Dit hele winkelcentrum verkoopt alleen gerecyclede spullen

6 maart 2018
127

Zweden behoort in Europa en zelfs op wereldniveau tot de koplopers als het gaat om duurzame projecten en ecologisch verantwoorde keuzes maken. Het Zweedse winkelcentrum ReTuna Återbruksgalleria, gelegen nabij de hoofdstad Stockholm, is hier één van de sprekende bewijzen van. Het stimuleert duurzaam consumeren door uitsluitend gerecyclede of tweehands producten aan te bieden. 

ReTuna opende- op initiatief van de Zweeds lokale overheid- haar deuren in de zomer van 2015 en is het eerste recycling(winkel)centrum ter wereld. Alles wat dit centrum aanbiedt- in al haar tien winkels, een café en conferentiecentrum- is gerecycled, hergebruikt, biologisch of duurzaam geproduceerd. Van kleding tot meubels, van speelgoed tot electronica. En dat zorgt voor een ware revolutie op het gebied van klimaatvriendelijk winkelen. 

Winkelen en recyclen tegelijk

Het winkelcentrum ReTuna ligt pal naast het ReTuna Återvinningscentral, een recyclebedrijf waar bezoekers materialen gemakkelijk kunnen sorteren. Ze kunnen de materialen in de aanwezige containers gooien en vervolgens herbruikbaar speelgoed, meubels, kleding, decoratieve artikelen en elektronische apparaten aanbieden bij het depot van het winkelcentrum.

In het depot maken medewerkers een eerste selectie van wat bruikbaar is en wat niet. Het winkelpersoneel doet vervolgens een tweede selectieronde, waarbij ze bepalen wat ze volledig willen repareren, een kleine opknapbeurt willen geven, transformeren tot een ander product, verfijnen - en uiteindelijk verkopen. Op deze manier krijgen alle materialen een nieuw leven.

Educatiecentrum

Maar er is meer... het winkelcentrum heeft ook de ambitie een educatief centrum te zijn. Een centrum waar bezoekers leren hoe zij met duurzaamheidsvraagstukken kunnen omgaan, milieuvriendelijker kunnen leven en ondernemen. In het conferentiecentrum binnen het winkelcentrum kun je daarom ook evenementen, workshops, lezingen, themadagen en meer volgen - allemaal met een focus op duurzaamheid.

Lees ook:  Afval bestaat niet

Anna Bergström, manager van ReTuna Återbruksgalleria verklaart de grote ambities van het centrum in Positive news

Ons doel is om de wereld te verbeteren. Of op zijn minst de wereld een beetje te redden. We weten dat we dat niet alleen kunnen doen, maar onze klanten voelen dat ze onderdeel uitmaken van iets goeds

Artikel gaat verder onder de foto’s (bron: Retuna winkelcentrum)

Duurzaam consumeren

Duurzaam consumeren

Duurzaam consumeren

Duurzaam consumeren

Succesvolle aanpak leidt tot duurzaam consumeren op hoog niveau

Deze multifunctionele aanpak van het ReTuna centrum is niet alleen milieuvriendelijk en een impuls voor de Zweedse werkgelegenheid- in het centrum werken zo’n vijftig mensen-, ook financieel legt het dit centrum geen windeieren. In het eerste jaar alleen al (2016) bedroeg de omzet van verkochte producten zo’n 8.1 miljoen Zweedse kronen.

Dat is nou nog eens verantwoord geld verdienen!

Duurzaam consumeren

Het bestuur van dit hyper duurzame centrum staat volledig achter het idee van duurzaam consumeren. Ze zijn ervan overtuigd dat alle producten recht hebben op een tweede leven. Of in ieder geval moeten worden beoordeeld daarop. Dit artikel sluit hier mooi op aan of gaat misschien zelfs nog een stapje verder: afval bestaat niet. Dat laten de kleurrijke kunstwerken van PET-flessen wel zien!

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Iemand verrassen met een boeketje bloemen door de brievenbus!

Het effect van de natuur op de mens

Hoe kun je optimaal genieten van je tuin?

De 5 leukste bed and breakfast accommodaties in de natuur

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings