De geschiedenis van outdoor reclame

20 december 2023
223
outdoor reclame

Reclame is al eeuwenlang een krachtig middel om producten en diensten onder de aandacht van het publiek te brengen. Een van de bekendste vormen van reclame is outdoor reclame. Deze is door de jaren heen heel veel veranderd. We kunnen outdoor reclame makkelijk en zien en herkennen aan bijvoorbeeld simpele uithangborden of enorme LED-borden langs de snelweg. In de blog gaan we een kijkje nemen in de geschiedenis van outdoor reclame.

Bron: www.mhroadstyling.nl/billboard-reclame/

De oudheid tot middeleeuwen

Reclame in de openbare ruimte is al eeuwenoud. In de Romeinse tijd werden bijvoorbeeld in Pompeï al aankondigen gedaan van handelswaar en andere diensten op muren en zuilen. In de middeleeuwen groeide het gebruik van uithangborden in West-Europa. Herbergiers konden bijvoorbeeld niet anders dan een uithangbord ophangen, zodat voorbijgangers wisten waar ze konden drinken en overnachten.

De grote doorbraak

De echte grote doorbraak van reclame kwam met de uitvinding van de boekdrukkunst rond 1450. Dit maakte het mogelijk om informatie op grotere schaal te verspreiden. In de 19e eeuw werd de reclamebranche past echt duidelijk zichtbaar. De eerste reclamebureaus ontstonden en er werd volop gebruik gemaakt van lithografie om posters te maken. Deze posters werden kon je overal op straat terugzien.

De oorlogsjaren en herstel

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd outdoor reclame ook gebruikt voor propaganda. Na de oorlog was er eerst een beperking in de mogelijkheden voor reclame door de schaarste aan materialen. Met de Marshallhulp na de oorlog en de daaruit voortvloeiende economische opleving kreeg de reclamebranche echter weer een boost. Toen was er weer meer reclame te zien op de straten.

Lees ook:  Alles wat je wilt weten over duurzaam ondernemen

Opkomst televisie en radio

Na de Tweede Wereldoorlog, met de opkomst van televisie en radio, kregen reclamebureaus nieuwe platforms om hun boodschappen te verspreiden. In 1967 werd in Nederland reclame op televisie toegestaan, wat een grote verandering teweegbracht in de manier waarop bedrijven hun producten gingen promoten. Niet alleen op televisie, maar ook op andere manieren werd outdoor reclame groter. Met bijvoorbeeld guerrilla marketing maakten bedrijven van saaie gebouwen mooie kunstwerken en werd er op een bijzondere manier reclame gemaakt. 

De toekomst van outdoor reclame

Er zijn een aantal spannende ontwikkelingen bij de outdoor reclame. Technologie gaat een steeds grotere rol spelen. Bedrijven, zoals MH Roadstyling, maken steeds grotere en scherpere digitale schermen. Deze digitalisering maakt het mogelijk om dynamische advertenties te tonen die perfect zijn afgestemd op de locatie, tijd en doelgroep. Bovendien bieden deze schermen vaak interactieve mogelijkheden, waardoor de doelgroep kan reageren op en communiceren met de reclame.

Over de auteur

Mathias Molenberg

Recente berichten

Unieke creaties in huis: tips met zijden bloemen

De impact van muziek op ons leven

De wet van karma: Hoe oorzaak en gevolg je dagelijks leven beïnvloeden

Alles over de Maori cultuur

© Paradijsvogels Magazine - 2025
Made with
Web Wings
chevron-down