Lekkerder in je vel gaan zitten met een dieet schema

67 VIEWS
Lekkerder in je vel gaan zitten met een dieet schema

Onze voeding bepaalt voor een groot gedeelte hoe goed we in ons vel zitten. Van gezonde voeding krijgt men meer energie en het verhoogt de levensverwachting alleen maar. Ongezonde voeding kan voor buikpijn zorgen en daarnaast bouw je sneller vet op. Dit zul je uiteindelijk weer eraf moeten trainen om weer lekkerder in je vel te gaan zitten. Het is daarom een goed idee om bij te houden wat je elke dag van de week eet en drinkt, bijvoorbeeld met een dieet schema.

Onze voeding kan ook invloed hebben op onze nachtrust. Natuurlijk wil iedereen ’s ochtends fris en fruitig wakker worden. Dit hangt echter van verschillende factoren af, niet alleen van de voeding. Stress of overlast kunnen hier ook invloed op hebben. Echter kun je het lichaam al meer rust gunnen door 2 uur voor het slapen gaan niks meer te eten. Qua drinken moet je alleen opletten met zuivelproducten en alcoholische dranken. Deze kunnen het verteringsstelsel namelijk flink in de war brengen. Het doel van slaap is namelijk dat het lichaam in rust aan het herstel kan werken. Dit kan echter niet optimaal gebeuren wanneer je nog veel eet of drinkt voor het slapen gaan.

Een dieet schema gaan gebruiken

Een dieet schema kun je zelf samenstellen, maar dit kan ook door een voedingsdeskundige gedaan worden. Het heeft geen zin om voedsel in het dieetschema op te nemen waarvan je weet dat je het niet lekker vindt. Dit zal jou namelijk alleen maar ontmoedigen om het schema ook daadwerkelijk strikt op te volgen. Daarnaast kan een dieetschema gebruikt worden om zowel af te vallen als aan te komen. Het is maar net waar jouw lichaam behoefte aan heeft.

Lees ook:  Bindingsangst: wat is het en hoe kom je eraf?

Natuurlijk is het wel van belang dat het eten dat jij lekker vindt, ook gezond is. Anders zul je jezelf ook niet fitter en gezonder gaan voelen. Een schema bestaat meestal uit 5 à 6 maaltijden per dag. Deze kun je dan weer onderverdelen in 3 grote maaltijden en 3 kleinere maaltijden of tussendoortjes. Als je het schema goed volgt, dan zou je binnen één tot twee weken al resultaat moeten zien.

Zo zorg je voor een gezonde maaltijd zonder te koken

Misschien heb je er wel eens van gehoord: meal preppen. Dit is dé perfecte manier om iedere dag een gezonde maaltijd binnen te krijgen zonder iedere dag te hoeven koken. En ook nog eens een maaltijd die jij lekker vindt en met alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Meal preppen is eigenlijk heel eenvoudig. Je maakt één dag in de week de maaltijden voor de rest van de week. Dit betekent dus wel dat je een vrije middag kwijt bent aan maaltijden bereiden. Maar vervolgens hoef je de rest van de week niet meer te koken. De maaltijden kun je geheel naar jouw wensen samenstellen. Gebruik ingrediënten die jij lekker vindt en die je helpen met je dieet. De maaltijden die je maakt doe je in bakjes en kun je bewaren in de diepvries. Op avonden waarop je niet veel tijd hebt, hoef je nu niet te koken maar beschik je wel over een lekkere en gezonde maaltijd.

Lees ook:  Inspiratie van een 98-jarige yogi

Meal preppen kan je helpen met afvallen

Niet koken en toch afvallen? Dat is precies waar het meal preppen je mee kan helpen. Denk maar eens aan al deze keren dat je ’s avonds echt geen tijd of zin meer had om te koken. Na een lange, drukke werkdag bijvoorbeeld. Of als je ’s avonds nog ergens naartoe moet. Die keren heb je waarschijnlijk een vlugge maaltijd gegeten. Een pizza in de oven gedaan of eten laten bezorgen. En dat is natuurlijk niet zo goed als je een dieet aan het volgen bent. Heb je een gezonde maaltijd in de diepvries staan? Dan is het natuurlijk wel zo gemakkelijk om deze op te warmen. Je komt dan minder in de verleiding een snelle hap naar binnen te werken. Een goede manier dus om eens te proberen! Wie weet werkt het ook voor jou goed.

 

MEER INSPIRATIE

Verantwoord afvallen
Thuis yoga beoefenen
Spiritueel ontspannen
Tarotkaarten