Hofmakerij en ontroerende liefdesverhalen in contactadvertenties uit de 19e eeuw

24 juli 2016
206
contactadvertentie

Vroeger was alles... lastiger! Vooral op het gebied van liefde. Tegenwoordig horen we overal om ons heen liefdesverhalen die ontstaan zijn door een simpele ‘swipe naar rechts’ of ‘like’ op een datingsite, maar vroeger was het helaas niet zo simpel. Als men dan de moed niet had gehad om op iemand af te stappen, dan was een contactadvertentie in de krant hun laatste hoop. Hier werd dan ook aardig wat moeite ingestoken, wat de meest prachtige berichten opleverde. Van zulke mooie en eigenaardige liefdesverhalen kunnen we nu mee genieten via het Instagram account  ‘Liefde van toen’.

Bijzondere verzameling

De opzetter van het account is Mark Traa, die voor zijn werk als redacteur bij Quest Magazine veel schrijft over de geschiedenis. Toen hij oude kranten aan het doorbladeren was, stuitte hij op enorm veel ontroerende contactadvertenties van mensen die elkaar op straat tegen waren gekomen maar niet hadden gesproken, geliefden die elkaar misten of iets goed te maken hadden, of eenzame mensen die graag eens iemand wilden leren kennen. ‘Er zaten zulke mooie pareltjes tussen dat ik ze ben gaan verzamelen’, zegt Traa.

19e-eeuwse hofmakerij

Contactadvertenties komen voor sinds de tweede helft van de negentiende eeuw. “Ze geven een prachtig beeld van de hofmakerij en de maatschappelijke verhoudingen van toen,” vertelt Traa. Hoewel deze advertenties zelfs tot de dag van vandaag nog wel eens voorkomen, vindt hij voornamelijk de contactadvertenties tot de jaren ’30 interessant: “na de Tweede Wereldoorlog worden ze steeds gewoner.” De mooiste en leukste verhalen die hij tegenkomt zet hij op Instagram. De berichten zijn vaak bijna zo kort als een Twitter bericht en toch zit er veel emotionele lading in.

Lees ook:  Schoonheid uit onverwachte hoek | Creatieve schuttingen

Liefde van toen en nu

Ondanks dat er veel veranderd is, is de hartstocht zeker niet dood. Veel van de 'Liefde van toen' verhalen gaan over (net niet) ontmoetingen in het openbaar vervoer. En nog steeds posten frequente treinreizigers nog wel eens soortgelijke 'contactadvertenties' in een Facebook-groep die speciaal daarvoor bestemd is. Erg leuk om naast elkaar te zien!

'Liefde van toen' foto's 

1918. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1919. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1913. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1930. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1906. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1880. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1892. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1882. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1895. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1924. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1903. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1882. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

1905. #liefde #advertentie

Een foto die is geplaatst door Liefdevantoen (@liefdevantoen) op

 

Via: Froot 

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Ontspanning door meditatie: hoe het werkt en waarom het helpt

Top 3 mooiste tuinen in de wereld

Een modern interieur

Begonia's snoeien en verzorgen

© Paradijsvogels Magazine - 2023
Made with
Web Wings