
De Hongaarse Ágnes Herczeg creëert kantwerken van vrouwelijke figuren en concentreert zich hierbij voornamelijk op hun dagelijkse bezigheden of momenten van overpeinzing. Zo varieert haar werk van een vrouw die aan het werk is op het land tot een vrouw die je met haar hand op het hoofd ziet nadenken.
Oefening baart kunst
Ágnes studeerde in de jaren '90 Textielbehoud aan de Hongaarse Universiteit voor Beeldende Kunst en heeft zich in de loop der jaren verschillende methoden eigen gemaakt, waaronder de naaldkant techniek en macramé.
Ze werkt graag met natuurlijke materialen. Zo zijn de draden die zij gebruikt plantaardig en verwerkt zij stukjes hout die zij buiten vindt in haar haakwerk. Dit hout doet bijvoorbeeld dienst als een vissersbootje, een raamkozijn of stoel.
Schaduweffecten en gezichtsuitdrukkingen
Het is bewonderenswaardig hoe Ágnes het voor elkaar krijgt sommige gezichten die zij haakt van gezichtsuitdrukkingen kan voorzien. Ook speelt zij met schaduw- en lichteffecten door met donker en lichtgekleurd draad te werken.
Voor dit werk heb je veel engelengeduld nodig. Het is een tijdrovend proces en het kost Ágnes een paar dagen om een miniatuurwerkje af te krijgen. Dit zit vooral in het feit dat ze over elke stap nadenkt. Zij zegt hierover:
Design is een significant onderdeel van het creatieve proces, omdat ik niet alleen moet nadenken over de visuele aspecten, maar ook over de structuur en de volgorde van de individuele stappen.
Meer van Ágnes' werk is te zien op haar Facebookpagina. Haar werk is te koop via haar website.
Dat bepaalde mensen met naald en draad kunstzinnige wonderen kunnen verrichten bewijst ook de Iraanse Maryam Ashkanian. Voor haar serie Sleep heeft zij slapende mensen op kussens geborduurd.