Je hoort het steeds meer. Gezinnen, koppels of solo-reizigers die het koude Nederland verlaten om een nieuwe uitdaging aan te gaan in het buitenland. Ze willen de dagelijkse sleur uit het saaie bestaan in een dorp, zoals in het Limburgse Montfort, of juist het drukke stadsleven in Amsterdam, omzeilen. Er bestaan genoeg succesverhalen van Nederlanders die emigreren naar het buitenland. Echter, er zijn er ook genoeg waarbij een emigratie niet slaagt.
Wanneer je serieuze plannen hebt om de wereld te ontdekken en te vertrekken, zorg dan dat je goed bent voorbereid. De Rijksoverheid richt zich op enkele belangrijke zaken die je voorafgaand of tijdens je verblijf dient te regelen. Dus, wil je emigreren naar het buitenland? Lees dan de volgende informatie goed door!
Tijdelijk emigreren buiten de EU
Wanneer je wilt emigreren naar een land buiten de EU dien je contact op te nemen met de Ambassade van het betreffende land in Nederland. Wanneer je bijvoorbeeld naar Brazilië wil verhuizen, neem je contact op met de Braziliaanse ambassade in Nederland.
Tijdelijk emigreren binnen de EU
Wil je naar een ander land emigreren je binnen de EU? Bijvoorbeeld naar Duitsland? Dan kun je via de rijksoverheid naar de ‘Uw Europa’ pagina. Op de ‘Uw Europa' pagina start je met enkele vragen waarbij je jouw huidige situatie kunt invullen. Vervolgens wordt informatie verstrekt rondom rechten, plichten en mogelijkheden in jouw betreffende situatie.
Meldplicht bij volledig emigreren naar het buitenland
Binnen de EU mag je maximaal 3 maanden in een ander EU-land verblijven zonder je in te schrijven. Wanneer je van plan bent langer te blijven om te wonen in het buitenland, dan is inschrijven verplicht. Pas vanaf 5 dagen voor je vertrekt (en niet eerder) mag je dit doen. Bij de gemeente, politie of de vreemdelinge dienst van het land waar je verblijft, geef je het volgende door:
- Naar welk land vertrek je?
- Het (woon)adres waar je daar bereikbaar bent.
Om een goedgekeurde verklaring van inschrijving te ontvangen, dien je in bezit te zijn van een geldig identiteitsbewijs of paspoort. Naast een toegestaan legitimatiebewijs, heb je ook één van de volgende documenten nodig:
- Werkgeversverklaring of arbeidsovereenkomst;
- Bewijs van zelfstandig ondernemerschap;
- Bij pensioen: een bewijs van verzekering tegen ziektekosten en een verklaring dat je zonder uitkering rond kunt komen (alle inkomstenbronnen tellen mee);
- Voor studenten: een bewijs van inschrijving aan een erkende onderwijsinstelling, een verklaring van verzekering tegen ziektekosten en een betoon dat je zonder bijstand rond kunt komen.
Het gereed maken van je DigiD wanneer je wil emigreren
Via je DigiD kun je gemakkelijk zaken met de Nederlandse Overheid, zorg, onderwijs of het pensioenfonds regelen. Ook in het buitenland verlopen deze zaken nog steeds via je DigiD. Zorg daarom dat je goed bent voorbereid zodat je jezelf een hoop moeite bespaard. Regel voordat je vertrekt het volgende:
- Wanneer je nog géén DigiD hebt, vraag je deze aan en activeer je deze;
- Download de bijbehorende app op je smartphone of ander mobiele apparaat;
- Voeg vervolgens de ID-check toe;
- Wanneer je je mobiele telefoonnummer hebt toegevoegd aan het DigiD-account, kun je deze activeren met de sms-controle.
Wanneer je voorafgaand aan je vertrek bent vergeten je DigiD te regelen of wanneer je al bent verhuisd, is dat geen enorme ramp. Het is alleen wat onhandig. In het buitenland kun je een DigiD alleen nog maar via een fysieke balie aanvragen
Het regelen van belastingen, zorgverzekering en pensioen bij emigreren naar het buitenland
Met je DigiD kun je al veel regelen wanneer je wilt emigreren naar het buitenland. Verdere informatie over belastingen, zorgverzekeringen of je pensioen kun je via andere instanties opvragen:
Belastingen
Informatie over belastingzaken kun je regelen via de Belasting Telefoon, welke bereikbaar is op het volgende nummer: 0800-0543. Wanneer je specifiek vragen hebt over de douane kun je bellen naar de Belasting Telefoon Douane via: 0800-0143. Je kunt ook al veel informatie zelf vinden via de website van Mijn Belastingdienst.
Zorgverzekering
Wanneer je meer wilt weten over de zorgverzekering tijdens je verblijf in het buitenland, kun je deze gemakkelijk vinden via de website van het CAK. Het CAK staat voor Centraal Administratie Kantoor. Deze stichting keert voorschoten uit aan zorginstellingen die AWBZ-zorg verlenen. Dit is langdurige zorg die noodzakelijk is voor mensen met ernstige beperkingen door ouderdom, chronische ziekte, een handicap of langdurige psychische problemen. Denk heel goed na over jouw emigratie naar het buitenland wanneer je deze vorm van zorg nodig hebt!
Pensioen
In Nederland wordt je pensioen meestal automatisch geregeld wanneer je in dienst bent bij een werkgever. Het pensioenfonds spaart maandelijks een bedrag, dat aan jou wordt uitgekeerd wanneer je met pensioen gaat. Een spaarpotje voor later dus. In andere landen, is dit niet altijd op dezelfde manier geregeld. Neem daarom contact op met het pensioenfonds om na te vragen wat je moet regelen voor je pensioen.
Legaliseer je documenten wanneer je emigreert
Een werkgever of andere instanties in het buitenland kunnen bepaalde documenten vragen. Documenten die in Nederland wèl rechtsgeldig zijn, hoeven dat in het buitenland niet te zijn. Door Nederlandse documenten te legaliseren, weten ook buitenlandse instanties dat jouw documenten legaal zijn.
Het is belangrijk om voorafgaand aan je vertrek genoeg onderzoek te doen naar alle zaken die je wellicht dient te regelen. Bij verdere vragen kun je altijd contact opnemen met de Rijksoverheid. Wanneer je van plan bent te emigreren binnen de EU, vind je op de website van Your Europe verdere informatie en advies omtrent wonen, werken en reizen binnen de EU.
Wanneer je alle voorbereiding hebt getroffen en helemaal klaar bent voor een nieuwe stap, let jou nog maar één ding: genieten van je reis!