Zo, dat werd tijd: een handig én leuk boek over ouder worden

16 januari 2019
56
oudmetglimlach

Het blijft fascinerend dat over vele levensmijlpalen (denk: kinderen krijgen, een huis kopen, studeren) talloze handige en vooral leuke boeken zijn volgeschreven, maar dat we op het vlak van ouder worden niet veel verder lijken te komen dan wat gezellige exemplaren over de overgang en pagina's proza die vertellen wat er met je hersenen gebeurt als je ouder wordt. Allemaal interessant, maar het helpt je als mens niet direct verder wanneer je je af en toe afvraagt wat je concreet kunt doen om het verouderingsproces te vertragen.

Toen de schrijfsters van het boek OMG - Oud met Glimlach - wat ouder werden (zegge: al een tijdje geen 25 meer waren), vroegen ze zich af wat hen eigenlijk allemaal te wachten stond. En vooral: hoe ze konden voorkomen dat ze lekker fit en gelukkig ouder konden worden, in plaats van chagrijnig en uitgeblust. Want laten we wel wezen, dat hele ouder worden is soms bloedirritant.

Om dat laatste winden de auteurs gelukkig geen doekjes. De hoera-jubel-ouder-worden-is-alleen-maar-fantástisch-verhalen kennen we ook, en hoewel die bij tijd en wijlen vermakelijk zijn is een beetje realisme wel zo fijn. Dat legt ook meteen de basis voor de praktische kant van het boek: als je eenmaal weet welke routines wel en niet bijdragen aan een beetje soepel ouder worden, dan kun je tenminste tijdig beginnen met kleine veranderingen. Want zo is het ook: je moet er wél wat voor doen.

Op zoek naar vele tips en inzichten lazen Esther Kollmann en Annette Wichmann alles wat los en vast zit over dit onderwerp, spraken met een leger van experts en bundelden hun bevindingen in een praktisch boek waarbij alle mogelijke onderwerpen - van top tot teen - de revue passeren. En, niet onbelangrijk, het is ook een zeer onderhoudend boek met op de juiste momenten een fijne kwinkslag. Want bij veel zaken is zelfspot toch ook een van de beste remedies 🙂

Lees ook:  Waarom Franse vrouwen zo jong blijven

We vroegen de schrijfsters naar hun top 7 tips uit het boek, komen ze:

1. De remedie tegen vergeetachtigheid

Hier is de kunst om meer aandacht te besteden aan het moment zelf. Focus op één activiteit, zodra je iets weglegt benoem het hardop en stel alles wat je binnen 1 minuut kunt doen niet uit maar doe het direct.

2. Ga meer krachttraining doen

Krachttraining is echt niet alleen voor bodybuilders of jonge fitgirls. Spieren krijg en houd je alleen door ze goed te trainen. En hoe ouder we worden, hoe meer moeite je er voor moet doen. Maar het werkt, mensen, het werkt.

3. Maak een fuck-it list, hug-it list, bucket-list en give-it list

Voor iedereen die de midlife blues voelt knagen: dit helpt om je gevoelens, wensen en frustraties concreet vorm te geven. Maak ze voor jezelf. Het zijn geen todo-lijstjes die je wreed aanstaren als je er niks van in de praktijk brengt, maar het zijn "to-wish lijstjes" die elke dag aangepast kunnen worden. En als het niet allemaal tot uitvoering komt is dat niet erg.

4. Niet meteen tanden poetsen na het eten

Grijp niet direct naar de tandenborstel na je ontbijt, maar wacht een half uur. De buitenste laag, het tandglazuur, wordt aangetast door zuren. Deze zuren maken het tandglazuur tijdelijk zwakker. Na het drinken van bijvoorbeeld een glas verse jus d'orange kan het kwetsbare tandglazuur beschadigd worden door het borstelen, Aha!

 OMG oud met glimlach auteurs handboek vrouwen gezondheid

De auteurs: Esther Kollmann Annette Wichmann

5. Adem in, adem uit

Voor sommige mensen is dit een gewoonte die ze zich al jong hebben aangeleerd. Behoor je net als wij tot de gewone stervelingen en ben je al blij als je überhaupt niet vergeet te ademen, dan is dit het moment om je ademhalen je gaan oefenen: haal zo rustig mogelijk adem, in ruststand iets van 15 keer per minuut. Goed ademhalen helpt tegen stress, je hartslag wordt lager, je krijgt er meer energie van en het is ook goed voor je weerstand.

Lees ook:  Biografie panel | De gezusters Romanov

6. Dit hoeft er allemaal niet in je gezichtscrème te zitten

Vergeet alle potjes, wonderwaters en andere dure middelen. Zorg gewoon dat er zo min mogelijk parfum en alchohol in zit, maar wel een flinke dosis Retinol en Hyarulonzuur. Van deze laatste twee is bewezen dat ze werken tegen huidveroudering (en hoe hoger vermeld op de ingrediëntenlijst, hoe meer er inzit). Q10, royal jelly, jojoba, kokosolie..vooral doen als het voor jou werkt, maar geen must.

7. Voetgymnastiek!

Wablief? Jazeker. Want, het rampscenario: pijnlijke, vermoeide, platte, stijve en vervormde voeten. Zo train je ze eenvoudig, doch effectief: loop af en toe op je tenen of hakken. Ga tijdens het tandenpoetsen op één been staan, of wanneer je op de trein wacht. Tijdens het bellen lekker met je voeten cirkeltjes draaien. En thuis op blote voeten lopen!

Meer lezen? Het boek is hier te koop!

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Het principe van vrouwen en haarvrij, wat vinden we ervan?

De betekenis van de kleur van je ogen

Creatief met kleding

5 redenen om te mediteren

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings