Dit is een eetbare waterbubbel die de strijd aangaat met plastic flessen

5 september 2017
51

De Spaanse architect Rodrigo García González stoorde zich aan het feit dat mensen ontzettend veel plastic consumeren. Wereldwijd komen er 1 miljard flessen in de oceaan terecht. Hier moet een einde aan komen en dus bedacht hij de Ooho! Een 100% biologisch afbreekbare en eetbare waterbubbel die wordt geproduceerd door het Skipping Rocks Lab in het Verenigd Koninkrijk.

Onderaan dit artikel vind je nog een leuk filmpje over hoe je zelf thuis een eetbare waterbubbel kan maken.

Inspiratie: de natuur is de basis van alles

Het idee om een milieuvriendelijke verpakking te ontwikkelen ontstond aan de keukentafel, maar de inspiratie voor deze eetbare waterbubbel is de natuur geweest. In de natuur zijn er verschillende schalen en vellen om bepaalde vloeistoffen vast te houden. Denk bijvoorbeeld aan eieren en fruit.

Rodrigo wilde de natuurlijke werking nabootsen door het mogelijk te maken om de verpakking op te eten of weg te gooien zonder dat het de omgeving schaadt. Hij stelde zichzelf hierbij de vraag: "Waarom produceren we geen verpakkingen op dezelfde manier als in de natuur?"

Een flesje van zeewier

De Ooho! is een bolvormige capsule waarvan de membraan bestaat uit een bruine algenextract (een zeewier). Door dit extract te mixen met calcium ontstaat er een soort gel die vloeibare stoffen vast kan houden. Deze techniek heet 'reverse spherification' en werd voor het eerst in de jaren '50 gebruikt om imitatie-kaviaar te maken.

In deze lezing legt Rodrigo het precieze idee uit achter Ooho!: het ontstaan en de ontwikkeling ervan en de impact van plastic op onze wereld.

Lees ook:  Architect bouwt verticale bossen in Nederlandse steden

Het artikel gaat na dit filmpje verder >

Waarom de Ooho! beter is dan plastic

De Ooho! verteert (net als groente en fruit) binnen 4 tot 6 weken. Naast het feit dat het biologisch afbreekbaar is spelen er ook een aantal andere factoren mee die het milieu minder zwaar belasten. Van alle plastic flessen die worden geproduceerd wordt maar 20% gerecycled.

Het produceren en recyclen van de plastic flessen kosten veel energie, water en CO2. Allemaal factoren die een impact hebben op onze leefomgeving, wereldwijd. De productie van Ooho! reduceert 5x de CO2-uitstoot en energie. Ook is het goedkoper dan een plastic fles. De prijs van een flesje water bestaat voor 90% uit de kosten die nodig zijn om het plastic flesje te produceren.

Het doel van de Ooho!

Het Skipping Rocks Lab creëert die Ooho! met een bepaalde visie: zij willen een wereldleider worden op het gebied van groene verpakkingen, gemaakt van zeewier.  Hun doel is om afvalvrije alternatieven te leveren voor flesjes, bekers, borden, et cetera. Met als het ultieme doel voorkomen dat er per jaar 1 miljard plastic flessen de oceanen bereiken en het stoppen van 300 miljoen kg aan CO2-uitstoot bij de productie van die flessen.

Het is een ambitieus doel en het staat nog allemaal in de kinderschoenen, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit een plan is dat gaat werken. Hopelijk raken meer mensen enthousiast en kunnen we straks allemaal een steentje bijdragen aan het groener maken van onze planeet.

ooho 1

ooho 4

ooho 5

ooho 6

ooho 3

Bekijk in dit filmpje hoe je zelf een eetbare waterbubbel kan maken.

Lees ook:  Levensechte vogels van honderden stukjes papier

Wil je meer weten over de impact van plastic op onze omgeving? Fotograaf Benjamin Von Wong probeert aan de hand van prachtige foto's met 10.000 plastic flessen en zeemeerminnen uit te leggen wat plastic doet met de natuur. 

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

5 redenen om te mediteren

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings