Hoe verminder je stress?

12 VIEWS
Hoe verminder je stress?

Iedereen ervaart wel eens stress. Stress kan veel verschillende oorzaken hebben. Stress kan ontstaan door werk, school, je relatie, een verhuizing, bepaalde zorgen of gewoon omdat je snel stress vanuit jezelf ervaart. Ondanks dat iedereen wel eens last heeft van stress is het niet goed voor je gezondheid. Stress zorgt namelijk voor een hoge hartslag, bloeddruk, een slechte spijsvertering, vermoeidheid en rusteloosheid. Het is daarom belangrijk dat je zo veel mogelijk vermindert. Maar het verminderen van stress is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog proberen we je een aantal tips te geven die stress zullen verminderen.

Wat is stress?

Voordat je iets aan stress wilt gaan doen is het belangrijk om te weten wat stress precies is. Stress is een vorm van spanning. Spanning heb je nodig om te presteren, wanneer je op de lange termijn stress ervaart kan het leiden tot klachten. Stress zorgt ervoor dat je lichaam zich klaarmaakt om te vechten of vluchten. Dit gebeurt doordat het hormoon adrenaline wordt aangemaakt, hierdoor wordt je ademhaling sneller en je spieren zullen gaan aanspannen. Als stress niet op de korte termijn verdwijnt maakt het lichaam het stofje cortisol aan, dit houdt je lichaam “paraat”. Wanneer je lichaam voor een lange tijd deze stofjes aanmaakt kan dit leiden tot lichamelijke of fysieke klachten.

 

Een overzicht krijgen

Om iets aan stress te doen moet je kunnen zien waar de stress vandaan komt. Het is altijd fijn om het met iemand over je stress te praten. Zorg dat het iemand is die je vertrouwt en die jou goed kent. Daarnaast is het ook belangrijk om met jezelf te praten. Praten met jezelf kun je doen door te schrijven. Schrijf eens op waar je mee zit, welke gedachtes en gevoelens er in je omgaan en welke dingen energie kosten. Schrijven helpt namelijk om een situatie beter te begrijpen of een bepaalde gebeurtenis te verwerken. Ook zou je de positieve dingen kunnen opschrijven om wat positieve energie te krijgen. Wat geeft je energie? Wat zijn je positieve eigenschappen? Waar ben je dankbaar voor? Als je kijkt naar de positieve dingen ga je vanzelf minder denken aan de negatieve.

Lees ook:  4x waarom je van een halfuurtje dansen gezonder en gelukkiger wordt

Sensolife

Oplossingen bedenken

Nu dat je weet door te schrijven of praten waar je stress van krijgt is het de bedoeling dat je er iets aan gaat doen. Je zou kunnen bedenken hoe je omstandigheden zou kunnen verbeteren. Wat zou er in jouw omgeving moeten veranderen om minder spanning te voelen? En wat zou je zelf kunnen doen om minder stress te ervaren? Zou je je dagen anders kunnen inplannen, of misschien wel hulp kunnen vragen en dingen bespreken? Ook zou je kunnen kijken om bepaalde keuzes te maken of verplichtingen te laten vallen om wat meer rust te creëren.  Kortom: je gaat jezelf afvragen hoe je doormiddel van oplossingen van de ongemerkte stress kan verminderen.

 

Voor jezelf zorgen

Naast oplossingen bedenken die meteen het probleem aanpakken zijn er ook een aantal kleine dingen die stress zouden kunnen verminderen. Wij hebben er een aantal voor jou verzameld.

  • Iedereen heeft gemiddeld 8 uur slaap nodig per nacht. Als je (langdurig) te weinig slaapt kan dit een negatieve invloed hebben op je lichaam. Naast dat je je vermoeid zult voelen zullen je organen minder goed kunnen functioneren. Ook heb je bij weinig slaap meer kans op langdurige ziektes zoals Alzheimer, depressiviteit en hart- en vaatziekten. Probeer een vast slaapritme te creëren met voldoende uren slaap, dit zal ook een positieve invloed hebben op je stressniveau. Het je moeite met in slaap komen? Dan zou je de hulp kunnen inschakelen van Sensolife.
  • Gezond eten. Gezond eten zorgt ervoor dat jij al je vitamines en mineralen die je nodig hebt binnen zult krijgen. Van gezond eten krijgt je lichaam meer energie, voel je je vrolijker, heb je minder stress en zullen de risico’s op ziektes op het lange termijn verlagen. Voornamelijk vitamine B is erg belangrijk, vitamine B wordt gebruikt om voedsel om te zetten in energie. Iets wat je bij stress wel kunt gebruiken. Gezond eten heeft dus meer invloed op jouw mentale gemoedstoestand dan je in eerst instantie zou denken.
  • Net zoals gezond eten heeft sporten een positieve invloed op jouw fysieke en mentale gezondheid. Door te sporten maak jij je hoofd leeg, slaap je beter, blijft je bloeddruk laag, wordt je sterker en krijg je meer energie.
Lees ook:  Let op deze voedingsstoffen bij het ouder worden

Ontspannen

Een van de meest logische manieren om van stress af te komen is ontspanning. Hiermee onderbreek je namelijk de stressreactie en krijgt je lichaam tijd om te herstellen. Iedereen heeft een eigen manier van ontspannen maar wij hebben voor jou een aantal voorbeelden opgesomd.

  • Luisteren naar muziek
  • Een boek lezen
  • Wandelen (bijvoorbeeld door de natuur)
  • Een warm bad
  • Een massage
  • Koken
  • Ontspanningsoefeningen zoals yoga, meditatie of mindfulness.

Sensolife

MEER INSPIRATIE

Keto dieet
Waarom fitness goed is voor lichaam én geest
Lekkerder in je vel gaan zitten met een dieet schema
Gezonder gaan leven door minder te roken