Hoe een oud stewardessenkoffertje de basis werd voor een meeslepende familiebiografie

20 oktober 2015
35
Jaap Scholten Horizon City

Op 16 november 2012 krijgt Jaap Scholten terloops een verlaten stewardessenkoffertje in zijn handen gedrukt. Het zit bomvol verloren gewaand archiefmateriaal, oorlogsbrieven en dagboeken van zijn voorouders. Een goudmijn. En de basis voor zijn veelgeprezen boek Horizon City, een historisch familieportret dat bij iedere herdruk wordt aangevuld met herinneringen die lezers zelf aandragen. Schrijven Magazine sprak Jaap Scholten over dit bijzondere project.

Een excentrieke oudoom

Horizon City is het verhaal over de opkomst en ondergang van Scholtens voorouders, een familie van Twentse grootindustriëlen. Hoofdpersoon is de excentrieke oudoom Chuck Stork: pionier in de vliegtuigindustrie, vijf maal gehuwd, twee keer multimiljonair en gestorven in armoede in Amerika.

Hartoperatie

Jaap Scholten vertelt over openhartig over het schrijfproces: “Ik heb eerst, zoals dat meestal bij mij gaat, enorm zitten mieren. De tijd begon te dringen, want tegelijkertijd met de verschijningsdatum van het boek was er een tentoonstelling gepland, geïnspireerd op mijn boek en familie. Ik had op mijn werkkamer overal foto’s liggen, dagboeken, brieven, kranten. Ik verzoop gewoon in het materiaal. En toen onderging ik een hartoperatie..’
Lees op de website van Schrijven Magazine hoe Jaap Scholten het desondanks voor elkaar kreeg om zijn boek in slechts 3 maanden tijd te schrijven, óf bestel hier het oktobernummer (nr.5) van Schrijven Magazine. Hierin staat het volledige artikel inclusief persoonlijke tips van Jaap Scholten over het schrijven van historisch non-fictie.
Tekst: Susan Moonen

Jaap Scholten Horizon City

Jaap Scholten

Lees ook:  "Het nest is leeg. Nu heb ik écht geen excuses meer om niet aan mijn boek te werken"

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Een goed gevoel hebben is het halve werk

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings