Een goed gevoel hebben is het halve werk

24 juni 2022
1
voedsel en gevoel

Of je nu een goed gevoel wil hebben, lekker leesvoer of een goed recept daarvoor zit je hier uitstekend op je plek. Ook research chemicals zoals happy caps geven je een goed gevoel is uit onderzoek gebleken. Maar of je nu een goed boek leest of een lekkere maaltijd voor je neus hebt staan, het zijn altijd de kleine dingen die het leven talloze kleuren geven en je opbeuren.

Daarom hebben wij vandaag ook weer een aantal heerlijke tips en tricks voor jou in petto zo dat jij vanavond met een heerlijk en ontspannen gevoel naar bed gaat.

Voeding en je brein

De neuronen (zenuwen in je hersenen en lichaam) zorgen ervoor dat er signalen worden afgegeven aan elkaar doormiddel van neurotransmitters die zich in de hersenen bevinden. Dit worden ook wel chemische boodschap stofjes genoemd. Iedere zenuwcel in het lijf maakt zijn eigen neurotransmitters en geven vervolgens een afremmend of een stimulerende werking op je impulsen of triggers. Deze zorgen onder andere of je iets proeft, ruikt of hoe je je ergens bij voelt. Dit maakt dat adrenaline en dopamine een opwekkend effect en serotonine juist een kalmerende werking. Deze stofjes en hormonen komen daarom ook vrij bij het eten van bepaalde voedingsmiddelen.

Vezels

Het eten van voldoende vezels is erg belangrijk voor je darmen en dus ook je humeur. Daarnaast is het drinken van voldoende water ook enorm belangrijk zodat je maag en darmen deze vezels goed op kunnen nemen in het lichaam. Als je darmen in een gezonde staat zijn is dit goed voor je algehele gezondheid. Zowel je humeur, slaapritme, hormoonhuishouding en een heleboel andere zaken worden hier een stuk mee verbeterd. Vezels zijn dus ontzettend belangrijk in je dagelijkse voeding. Dit mag je niet onderschatten.

Lees ook:  In dit Japanse restaurant werken alleen maar mensen met dementie

Bananen zijn enorm gezond!

Bananen worden vaak in een zwart daglicht gesteld omdat ze worden gezien als een van de meest ongezonde en suiker rijkste fruitsoorten. Echter is niets minder waar want bananen zijn wel degelijk heel erg gezond. Bananen bevatten het aminozuur tryptofaan. Dit aminozuur bevorderd de aanmaak van serotonine. Serotonine wordt ook wel benoemd als het geluk hormoon en heeft dus veel invloed op hoe jij je voelt. In het donker wordt dit hormoon omgezet in melatonine wat ook wel slaap hormoon betekend. Dit wil dus zeggen dat het eten van een banaan je mentale gestel in positieve zin kan beïnvloedden en je daarnaast ook nog eens een stuk beter ervan zult slapen.

Pure chocolade

Pure chocolade bevat een stofje dat phenylethylamine heet. Dit stofje zorgt ervoor dat je een prettig gevoel ervaart. Daarnaast geeft het eten van chocolade ook een stofje in de hersenen genaamd endorfine af. Dit stofje is pijn remmend en geeft je een gelukkig en voldaan gevoel. Ook bevat pure chocolade ofwel cacao heel veel antioxidanten en is het bevorderlijk voor je hart en bloedvaten. Let wel op dat de chocolade bijna uit pure cacao bestaat. Anders gaat deze vlieger natuurlijk niet op. Houdt er daarnaast ook rekening mee dat als je chocolade eet het niet meer dan een of twee blokjes per dag is. Anders is het niet meer gezond.

Groentes en fruit

Groente en fruit zijn uitermate gezond en geven je daarnaast ook een voldaan en goed gevoel. Fruit en groentes bevatten ontzettend veel antioxidanten die de zenuwcellen beschermen. Met name de zenuwcellen die dopamine gebruiken. Het eten van fruit stimuleren dus het aanmaken van geluk hormonen. Deze mag je dus zeker ook niet overslaan op dagelijkse basis.

Lees ook:  De landen met het lekkerste eten

Omega 3 vetzuren

Onze hersenen bestaan voor het grootste deel uit vetten. Dit vissig smakende goedje is dus een wondermiddel voor het brein. Logisch ook want omega 3 capsules worden voornamelijk uit vis en visolie gewonnen. Ook komt omega 3 veel voor in onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten houden de membranen in de hersenen soepel en geven de hersenen een enorm goede werking.

Buiten dat heeft het nemen van omega 3 doormiddel van voeding of supplementen ook een hoop andere voordelen mee. Het geeft daarnaast een positief effect bij mensen die veel angst en of stress ervaren. Daarnaast vermindert omega 3 de productie van het stresshormoon cortisol. Ook bestaan er vegan supplementen met omega 3 op basis van algen. Dit is handig voor alle veganisten onder ons. Buiten dat kun je ook regelmatig vette vis eten om aan een voldoende voorraad aan omega 3 in je lichaam te komen. Denk hierbij vooral aan vette vis zoals zalm.

Wil je nog een andere blog lezen over voeding? Lees dan vooral onze blog over de voordelen van een voedingsschema!

Over de auteur

WebWings

Recente berichten

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

5 redenen om te mediteren

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings