Een goed gevoel is het halve werk

24 juni 2022
90
voedsel en gevoel

Of je nu een goed gevoel wil hebben, lekker leesvoer of een goed recept daarvoor zit je hier uitstekend op je plek. Ook research chemicals zoals happy caps geven je een goed gevoel is uit onderzoek gebleken. Maar of je nu een goed boek leest of een lekkere voeding voor je neus hebt staan, het zijn altijd de kleine dingen die het leven talloze kleuren geven en je opbeuren.

Daarom hebben wij vandaag ook weer een aantal heerlijke tips en tricks voor jou in petto zo dat jij vanavond met een heerlijk en ontspannen gevoel naar bed gaat.

Voeding en je brein

De neuronen (zenuwen in je hersenen en lichaam) zorgen ervoor dat er signalen worden afgegeven aan elkaar doormiddel van neurotransmitters die zich in de hersenen bevinden. Dit worden ook wel chemische boodschap stofjes genoemd. Iedere zenuwcel in het lijf maakt zijn eigen neurotransmitters en geven vervolgens een afremmend of een stimulerende werking op je impulsen of triggers. Deze zorgen onder andere of je iets proeft, ruikt of hoe je je ergens bij voelt. Dit maakt dat adrenaline en dopamine een opwekkend effect en serotonine juist een kalmerende werking. Deze stofjes en hormonen komen daarom ook vrij bij het eten van bepaalde voedingsmiddelen.

Vezels

Het eten van voldoende vezels is erg belangrijk voor je darmen en dus ook je humeur. Daarnaast is het drinken van voldoende water ook enorm belangrijk zodat je maag en darmen deze vezels goed op kunnen nemen in het lichaam. Als je darmen in een gezonde staat zijn is dit goed voor je algehele gezondheid. Zowel je humeur, slaapritme, hormoonhuishouding en een heleboel andere zaken worden hier een stuk mee verbeterd. Vezels zijn dus ontzettend belangrijk in je dagelijkse voeding. Dit mag je niet onderschatten.

Lees ook:  Rust vinden door minimalistisch leven

Bananen zijn enorm gezond!

Bananen worden vaak in een zwart daglicht gesteld omdat ze worden gezien als een van de meest ongezonde en suiker rijkste fruitsoorten. Echter is niets minder waar want bananen zijn wel degelijk heel erg gezond. Bananen bevatten het aminozuur tryptofaan. Dit aminozuur bevorderd de aanmaak van serotonine. Serotonine wordt ook wel benoemd als het geluk hormoon en heeft dus veel invloed op hoe jij je voelt. In het donker wordt dit hormoon omgezet in melatonine wat ook wel slaap hormoon betekend. Dit wil dus zeggen dat het eten van een banaan je mentale gestel in positieve zin kan beïnvloedden en je daarnaast ook nog eens een stuk beter ervan zult slapen.

Pure chocolade

Pure chocolade bevat een stofje dat phenylethylamine heet. Dit stofje zorgt ervoor dat je een prettig gevoel ervaart. Daarnaast geeft het eten van chocolade ook een stofje in de hersenen genaamd endorfine af. Dit stofje is pijn remmend en geeft je een gelukkig en voldaan gevoel. Ook bevat pure chocolade ofwel cacao heel veel antioxidanten en is het bevorderlijk voor je hart en bloedvaten. Let wel op dat de chocolade bijna uit pure cacao bestaat. Anders gaat deze vlieger natuurlijk niet op. Houdt er daarnaast ook rekening mee dat als je chocolade eet het niet meer dan een of twee blokjes per dag is. Anders is het niet meer gezond.

Groentes en fruit

Groente en fruit zijn uitermate gezond en geven je daarnaast ook een voldaan en goed gevoel. Fruit en groentes bevatten ontzettend veel antioxidanten die de zenuwcellen beschermen. Met name de zenuwcellen die dopamine gebruiken. Het eten van fruit stimuleren dus het aanmaken van geluk hormonen. Deze mag je dus zeker ook niet overslaan op dagelijkse basis.

Lees ook:  5 inspirerende boeken over tiny houses

Omega 3 vetzuren

Onze hersenen bestaan voor het grootste deel uit vetten. Dit vissig smakende goedje is dus een wondermiddel voor het brein. Logisch ook want omega 3 capsules worden voornamelijk uit vis en visolie gewonnen. Ook komt omega 3 veel voor in onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten houden de membranen in de hersenen soepel en geven de hersenen een enorm goede werking.

Buiten dat heeft het nemen van omega 3 doormiddel van voeding of supplementen ook een hoop andere voordelen mee. Het geeft daarnaast een positief effect bij mensen die veel angst en of stress ervaren. Daarnaast vermindert omega 3 de productie van het stresshormoon cortisol. Ook bestaan er vegan supplementen met omega 3 op basis van algen. Dit is handig voor alle veganisten onder ons. Buiten dat kun je ook regelmatig vette vis eten om aan een voldoende voorraad aan omega 3 in je lichaam te komen. Denk hierbij vooral aan vette vis zoals zalm.

Wil je nog een andere blog lezen over voeding? Lees dan vooral onze blog over de voordelen van een voedingsschema!

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Een werkomgeving creëren vol met positieve energiestromen

Verrassende eigenschappen van een Steenbok

Ontdek de schoonheid van Nederlandse wandelgebieden

Ingrid Bergman | Dualiteit

© Paradijsvogels Magazine - 2023
Made with
Web Wings