gemeentemuseum. Volgens Birgit krijgt het werk van deze bijzondere kunstenaar, die in de vorige eeuw zeer expressieve portretten maakte, veel ruimte en de teksten zijn informatief en fijn geschreven.
Aan de hand van een zeventigtal schilderijen uit heel haar lange carrière worden alle aspecten van haar oeuvre belicht. Ze is vooral bekend om haar intieme en expressieve portretten van vrienden, familieleden en bekende figuren uit de culturele wereld. Als ’verzamelaar van zielen’ zoals Alice zichzelf noemde schilderde ze mensen in haar omgeving; van haar kinderen en minnaars tot MoMA curator Frank O’Hara, collega kunstenaars en flamboyante persoonlijkheden die zich in de kring van Andy Warhols Factory begaven.

Van links naar rechts: Alice Neel, Jackie Curtis and Ritta Redd, 1970 | Alice Neel, Mother and Child (Nancy and Olivia), 1967 | Alice Neel, Victoria and the Cat, 1980 | Alice Neel, Detail of Portrait of Andy Warhol, 1970
De favoriete kunstboeken van Birgit Donker
Welke kunstboeken zijn volgens Birgit bovengemiddeld de moeite waard? Van welke boeken krijgt zij zelf nooit genoeg, en welke geven inspiratie?
Grayson Perry | Inkijkje in de fantasie van de kunstenaar
Naar aanleiding van de solo expositie vorig jaar in het Bonnefantenmuseum ‘Hold your beliefs highly’ kwam dit boek tot stand. Het boek is getiteld Grayson Perry - SKETCHBOOKS. Wat er zo bijzonder aan is, is dat je ziet hoe de kunstenaar werkt. Het is echt een schetsboek met verschillende stadia van werk inclusief doodles (schetsjes, tekeningen zonder doel) en kleurtestjes. Je ziet zijn fantasie in actie!

Uit het kunstboek Grayson Perry - SKETCHBOOKS
herman de vries |
Een ander boek is ‘herman de vries – to be all ways to be’, de catalogus bij de expositie van deze kunstenaar in het Nederlands paviljoen in de Biënnale van Venetië 2015. Voor dit boek is de Futura letter van Paul Renner (het favoriete lettertype van de vries) getransformeerd tot een nieuw lettertype 'de natura', die past bij de kunstenaar die zijn naam nooit met hoofdletters schrijft omdat er ook in de natuur geen hiërarchie is. Het boek is prachtig geïllustreerd en er is veel ruimte genomen (sommige pagina’s zijn zelfs blanco) waardoor de kunstwerken goed uitkomen.

herman de vries
Frank Koolen | Verrassend
‘Play Hard’ – een boek dat even speels en verrassend is als de kunstenaar zelf.
Een kunstboek is in feite een expositie waarvan je zelf de openingstijden kunt bepalen
Roos van der Lint | Liefdesverklaring aan het kunstboek
‘Het boek in de kunst. Een provocatie van de tijd’ van Roos van der Lint verscheen vorig jaar. Het is een liefdesverklaring aan het kunstboek. Ze ziet deze boeken als een watervlug medium dat zich in de hoeken en kieren van het oeuvre van de kunstenaar kan ophouden. En als een provocative van de tijd. Het einde van het boekentijdperk is vaak aangekondigd; toch wordt het boek in de kunst juist op een voetstuk geplaatst. !
Het kunstboek van de toekomst
Een kunstboek leent zich ook voor immateriële kunstwerken zoals bijvoorbeeld een performance. Een optreden dat weer is vervlogen kan je wel documenteren. Bij onderzoekskunst kan je bronnen en materiaal prachtig presenteren. En als Birgit carte blanche zou krijgen om een kunstboek te vervaardigen dan zou ze kiezen voor een boek waarin beeld de boventoon voert.
Dat digitaal is, dus ook met bewegend beeld en geluid, en dat voortdurend wordt geüpdatet. Een boek met nieuwe werken, trends, performances, dat naar je eigen stemming is aan te passen, en dat verrast met datgene waarvan je niet wist dat je er naar op zoek was.
Wij houden ons aanbevolen!
[hr]
Petra Hart breekt tijdens haar studie aan de Rietveld Academie door met haar Fam.Li kunstproject / goed doel Heart-World. Exposeert internationaal. Richt samen met kunstverzamelaar Bas Kuiper platform AMFAD (Amsterdam Fashion Art & Design) op. Petra Hart houdt zich nu bezig met nieuwe serie kunstwerken en geeft rondleidingen in combinatie met diners in haar studio. Haar nieuwe Spring/Summer 2017 fashion collectie tunics, dresses & special editions ’Treasures of Nature’ is vanaf maart weer te koop. Meer informatie op www.petrahart.com