
Hoe frustrerend is het als je in een restaurant een gerecht besteld en je krijgt iets heel anders voorgeschoteld? Juist, daar kunnen wij niet zo goed tegen. In onze huidige wereld moet alles snel en het liefst ook in één keer goed gebeuren.
Daar denken de initiatiefnemers van het Japanse restaurant The restaurant of Order Mistakes anders over. Hier is de kans groot dat je niet krijgt wat je besteld. Er werken namelijk alleen maar mensen met dementie. De bedoeling is dat je als bezoeker je eigen patroon los kunt laten en het allemaal over je heen laat komen.
Aan het werk blijven
De initiatiefnemers van het etablissement zetten hiermee een nieuw concept in de markt, want mensen met dementie komen niet meer aan het werk. Gevolg is dat hun afstand tot de maatschappij hiermee vaak nog groter wordt. Dit restaurant laat echter zien dat het ook anders kan en dat er mooie dingen gebeuren wanneer wij als maatschappij accepteren dat mensen met een beperking of ziekte er ook bij horen. En sterker nog: van enorme toegevoegde waarde zijn.

Foto: Mizuho Kudo

Foto: Mamoru Ichikawa
Het een bestellen, maar het ander krijgen
Dumplings in plaats van soep, rijst in plaats van noedels - het voordeel bij dit restaurant is wel dat alles heel lekker is. Als we de foodbloggers mogen geloven die hier inmiddels neerstreken.

Foto: Mamoru Ichikawa

Foto: Mamoru Ichikawa

Foto: Mamoru Ichikawa

Foto: Mamoru Ichikawa

Foto: Mamoru Ichikawa

Foto: Mamoru Ichikawa

Foto: Mamoru Ichikawa
Impact
Eerder schreven wij al over de impact die Alzheimer heeft op de mensen die het overkomt. Wij kunnen van dit initiatief leren dat we ons niet af moeten keren van dementerende mensen en dat we ons open moeten stellen voor nieuwe ervaringen. Ook al weten we niet zeker wat we kunnen verwachten, het kan zomaar positief uitpakken!
Het restaurant opent in september waarschijnlijk weer haar deuren ter ere van Wereld Alzheimerdag. Dus staat er in september een reisje naar Tokio op de planning? Probeer dit restaurant dan vooral even uit!