Keto dieet

21 VIEWS
Keto dieet

Een van de populairste diëten in 2021 is het Keto dieet of het Ketogeen dieet. Dit dieet richt zich vooral op zoveel mogelijk vetten binnenkrijgen. Vroeger werden vetten gezien als de echte dikmakers. Vetten hebben ook niet echt de naam mee om zich anders aan te horen. Tegenwoordig zien toch meer mensen in dat koolhydraten slechter zijn dan de vetten die we binnenkrijgen. Daarom focust het Keto dieet zich nu meer op vetten, in plaats van koolhydraten. Veel mensen die het Keto dieet volgen zien het nu als iets, waarmee ze meer mee kunnen afvallen. Om deze reden is het Keto dieet nu erg populair aan het worden bij mensen die sporten en willen afvallen. Hieronder kan je alles lezen over het Keto dieet.

Wat is het keto dieet?

Zoals je hierboven al kon lezen staat Keto voor Ketogeen. Het Ketogeen dieet is een extreme vorm van koolhydraat arm eten. Het idee achter het Ketogeen dieet is dat je grote porties vet eet, met een bescheiden hoeveelheid eiwitten en nog minder dan 50 gram koolhydraten. Bij het Ketogeen dieet is het de bedoeling dat je zo’n 70% á 80% van je dagelijkse calorieën uit vetten gaat halen. De overige calorieën haal je uit eiwitten (10-20%) en koolhydraten (5-10%).

Als je het Ketogeen dieet volgt zal je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eten. Hoe onze lichamen normaal werken is dat wanneer we veel koolhydraten eten je lichaam dit afbreekt in glucose. Glucose is een stof die onze lichamen energie geeft en zo komen we energievol de dag door. Onze lichamen slaan glucose ook op in onze lever. Wanneer we te weinig glucose binnenkrijgen zullen onze lichamen de voorraad opgeslagen glucose gaan gebruiken. Als je weinig koolhydraten binnenkrijgt zal de hoeveelheid glucose in ons bloed dalen.

Lees ook:  Goedkoop boodschappen doen

Raketbrandstof

Als je het Keto dieet gaat volgen zal je steeds minder glucose in je bloed hebben. Door deze daling zal je je erg futloos gaan voelen, omdat je geen energiebron meer hebt. Nu komen de vetten dus in beeld. Als je het Ketogeen dieet volgt ga je je lichaam leren om vetten als brandstof te gebruiken in plaats van koolhydraten. Dit zal de eerste week á twee weken zwaar aanvoelen, maar na die twee weken lijkt het daadwerkelijk alsof je op raketbrandstof loopt. Mensen die het Ketogeen dieet volgen benoemen de energie boost vaak nadat je lichaam hierop is aangepast. Als je allang geen koolhydraten meer gegeten hebt zal je lichaam in een ‘’Ketose’’ staat komen. Ketose is een metabool proces in ons lichaam wat wordt veroorzaakt door een grotere hoeveelheid ketonen in het bloed. Deze verhoging komt door de afbraak van vetzuren. Wanneer we in ketose komen zal je een snellere vetverbranding merken, onderdrukking van je hongergevoel en een verbeterde stofwisseling.

De ‘Ketogriep’

Mensen die starten met het ketogeen dieet zullen in de eerste en tweede week last kunnen krijgen van iets wat de Ketogriep heet. De Ketogriep is meer een transitie omdat je je lichaam leert een andere energiebron te gebruiken dan wat je gewend bent. Je lichaam is het niet gewend om vetten als de hoofdenergiebron te gebruiken en hier moet je lichaam aan wennen. De Ketogriep kan een paar dagen tot een paar weken aanhouden. Na de transitie ga je, je juist energierijker en gezonder voelen. Symptomen die je kan ervaren bij de Ketogriep zijn;

  • Hoofdpijn
  • Diarree of obstipatie
  • Slecht slapen
  • Meer honger
  • Kouwelijkheid
  • Misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Krampen
  • Licht in het hoofd
  • Slechte adem

Deze symptomen kunnen geminimaliseerd worden door een goed dieet vol vezels en mineralen, genoeg rust te nemen en genoeg water te drinken. Echter neemt die niet weg dat je last zal krijgen van de Ketogriep.

Lees ook:  Volgens hoogleraar Andrea Maier kunnen we met gemak (gezond!) 120 jaar worden

Hoe kom je in de ketose staat?

Als je in ketose wilt komen, zodat je de voordelen ervan kan ervaren kun je een aantal dingen doen. Je kan meer bewegen of een langere periode tussen je eetmomenten houden. Langere eetmomenten kan je creëren door te vasten. Vasten kan je samen met het Keto dieet doen om nog meer voordelen te verkrijgen. Om op een gezonde manier in ketose te komen moet je je voedingsinname als volgt hanteren.

  • 25% van je dieet moet uit eiwitten bestaan. Dit is ongeveer 1 gram per kilo lichaamsgewicht
  • 5% van je dieet komt uit koolhydraten. Dit zit tussen de 20 tot maximaal 50 gram per dag. Voor het beste resultaat moet je zelfs tussen de 20 á 30 gram blijven.
  • 70% van je dieet moet uit vet bestaan.

Hulp bij je dieet met een voedingscoach

Een voedingscoach kan je helpen om een goed Keto dieet te maken. Voor veel mensen kan het vrij moeilijk zijn om een goed en lekker dieet te maken. Het is vaak ook een moeilijk proces om precies te weten wat je moet eten om binnen te krijgen. Een voedingscoach kan de oplossing zijn om je hierin te helpen. Of je nu wilt afvallen, aankomen of op gewicht wilt blijven een wel gebalanceerd dieet is hier de beste oplossing voor. Een voedingscoach kan je de juiste tools bieden om je doelen te bereiken wat ze ook mogen zijn.

Ontvang gratis onze beste artikelen!

Schrijf je in voor de inspiratiemail van Paradijsvogels Magazine

MEER INSPIRATIE

Is prestatiedruk iets van tegenwoordig?
Slaaptips: Tips voor een betere nachtrust
Krijg grip op je faalangst
Moeite met concentreren? Muziek zou wel eens de oplossing kunnen zijn