Ideeën voor de leukste guerrilla campagnes

6 november 2023
745
guerrillacampagne

Het trekken van klanten is iets wat voor je bedrijf lastig kan zijn als je net begonnen bent of toe bent aan uitbreiding van je klantenkring. Soms heb je de resources niet voor een uitgebreide marketingcampagne. Dan wil je het liefst dat in een korte tijd zoveel mogelijk potentiële klanten weten wie je bent. Een guerrillacampagne kan dan een goede oplossing zijn en helpen bij het uitbreiden van jouw klantenkring. Ben je op zoek naar leuke ideeën en tips voor een guerillacampagne? Lees dan gauw verder!

Wat is een guerrillacampagne?

Een guerrillacampagne is een marketingstrategie waarbij je met relatief weinig resources zoveel mogelijk klanten in een korte tijd trekt. Het is daarbij belangrijk dat de campagne uniek is. Zoiets blijft immers in het hoofd van de mensen zitten. En dat is precies wat je wil. Daarnaast kan het zelfs voor word-of-mouth marketing zorgen. Dit houdt in dat jouw unieke en leuke guerrillacampagne verspreid wordt door de mensen zelf.

Bedenk iets unieks

Het is belangrijk dat je geen ideeën overneemt van andere bedrijven. Het is immers de bedoeling dat jij je onderscheidt van de concurrentie en de klanten. Mensen moeten dus naar jou komen, omdat jij iets hebt dat de concurrentie niet heeft. Een unieke campagne zullen mensen meteen koppelen aan jouw bedrijf zodra ze terugdenken aan jouw campagne. Het is daarbij heel belangrijk dat de basis van je bedrijfscultuur goed zit, zodat jullie met het hele team iets leuks kunnen bedenken.

guerillacampagne

Maak gebruik van kleuren

Heeft jouw bedrijf te maken met een specifieke kleur of combinatie van kleuren? Probeer ze dan te implementeren in jouw guerrillacampagne. Het is makkelijker voor mensen om jouw bedrijf te herkennen als je de kleuren van jouw bedrijf gebruikt bij de campagne. Denk bijvoorbeeld aan de guerrillacampagne van McDonald’s. Door de strepen van een zebrapad geel te maken en er hun iconische frietbakje onder te schilderen leken het net de frietjes die ze verkopen. Zo konden mensen meteen herkennen dat de actie van McDonald's kwam.

Lees ook:  Feng Shui interieur

Bepaal de locatie

Jouw guerrillacampagne moet gezien worden door zo veel mogelijk mensen. Zorg er daarom voor dat je een plek kiest waar veel mensen komen. Denk bijvoorbeeld aan het centrum van een stad of een drukke snelweg. Je kunt ook aan unieke plekken denken waar niemand jouw guerrillacampagne verwacht, om extra aandacht te trekken. Een voorbeeld hiervan is de guerrillacampagne van Nike die bekend staat om hun sportschoenen. Op een plek waar normaal een reguliere bank hoort te staan hebben zij een speciale bank neergezet zonder zitting met het woord ‘run’ op de rugleuning. Dit om je aan te moedigen te gaan rennen in plaats van te gaan zitten. Erg leuk bedacht en iets wat mensen niet snel zullen vergeten.

Integreer het te promoten product/dienst

Een guerrillacampagne hoeft niet per se alleen te laten denken aan jouw bedrijf, het kan ook gerelateerd worden aan een product of dienst. Dit is een goed idee als je bijvoorbeeld een nieuwe productlijn wil introduceren of mensen wilt laten weten wat jouw bedrijf doet. Soms weten mensen niet dat ze iets nodig hebben totdat het voor hun neus staat. Het doel is dan ook om mensen te overtuigen dat zij een product of dienst nodig hebben die jij aanbiedt. Een goed voorbeeld hiervan is de campagne van Nivea. Zij introduceerden een nieuwe crème door een bank te maken waarbij de twee helften verschillend van elkaar waren. De ene kant was glad terwijl de andere kant een aparte textuur had. Dit weerspiegelde de huid vóór en na het gebruik en gaf zo op een creatieve manier het effect van de crème weer. De bank was ook nog in de kleur blauw, wat de kleur van het bedrijf is.

Lees ook:  De creatieve zoektocht van Jennifer Joedo
marketingcampagnes

Maak gebruik van het imago van je bedrijf

Het imago van een bedrijf is erg belangrijk. Niet alleen voor het personeel, maar ook voor de klanten. Zo kunnen zij het bedrijf onderscheiden van de andere bedrijven. Klanten moeten zich eerst bewust zijn van het imago van jouw bedrijf. Dit kun je doen door middel van een visie en statement van het bedrijf. Maar deze visie of statement wordt niet zomaar bekend bij de klanten. Het is daarom een goed idee om het imago van het bedrijf te gebruiken voor jouw guerrillacampagne. Een voorbeeld hiervan is van het Belgische bedrijf TNT. TNT heeft het imago dat zij alles weten over drama. Als campagne hebben zij een rode knop in het centrum van de stad gezet waarbij er allerlei dingen gebeurden als iemand op de knop drukte. Zo zaten er actiescènes en vechtscènes in met op het einde een spandoek van TNT.

Maak een guerrillacampagne door middel van outsourcing

Niet iedereen is creatief of heeft genoeg ervaring met het maken van campagnes. Soms kan het slim zijn om de hulp van een expert in te schakelen. Als je net begint met een nieuw bedrijf of je hebt geen bestaande marketingafdeling, dan kan het slim zijn om het project te outsourcen. Dit is niet alleen goedkoper omdat je zelf geen tijd en geld hoeft te investeren in het opleiden van personeel, het eindproduct is meestal ook van hogere kwaliteit. Dat komt doordat de mensen meer ervaring hebben en zelf al veel geïnvesteerd hebben in het opleiden van personeel en beschikbare tools. Veel van deze campagnes worden gedaan door PR bureaus in Amsterdam. De reden hiervoor is dat daar veruit de meeste bureaus zitten. Daarbij komen ze telkens weer met leuke en unieke campagnes.

Lees ook:  Comfort in een klein broekje

Er zijn dus altijd nieuwe ideeën te bedenken voor de volgende guerrillacampagne, of je het nu zelf doet of met de hulp van een PR bureau. Er zijn vele manieren om jouw campagne uniek te maken. De belangrijkste punten om aan te denken zijn de kleuren, locatie, product of dienst en imago. Zorg er ten slotte voor dat de campagne uniek en onvergetelijk is.

Zou je graag willen weten hoe je makkelijk vanuit thuis geld kunt verdienen? Lees dan deze blog!

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 30 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 35+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Van druk naar succes: leren omgaan met stress

Vakantieliefde, slim of vermijden?

Renovatie versus nieuwbouw: Wat is het beste voor de toekomst van onze steden?

Tijd om de zomervakantie te boeken!

© Paradijsvogels Magazine - 2025
Made with
Web Wings
chevron-down