
De Japanse kunstenares Yayoi Kusama denkt er niet aan om op de houden met werken zoals wij in een eerder artikel beschreven. Nog niet zo lang geleden was er weer een bijzonder kunstwerk van haar te bewonderen. Een interactief project waarbij de toeschouwer een actieve rol in het ontstaan van het werk werd toebedeeld.
Yayoi Kusama
Yayoi is een van de meest gevierde nog levende kunstenaars op dit moment. Ze is al meer dan zestig jaar als kunstenares werkzaam en ze wil niets weten van ophouden. Yayoi staat bekend om haar enorme installaties die thema's als oneindigheid en verdwijnen uitdragen. Met haar obsessieve gebruik van stippen en netwerken refereert ze aan de hallucinaties die zij haar leven lang al heeft.
Obsessie voor bloemen
Het idee voor haar kunstwerk "Flower obsession" stamt uit de kindertijd van Yayoi.
Op een dag, nadat ik had zitten staren naar een patroon van rode bloemen op het tafelkleed, keek ik op en zag ik het plafond, de ramen en de muren bedekt met dat zelfde patroon. Ik zag de hele kamer, mijn eigen lichaam en het universum bedekt met rode bloemen en ik voelde dat mijn ziel werd uitgewist ... op dat moment was het geen illusie maar realiteit.
Met de installatie Flower obsession werd een gemeubileerde ruimte als het ware opnieuw gestoffeerd. Yayoi nodigde bezoekers uit om nep gerbera's en stickers van bloemen overal waar dat maar kon aan te brengen. Gedurende de tentoonstelling (die vier maanden duurde) veroverde de wildgroei aan rode bloemen alle oppervlakten, liet de wildgroei de kamer langzamerhand verdwijnen maar liet het de ruimte tegelijkertijd transformeren in een spectaculaire omgeving.
Eerder maakte Yayoi al eens een soortgelijk kunstwerk maar dan met stippen en niet aangebracht door volwassenen maar door honderden kinderen; ze noemde de installatie "The obliteration room" wat vrij vertaald naar het Nederlands "de verdwijn kamer" betekent.