Het begrijp bedrijfscultuur wordt gedefinieerd als: een patroon van normen, waarden, verwachtingen en doeleinden binnen een bepaalde organisatie. Echter is een bedrijfscultuur nog veel meer dan dat. Wij vertellen jou wat het precies inhoudt en wat jij er als ondernemer aan hebt!
Er wordt vaak gesproken over een bedrijfscultuur, maar wat is het nou precies? Je weet dat de bedrijfscultuur van invloed is op de prestaties van de werknemers en daarmee op de resultaten van jouw bedrijf. Echter is bij velen niet bekend hoe. De bedrijfscultuur wordt omschreven als een patroon van normen, waarden, verwachtingen en doeleinden binnen een organisatie.
De definitie van bedrijfscultuur
Bedrijfscultuur kent vele verschillende definities. Volgens Geert Hofstede, die internationaal bekend staat op het vlak van cultuurstudie, staat cultuur voor: de collectieve mentale programmering van een groep mensen, waarmee zij zich onderscheiden van anderen.
Een groep mensen met dezelfde normen en waarden. Dat is gelijk een goede omschrijving waarmee we de term bedrijfscultuur kunnen verklaren. Het gevoel van een groep binnen een bedrijf of afdeling, dat ervoor zorgt dat er beter of slechter gepresteerd wordt dan de concurrentie. Deze concurrentie kunnen op papier hetzelfde. Een sterke bedrijfscultuur kan ervoor zorgen dat jouw organisatie zich kan onderscheiden van andere groepen met een andere cultuur. Het is dus als het ware de collectieve mindset van het bedrijf.
De voordelen van een goede bedrijfscultuur
De resultaten van jouw bedrijf zijn voor een gedeelte afhankelijk van de bedrijfscultuur van jouw bedrijf. Dat geeft gelijk aan hoe belangrijk een goede bedrijfscultuur is. Helaas wordt het belang van een goede bedrijfscultuur nog steeds door een hoop ondernemers onderschat. Met name doordat het een lastig te beïnvloeden en omschrijven factor is.
Wanneer je precies duidelijk hebt wat de cultuur van jouw bedrijf is, weet je precies welke mensen binnen jouw bedrijf passen. Bedrijfscultuur is daarom steeds vaker een reden om sollicitanten niet aan te nemen. Ook werknemers verlaten het bedrijf wanneer ze geen klik voelen met de cultuur binnen het bedrijf. Wanneer iemand geen match voelt met de normen, waarden en motivatie zal hij/zij het bedrijf verlaten.
Verschillende bedrijfsculturen
Voor het omschrijven van de verschillende bedrijfsculturen, worden de vier cultuurtypen van Cameron en Quin gebruikt. Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat organisaties kijken naar twee belangrijke dimensies:
- Interne gerichtheid en integratie versus externe gerichtheid en differentiatie.
- Flexibiliteit en vrijheid van handelen versus stabiliteit en beheersbaarheid.
Vanuit deze twee dimensies kunnen vier verschillende bedrijfsculturen beschreven worden, namelijk:
De familiecultuur
Flexibiliteit van handelen en intern gericht. Kenmerkend aan deze cultuur is: vriendelijke werkomgeving, leiders van mentoren, loyaliteit en traditie, grote betrokkenheid, flexibiliteit, zorg voor het personeel en goede samenwerking. Voorbeelden van bedrijven met een familiecultuur zijn: Albert Heijn (vroeger), C&A en de bakker in het dorp.
De adhocratiecultuur
Flexibiliteit van handelen en extern gericht. Kenmerken van deze cultuur zijn: een creatieve werkomgeving, de leiders zijn innovators, veel experimenteren en innoveren, toonaangevend, flexibel en individualistisch. Voorbeelden hiervan zijn: jonge ICT bedrijven, Facebook en toonaangevende architectenbureaus.
De marktcultuur
Stabiliteit en beheersbaarheid, intern gericht. Kenmerken van een adhocratieve cultuur zijn: gericht op resultaat, competitief, leiders zijn opjagend, reputatie en succes, externe positionering, behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Voorbeelden hiervan zijn grote beursgenoteerde bedrijven, zoals: Microsoft, IBM en Albert Heijn.
De hiërarchische cultuur
Stabiliteit en beheersbaarheid, intern gericht. Kenmerkend aan deze bedrijfscultuur is: formalistisch en gestructureerd, leiders van coördinatoren, formele regels en beleidsstukken, behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Bij deze cultuur worden werknemers veelvuldig gecontroleerd. Een goede manier om het werk van werknemers te controleren is het inschakelen van een kwaliteitsmanagementsysteem. Hiermee kan het werk gecontroleerd worden en eventueel verbeterd worden.
Hoe herken je een sterke bedrijfscultuur
Heeft jouw onderneming een duidelijke en krachtige bedrijfscultuur, die bijdraagt aan succes? Om hier antwoord op te kunnen geven is het allereerst belangrijk om de heersende cultuur te achterhalen en te beoordelen of deze voldoet aan de wensen. Een goede bedrijfscultuur is te herkennen aan een aantal verschillende factoren:
Betrokken management
Managers of leiders die het goede voorbeeld geven en de bedrijfscultuur ondersteunen of zelfs sturen, zijn erg belangrijk voor een bedrijf. Managers die zorgen voor verbinding tussen verschillende personen of afdelingen op basis van aanvullende kwaliteiten en ambities.
Het ‘wij’ gevoel
Wanneer het Nederlands elftal kampioen wordt, dan zijn wij kampioen. Verliezen ze, dan hebben zij het slecht gedaan. Kijk eens naar de taal die wordt gebruikt op de werkvloer wanneer het even minder gaat. Wordt er dan nog altijd over ‘wij’ gesproken? Dan heerst er waarschijnlijk een sterke bedrijfscultuur binnen jouw onderneming.
Teamsamenstelling
Een sterke cultuur begint bij de samenstelling van een goed team. Deze teamleden hebben respect voor elkaar. Hierbij respecteert men elkaar sterke en zwakke punten. Botsende persoonlijkheden kunnen je team en de cultuur versterken, mits ze op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan. Een culturele diversiteit op de werkvloer is daarom erg belangrijk.
Lees in deze blog over het belang van een positieve bedrijfscultuur.