Japanse bezorgservice: de kunst van evenwicht

5 juni 2015
102

Vóór het tijdperk van scooters, mobiele telefoons en apps waarmee u uw diner kunt bestellen bij elk restaurant dat u maar kunt bedenken, brachten de Japanners eten rond op de fiets. Dit werd damae genoemd en hield in dat ze het eten stapelden in ingenieuze constructies, en het vervolgens op hun schouders torsten en ermee rond fietsten. Zeer populair was het gerecht soba, een soort noodle die koud werd gegeten en geserveerd met een saus of in bouillon: het was betaalbaar en kon makkelijk de hele dag rondgereden worden zonder aan smaak of verschijning te verliezen.
Deze foto's dateren van halverwege de 20e eeuw en demonstreren op prachtige wijze hoe damae zich vertaalt in de kunst van precisie, voorzichtigheid en evenwicht. Nu zien we in Azië tegenwoordig vaker interessante, huizenhoge constructies achterop scooters en fietsen - van hele huisraden tot manden vol etenswaren - maar deze damae vraagt nog een extra staaltje vakmanschap doordat de bezorgers ook met één hand moeten fietsen en met de andere hand alles in evenwicht moeten houden.
Hoewel deze bezorgmethode inmiddels uit de mode is, zijn veel van deze foto's van soba winkels die vandaag nog steeds in business zijn!
Japanse bezorgservice: de kunst van evenwicht | Paradijsvogels Magazine
Beeld: Japaan Magazine
Japanse bezorgservice: de kunst van evenwicht | Paradijsvogels Magazine
Beeld: koitaru2006
Japanse bezorgservice: de kunst van evenwicht | Paradijsvogels Magazine
Beeld: Japaan Magazine
Japanse bezorgservice: de kunst van evenwicht | Paradijsvogels Magazine
Beeld: Japaan Magazine
Japanse bezorgservice: de kunst van evenwicht | Paradijsvogels Magazine
Beelden: touyoko ensen, jun281
Japanse bezorgservice: de kunst van evenwicht | Paradijsvogels Magazine
Beeld: mana_big
 
Via My Modern Met

Lees ook:  In Japan is de lente in volle gang, en het ziet er zo uit

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Het effect van de natuur op de mens

Hoe kun je optimaal genieten van je tuin?

De 5 leukste bed and breakfast accommodaties in de natuur

Normandië in Frankrijk bezoeken

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings