
Kinderen straf geven, laten nablijven of zelfs schorsen wanneer ze de fout in zijn gegaan zijn standaard maatregelen op veel (basis)scholen. De Robert Coleman School in Baltimore besloot dit helemaal anders te doen. In samenwerking met de Holistic Life Foundation hebben zij de ouderwetse strafregels en extra opgaven vervangen door meditatielessen en ontspanningsoefeningen. De resultaten zijn verbluffend.
Traditionele aanpak achterhaald
Strafmaatregelen zijn bedoeld om kinderen in te laten zien wat ze fout gedaan hebben, maar het effect van klassiek straffen is vaak precies het tegenovergestelde. In plaats van hun acties te overdenken leidt nablijven eerder tot verveling, meer ongewenst gedrag en een afkeer tegen de school en de leraren die de straf hebben opgelegd.
Een holistisch alternatief
De non-profit organisatie Holistic Life Foundation heeft als missie het welzijn van kinderen en (jong)volwassenen te verbeteren door een uitgebreide aanpak gericht op de innerlijke belevingswereld. In hun aanpak maakt traditioneel straffen plaats voor een meer holistische aanpak met onder andere mindfulness, yoga en zelfzorg.
Artikel gaat verder onder de afbeelding
Zij hebben op de Baltimore school de 'Mindful Moment Room' in het leven geroepen waar schoolbanken plaats maken voor meditatiekussens. Sinds twee jaar komen kinderen die zich misdragen in deze kamer samen om ademhalingsoefeningen te doen en te mediteren. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende klassen, kinderen van elke leeftijd komen hier samen.
Er is alleen een meditatie- en ontspanningsexpert aanwezig. Geen juf, geen rekenboeken: even helemaal los van school. Met de begeleider kan eerst besproken worden wat er gebeurd is om vervolgens door middel van mindfulness technieken de kinderen te helpen tot rust te komen, te reflecteren en opnieuw te centeren.
Artikel gaat verder onder de afbeelding
De resultaten zijn verbluffend
Deze manier van omgaan met kinderen lijkt opmerkelijk effectief te zijn. Leerlingen krijgen handvatten aangereikt om rustig te worden, hun gedrag te overdenken en in een volgende situatie andere keuzes te maken.
De basisschool in Baltimore geeft aan dat de schoolprestaties van de kinderen omhoog zijn gegaan, pesten minder is geworden en de leerlingen zich over het algemeen een stuk beter gedragen. Het aantal schorsingen is omlaag gegaan en de aanwezigheid van de kinderen omhoog. Ook maakt deze extra persoonlijke aandacht het makkelijker om kinderen te herkennen die thuis problemen hebben en voor hen adequate steun in te zetten.
Zijn al deze mooie resultaten het volledige gevolg van deze nieuwe aanpak? Onmogelijk met zekerheid te zeggen, maar de effecten zijn hoe dan ook verbluffend.
Dat concluderend onderzoek naar de voordelen van meditatie langzaam aan terrein wint is al langer bekend. Lees in dit artikel hoe meditatie het verouderingsproces kan vertragen en levensverlengend kan werken.