Heerlijk slapen: zo doe je dat!

22 november 2022
25
nachtrust

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk om genoeg energie te hebben om de dag door te komen. Als je een slechte nachtrust hebt gehad, merk je dit gedurende de hele dag. Om die reden is het belangrijk dat je makkelijk in slaap komt. Om ervoor te zorgen dat iedereen een goede nachtrust heeft, hebben wij een aantal tips op een rij gezet om ervoor te zorgen dat je makkelijk in slaap valt. Lees snel verder op deze tips te ontdekken.

Houdt een ritme aan

Het aanhouden van een ritme is de een van de eerste stappen om je nachtrust te verbeteren. Als je iedere avond op een ander tijdstip naar bed gaat, dan vindt je lichaam dat niet aangenaam. Hetzelfde geldt voor de tijd dat je opstaat. Probeer hier dus een goed ritme in te vinden. Probeer altijd rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd wakker te worden. Als je dit aanhoudt dan went je lichaam hieraan. Dan ben je in de avonduren moe en word je uitgerust wakker in de ochtend.

Vermijdt apparaten voordat je naar bed gaat

Veel mensen zitten de hele dag voor werk achter een computer. Naast dat mensen de hele dag achter de computer zitten, zitten zij in hun vrije tijd veel op hun telefoon. Door het gebruik van je telefoon en computer vlak voordat je gaat slapen, kan je lichaam niet goed afschakelen. Daarom wordt aangeraden om minstens 1 uur van tevoren weg te blijven van apparaten. Zo kunnen je ogen en hersenen tot rust komen voordat je het bed induikt om te gaan slapen.

Lees ook:  De schoonheid van alle leeftijden in 60 seconden
nachtrust

Investeren in een goed bed

Een goede nachtrust begint bij een goed bed hebben om in te slapen. Met een goed bed bedoelen we voornamelijk het matras. Er zijn verschillende soorten matrassen beschikbaar in de winkel. Voor iedereen is een ander matras geschikt. De een wilt een matras hebben waar je lekker inzakt, voor de ander moet hij wat harder zijn. Daarom is het verstandig om winkels te bezoeken en matrassen te proberen of je laten adviseren door de winkelmedewerkers. Veel mensen kiezen bijvoorbeeld voor een boxpring. Bij Woonsquare.nl is een ruim assortiment aan boxsprings te vinden. Zo zit er altijd iets tussen wat bij jouw lichaam past.

Let op je ademhaling

Als je problemen hebt met in slaap komen, kan het helpen door goed te letten op je ademhaling. Door hier op te letten komt je lichaam beter tot rust en kom je gemakkelijker in slaap. Voor mensen die veel stress ervaren in hun leven, is dit ook een goede oefening om door de dag heen tot rust te komen. Wat helpt bij het letten op je ademhaling is het denken aan een leuk onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan hoe je in een hangmat aan het strand ligt met een heerlijk cocktail. Of iets anders natuurlijk, zolang je er maar relaxed van wordt.

De sfeer in je slaapkamer

Als het warm is op je slaapkamer als je wilt gaan slapen, heeft dit gevolgen voor je nachtrust. Als het koud is op je kamer, koelen je hersenen beter af en dit bevordert je nachtrust. Om hier voor te zorgen is het verstandig om je raam open te laten. Hierdoor komt koude, frisse lucht naar binnen. Naast dat de kou je nachtrust bevordert, zorg de frisse lucht er ook voor dat je goed in slaap komt. Maar ook moet je zorgen voor een opgeruimde kamer als je gaat slapen. Natuurlijk zie je die kamer niet als het licht uit is en je ogen gesloten zijn, maar het is wel het laatste beeld wat je ziet die dag. Om ervoor te zorgen dat je goed in slaap komt en goed in slaap blijft, is een donkere kamer belangrijk. Investeer dus in gordijnen die het licht goed buiten houden of slaap met een slaapmasker.

Lees ook:  Zo ga je stijlvol en elegant de trap op
nachtrust

Zorg voor voldoende beweging

Als je gedurende de dag voldoende beweging hebt, is je lichaam ’s avonds moe. Als je lichaam moe is, kom je beter in slaap en slaap je dieper. Dan is de kans kleiner dat je wakker wordt of dat je in de ochtend niet uitgerust bent. Het is echter niet verstandig om te gaan sporten en kort daarna te gaan slapen. Door de adrenaline die je krijgt van het sporten word je juist wakker. Sport daarom als het kan in de ochtend, middag of vroeg in de avond. Zo kan de adrenaline uit je lichaam voordat je naar bed gaat.

Een goede nachtrust is voor iedereen belangrijk. Daarom hopen wij je met deze tips op weg te helpen. Als je rekening houdt met zoveel mogelijk van deze tips weten we zeker dat jij heerlijk gaat slapen vannacht!

Over de auteur

WebWings

Recente berichten

Het belang van mantelzorgers

Knutselen voor volwassenen

De Calathea – Hoe verzorg je deze plant?

De 15 mooiste quotes over moeders

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings