De dagelijkse routine van briljante geesten

6 april 2020
50

'Als ik helemaal mezelf ben, helemaal alleen... of 's nachts als ik niet kan slapen. Dat zijn de momenten waarop de ideeën binnenstromen' - Wolfgang Amadeus Mozart

Creativiteit is een krachtig maar tegelijk ongrijpbaar fenomeen. De aanwezigheid ervan is heerlijk, enerverend, soms bijna euforisch. Maar wat als de creativiteit uitblijft? Vooral mensen met creatieve beroepen kunnen zichzelf tot wanhoop drijven in de zoektocht naar inspiratie.

Dat de toverformule niet zit in een bepaalde routine, blijkt uit onderstaande platen. Of in ieder geval is die routine niet voor iedereen gelijk! Franse schrijver Honoré de Balzac schreef keurig van 9 tot 5 en deed tussendoor een middagdutje. Charles Dickens had zijn productieve (creatieve) uren vooral in de ochtend, terwijl Sigmund Freud en Pablo Picasso aan het eind van de middag inspiratie kregen en dan tot diep in de nacht doorwerkten. De vaak als 'onheilspellend' betitelde romans van Franz Kafka lijken opeens logischer omdat hij zijn werk voornamelijk in de donkere nacht produceerde.

Ook interessant: sommige kunstenaars werkten aan een stuk door, zoals Maya Angelou en Ludwig von Beethoven, terwijl anderen korte perioden van creativiteit ervaren.

Bekijk bijvoorbeeld eens het kleurrijke patroon van Charles Darwin, die in hoog tempo creatieve perioden afwisselde met eten, sporten, slapen en andere klusjes doen.

 

 

De platen zijn ontwikkeld door Podio en gebaseerd op het boek Daily Rituals van Mason Currey.

Lees ook:  Zo wordt Japans washi papier gemaakt

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Een goed gevoel hebben is het halve werk

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings