
Het kan lastig zijn om klanten te trekken wanneer je net begonnen bent met een nieuw bedrijf of toe bent aan het uitbreiden van jouw klantenkring. Soms heb je de resources niet voor een uitgebreide marketingcampagne en heb je het liefst dat zo veel mogelijk potentiële klanten afweten van jouw bedrijf in een korte tijd. Een guerrillacampagne kan helpen bij het uitbreiden van jouw klantenkring.
Wat is een guerrillacampagne?
Een guerrillacampagne is een marketingstrategie waarbij je met relatief weinig resources zoveel mogelijk klanten in een korte tijd trekt. Het is daarbij belangrijk dat de campagne uniek is en in het hoofd van de mensen blijft zitten. Een unieke en leuke campagne blijft bekend bij de mensen en het kan zelfs voor word-of-mouth marketing zorgen waarbij jouw unieke en leuke guerrillacampagne verspreid wordt door de mensen zelf.
Bedenk iets unieks
Het is belangrijk dat je geen ideeën overneemt van andere bedrijven. Het is immers de bedoeling dat jij je onderscheidt van de concurrentie en de klanten dus naar jou komen omdat jij iets hebt dat de concurrentie niet heeft. Een unieke campagne relateert gelijk aan jouw bedrijf wanneer de klanten terugdenken aan jouw campagne.
Maak gebruik van kleuren
Heeft jouw bedrijf te maken met een specifieke kleur of combinatie van kleuren? Probeer ze te implementeren in jouw guerrillacampagne. Het is makkelijker voor mensen om jouw bedrijf te herkennen als je de kleuren van jouw bedrijf gebruikt bij de campagne. Denk bijvoorbeeld aan de guerrillacampagne van McDonald’s om de strepen van een zebrapad geel te maken en in hun iconische patatbak te stoppen.
Bepaal de locatie
Jouw guerrillacampagne moet natuurlijk wel gezien worden door zo veel mogelijk mensen. Zorg er daarom voor dat je een plek kiest waar veel mensen komen. Denk hier bijvoorbeeld aan het centrum van een stad of een drukke snelweg. Je kunt ook aan unieke plekken denken waar niemand jouw guerrillacampagne verwacht om extra aandacht te trekken. Een voorbeeld hiervan is de guerrillacampagne van Nike die bekend staat voor hun sportschoenen. Op een plek waar normaal een bank hoort te staan om te zitten hebben zij een speciale bank neergezet zonder zitting met het woord ‘run’ op de rugleuning om je aan te moedigen te gaan rennen in plaats van zitten. Erg leuk bedacht en dit zouden mensen niet snel kunnen vergeten.
Integreer het product of dienst dat jij wil promoten
Een guerrillacampagne hoeft niet per se alleen te laten denken aan jouw bedrijf, maar het kan ook gerelateerd worden aan een product of dienst. Dit is een goed idee als je bijvoorbeeld een nieuwe productlijn wil introduceren of mensen laat weten wat jouw bedrijf nou eigenlijk doet. Soms weten mensen niet dat zij iets nodig hebben voordat het aan hun duidelijk wordt gemaakt. Het doel is dan om de mensen te overtuigen dat zij een product of dienst nodig hebben die jij aanbiedt. Een voorbeeld hiervan is de campagne van Nivea waarbij zij een nieuwe crème introduceerden door een bank te maken waarbij de twee helften verschillend aan elkaar waren. De ene kant was glad terwijl de andere kant een aparte textuur heeft. Dit gaf de werking vóór en na het gebruik van de crème op een creatieve manier weer. De bank was ook nog in de kleur blauw, wat de kleur van het bedrijf weergeeft.
Maak gebruik van het imago van jouw bedrijf
Het imago van een bedrijf is erg belangrijk. Niet alleen voor het personeel, maar ook voor de klanten zodat zij het bedrijf kunnen onderscheiden van de andere bedrijven. Klanten moeten natuurlijk wel eerst bewust zijn van het imago van jouw bedrijf. Dit kun je doen door visie en statement van het bedrijf. Maar deze visie en statement worden niet zomaar bekend bij de klanten. Het is daarom een goed idee om het imago van het bedrijf te gebruiken voor jouw guerrillacampagne. Een voorbeeld hiervan is van het bedrijf TNT die als imago heeft dat zij alles weten over drama. Als campagne hebben zij een rode knop in het centrum van de stad gezet waarbij er allerlei dingen gebeuren als je op de knop drukt. Zo zitten er actiescènes en vechtscènes in met op het einde een spandoek van TNT.
Maak een guerrillacampagne door middel van outsourcing
Niet iedereen is even creatief en heeft genoeg ervaring met het maken van campagnes. Soms kan het slim zijn om de hulp van een expert in te schakelen. Als je net begint met een nieuw bedrijf of je hebt geen bestaande marketingafdeling, dan kan het slim zijn om het project te outsourcen. Niet alleen is dit goedkoper doordat jij zelf geen tijd en geld hoeft te investeren in het opleiden van personeel, maar het eindproduct is meestal ook van hogere kwaliteit doordat de mensen meer ervaring hebben en zelf al veel geïnvesteerd in hebben in het opleiden van personeel en beschikbare tools. Veel van deze campagnes worden gedaan door PR bureaus in Amsterdam omdat daar veruit de meeste zitten en ook telkens weer komen met leuke en unieke campagnes.
In het kort
Er zijn altijd nieuwe ideeën te bedenken voor de volgende guerrillacampagne, of je het nu zelf doet of met een PR bureau. Er zijn vele manieren om jouw campagne uniek te maken. De belangrijkste punten om aan te denken zijn de kleuren, locatie, product of dienst en imago. Zorg er ten slotte voor dat de campagne uniek en onvergetelijk is.