Met maar liefst 23 miljoen fietsen en 37 duizend kilometer aan fietspaden kun je er simpelweg niet omheen. Nederland is hét fietsland van de wereld. Ter vergelijking, in Denemarken – het land dat de winnaar van de Tour de France dit jaar leverde – heeft omgerekend gezien elke inwoner 0,8 fiets. In Nederland is dat 1,4 fietsen. Ook in België hebben ze omgerekend gezien, maar 0,5 fiets per inwoner. Wel is het daarbij heel verschillend tussen Vlaardingen en Wallonië. Zo wordt er vele malen minder gefietst in het Franstalige gebied.
Fietsen in Amsterdam
517 duizend Amsterdammers zitten dagelijks op de fiets richting werk, school of andere bezigheden. 72 duizend mensen gebruiken daarbij de fiets ook tijdens de spitsuren. Dat is twee keer zoveel als de mensen die met de auto vertrekken. Ook worden er in Amsterdam jaarlijks 6 duizend fietsen gevonden in de grachten.
OV-fietsen
Zoals verwacht zijn er in de provincies met de grote steden, Noord- en Zuid-Holland, Brabant en Utrecht, ook procentueel gezien de meeste fietsen. Dat komt mede door het hoge aantal aan studenten. Daarnaar kijkend zijn er bijna 22 duizend OV-fietsen in ons land. Dat zijn fietsen die je door middel van een OV-chipkaart kunt huren. Vaak staan OV fietsen bij trein- en busstations. In totaal worden er ongeveer 5 miljoen ritjes gemaakt op de OV-fietsen per jaar.
Wereldwijd totaal
Over de hele wereld zijn er rond de één miljard fietsen. Nederland heeft daarvan - met onze 23 miljoenen fietsen – een percentage van 2,3%. Aangezien we maar 0,2% van de wereldbevolking zijn. Is die 2,3% ontzettend hoog.
Wereldkampioen fietspaden
Naast het meeste aantal fietsen dat we in Nederland per persoon hebben – 1,4 – is Nederland ook nog het land met de meest aantal kilometers aan fietspad ter wereld. Zo hebben we 37 duizend kilometer fietspad. Hierbij is zelfs niet meegeteld het wegdek waarop auto’s en fietser samen rijden. De zilveren medaille is voor Tsjechië hun hebben een totaal aantal kilometers van 18 duizend. Een groot gat kijkend naar Nederland. Wel moet daarbij vermeld worden dat Tsjechië niet zo vlak is als Nederland, en ook een ruwere natuur heeft. Waardoor niet alles geasfalteerd kan worden.
De geschiedenis van de fiets in Nederland
In 1817 werd te allereerste (loop)fiets ooit ontworpen. Dat gebeurde in het vorstendom Baden (Duitsland). Eigenlijk was dat uit pure noodzaak wegens een groot Europees tekort aan dierlijke vervoersmiddelen. Doordat er in Soembawa (Indonesië) een vulkaanuitbarsting was kon er geen voedsel vervoerd worden richting Europa. Hierdoor stierven er vele zogenoemde trekdieren. De heer Draisine zocht toen naar een dieronafhankelijk vervoermiddel. En dat werd de loopfiets.
Célérifère
Wel gingen er vroeger verhalen over een fiets uit Frankrijk die al in 1790 zou zijn ontworpen. In de 20ste eeuw is daar onderzoek naar gedaan. En dat blijkt uiteindelijk een chauvinistische hoax te zijn.
Verschillende soorten fietsen
Sinds begin 20ste eeuw worden de fietsen gebruikt die we tegenwoordig ook kennen. Dat zijn fietsen met een kettingaandrijving. Daarnaast worden ze ook steeds meer opgewaardeerd tot een elektrische fiets. Tegenwoordig wordt dat soort fiets ook wel een stads- en toerfiets genoemd. Het is makkelijk te gebruiken voor de kortere ritjes naar bijvoorbeeld werk of school. Ermee sporten is bijvoorbeeld niet aantraden. Daarvoor zul je een fitness bike, sporthybride of een racefiets moeten gebruiken. Die zijn simpelweg ook vele male lichter, waardoor het minder inspanning nodig heeft. En het biedt meer comfort voor de lange afstanden. Ook heb je de vouwfiets. Perfect te gebruiken tijdens het reizen met het openbaar vervoer. Doordat je hem letterlijk kunt opvouwen.
Duofiets
Ook heb je sinds een aantal jaar een duofiets. Zoals de naam al zegt, is deze fiets bedoeld voor twee personen. Doordat een duofiets vijf versnellingen heeft kost het geen tot weinig kracht. Ook heeft het een rugleuning, opklapbare armsteunen en een veiligheidsgordel. Voor ouderen mensen die graag willen fietsen is dit dé oplossing.
Mooiste fietsroute in Nederland
Fietsen in Limburg, veel Nederlanders zal dat als muziek in de oren klinken. Veel mensen zullen dan – logischerwijs – denken aan de heuvels in Zuid-Limburg. Maar juist het noorden heeft een uitdagende en prachtige fietsroute. De Peel bestaat, in tegenstelling tot het zuiden van Limburg, niet uit löss grond. Maar uit veengrond. Vroeger kon daar niet gefietst of gewandeld worden doordat het een groot moeras was. Maar door de grote turfwinning in 1850 is daar verandering in gekomen. Sinds dien zijn er namelijk vele kanalen en wegen aangelegd. Aangeraden is om te beginnen in America, vanaf daar kun je 32 kilometer lang genieten van de schitterende natuur!