Weilandgeur in een potje: deze jonge vrouw helpt demente ouderen met praten

21 september 2017
45

Geuren roepen herinneringen op. Een bepaalde geur brengt je zo weer terug naar een bepaald moment in je jeugd of het je doet opeens denken aan je grootouders. De 24-jarige Emma Vermeulen baseerde op dit gegeven haar bijzondere bedrijf: De Geurbox. Hiermee ontwikkelt ze geuren die helpen bij de communicatie met dementerende mensen.

Onderaan het artikel vind je een filmpje waarin zelf aan het woord is en je ziet hoe mensen reageren op de geuren.

Communicatie is belangrijk

Dementie is een hardnekkige ziekte die ervoor kan zorgen dat mensen in een sociaal isolement raken. Op den duur raken mensen vaak helemaal in zichzelf gekeerd en is het voor de naasten en de zorgverleners heel lastig om nog contact met de hen te krijgen.

Om dit tegen te gaan worden er verschillende mooie initiatieven gestart. Bijvoorbeeld in Japan waar mensen een proef zijn gestart om dementerende mensen in de bediening van een restaurant te laten werken, om het sociale isolement tegen te gaan. Als gast kan het zijn dat je iets anders krijgt dan je had verwacht, maar dat is juist weer een mooie verrassing.

Een directe herinnering met geur

Voor Emma kwam tijdens haar studie Logopedie het moment dat zij zag welke gevolgen dementie met zich meebrengt voor de communicatie. Dit motiveerde haar om kennis en materialen te verzamelen over hoe je mensen met dementie kunt benaderen. Er zijn eerdere studies gedaan die laten zien dat muziek een groot effect kan hebben. Emma vroeg zich af waarom we niet veel meer zintuigen gebruiken om contact te maken met mensen die praten moeilijk vinden door dementie.

Lees ook:  Deze grootvader bezoekt te vroeg geboren baby's in het ziekenhuis

Zo kwam ze uit bij de reuk. Bijzonder aan dit zintuig is dat het rechtstreeks in verbinding staat met je emotionele brein, en niet zoals de andere zintuigen met je rationele brein. Daardoor komen herinneringen ongefilterd en vaak ongeremder naar boven, waardoor het effect vrij groot kan zijn.

De Geurbox

Emma heeft met deze kennis de zogenaamde Geurbox ontwikkeld. Dit is een doosje dat vier geuren bevat en vier doekjes om de geur op te spuiten. Vervolgens kunnen mensen hier aan ruiken. Het is zeker niet zo dat een geur bij ieder persoon direct een herinnering oproept die wordt geverbaliseerd, maar het kan wel een (klein) gesprek op gang brengen wat voor de naasten heel waardevol zijn.

Beeld via: nos.nl

Beeld via: nos.nl

Om het optimale resultaat te behalen geeft Emma ook trainingen in gesprekstechnieken. Er zijn op dit moment zes varianten van de Geurbox te koop: Geurbox Verzorging, Geurbox Huishouden, Geurbox Natuur, Geurbox Keuken, Geurbox Holland en Geurbox Boerderij.

Elke Geurbox bevat geuren die passen bij het thema, zodat je bij de aanschaf ook goed in overweging kunt nemen welke het beste past bij de persoon zelf. Zo bevat de Geurbox Boerderij de geuren van vers gemaaid gras, zaagsel, verbrand hout en weiland en bevat de Geurbox Natuur weer andere geuren, waaronder Denneboom en verse bloemen.

De Geurbox kost € 89,90 inclusief btw en is te koop via de website van Emma.

emma 4

Mensen verbinden

Met haar bedrijfje EMMAVERBINDT heeft Emma de visie om mensen die lijden aan dementie en hun directe omgeving te verbinden. "Oprecht contact maken door zintuigen te prikkelen."

Lees ook:  In dit Japanse restaurant werken alleen maar mensen met dementie

Emma zorgt ervoor dat interactie weer mogelijk is met dementerende mensen en zet zich hierbij niet alleen in voor hen en hun naasten, maar ook voor de zorgverleners, therapeuten en vrijwilligers. Zoals zij aangeeft in onderstaand filmpje:

Ik wil aan de omgeving een handvat bieden om dat soms lastige moment iets leuker en makkelijker te maken.

Bekijk hieronder het filmpje van deze inspirerende jonge vrouw.

Communicatie en interactie is belangrijk voor mensen en kan dementerende mensen enorm doen opleven. Zo blijkt ook bij deze man met alzheimers die een speciale band heeft met zijn kat

Beeld:galdzer / 123RF Stockfoto

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

5 redenen om te mediteren

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings