Bedrijfscultuur: wat is het en waarom is een goede bedrijfscultuur belangrijk?

7 juli 2022
113
bedrijfscultuur

Het begrijp bedrijfscultuur wordt gedefinieerd als: een patroon van normen, waarden, verwachtingen en doeleinden binnen een bepaalde organisatie. Echter is een bedrijfscultuur nog veel meer dan dat. Wij vertellen jou wat het precies inhoudt en wat jij er als ondernemer aan hebt!

Er wordt vaak gesproken over een bedrijfscultuur, maar wat is het nou precies? Je weet dat de bedrijfscultuur van invloed is op de prestaties van de werknemers en daarmee op de resultaten van jouw bedrijf. Echter is bij velen niet bekend hoe. De bedrijfscultuur wordt omschreven als een patroon van normen, waarden, verwachtingen en doeleinden binnen een organisatie.

De definitie van bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur kent vele verschillende definities. Volgens Geert Hofstede, die internationaal bekend staat op het vlak van cultuurstudie, staat cultuur voor: de collectieve mentale programmering van een groep mensen, waarmee zij zich onderscheiden van anderen.

Een groep mensen met dezelfde normen en waarden. Dat is gelijk een goede omschrijving waarmee we de term bedrijfscultuur kunnen verklaren. Het gevoel van een groep binnen een bedrijf of afdeling, dat ervoor zorgt dat er beter of slechter gepresteerd wordt dan de concurrentie. Deze concurrentie kunnen op papier hetzelfde. Een sterke bedrijfscultuur kan ervoor zorgen dat jouw organisatie zich kan onderscheiden van andere groepen met een andere cultuur. Het is dus als het ware de collectieve mindset van het bedrijf.

De voordelen van een goede bedrijfscultuur

De resultaten van jouw bedrijf zijn voor een gedeelte afhankelijk van de bedrijfscultuur van jouw bedrijf. Dat geeft gelijk aan hoe belangrijk een goede bedrijfscultuur is. Helaas wordt het belang van een goede bedrijfscultuur nog steeds door een hoop ondernemers onderschat. Met name doordat het een lastig te beïnvloeden en omschrijven factor is.

Lees ook:  Een dromerige boottocht door de lucht

Wanneer je precies duidelijk hebt wat de cultuur van jouw bedrijf is, weet je precies welke mensen binnen jouw bedrijf passen. Bedrijfscultuur is daarom steeds vaker een reden om sollicitanten niet aan te nemen. Ook werknemers verlaten het bedrijf wanneer ze geen klik voelen met de cultuur binnen het bedrijf. Wanneer iemand geen match voelt met de normen, waarden en motivatie zal hij/zij het bedrijf verlaten.

Verschillende bedrijfsculturen

Voor het omschrijven van de verschillende bedrijfsculturen, worden de vier cultuurtypen van Cameron en Quin gebruikt. Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat organisaties kijken naar twee belangrijke dimensies:

  • Interne gerichtheid en integratie versus externe gerichtheid en differentiatie.
  • Flexibiliteit en vrijheid van handelen versus stabiliteit en beheersbaarheid.

Vanuit deze twee dimensies kunnen vier verschillende bedrijfsculturen beschreven worden, namelijk:

De familiecultuur

Flexibiliteit van handelen en intern gericht. Kenmerkend aan deze cultuur is: vriendelijke werkomgeving, leiders van mentoren, loyaliteit en traditie, grote betrokkenheid, flexibiliteit, zorg voor het personeel en goede samenwerking. Voorbeelden van bedrijven met een familiecultuur zijn: Albert Heijn (vroeger), C&A en de bakker in het dorp.

De adhocratiecultuur

Flexibiliteit van handelen en extern gericht. Kenmerken van deze cultuur zijn: een creatieve werkomgeving, de leiders zijn innovators, veel experimenteren en innoveren, toonaangevend, flexibel en individualistisch. Voorbeelden hiervan zijn: jonge ICT bedrijven, Facebook en toonaangevende architectenbureaus.  

De marktcultuur

Stabiliteit en beheersbaarheid, intern gericht. Kenmerken van een adhocratieve cultuur zijn: gericht op resultaat, competitief, leiders zijn opjagend, reputatie en succes, externe positionering, behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Voorbeelden hiervan zijn grote beursgenoteerde bedrijven, zoals: Microsoft, IBM en Albert Heijn.

Lees ook:  Afval in de zee, wat doet het met onze planeet?

De hiërarchische cultuur

Stabiliteit en beheersbaarheid, intern gericht. Kenmerkend aan deze bedrijfscultuur is: formalistisch en gestructureerd, leiders van coördinatoren, formele regels en beleidsstukken, behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Bij deze cultuur worden werknemers veelvuldig gecontroleerd. Een goede manier om het werk van werknemers te controleren is het inschakelen van een kwaliteitsmanagementsysteem. Hiermee kan het werk gecontroleerd worden en eventueel verbeterd worden.  

Hoe herken je een sterke bedrijfscultuur

Heeft jouw onderneming een duidelijke en krachtige bedrijfscultuur, die bijdraagt aan succes? Om hier antwoord op te kunnen geven is het allereerst belangrijk om de heersende cultuur te achterhalen en te beoordelen of deze voldoet aan de wensen. Een goede bedrijfscultuur is te herkennen aan een aantal verschillende factoren:

Betrokken management

Managers of leiders die het goede voorbeeld geven en de bedrijfscultuur ondersteunen of zelfs sturen, zijn erg belangrijk voor een bedrijf. Managers die zorgen voor verbinding tussen verschillende personen of afdelingen op basis van aanvullende kwaliteiten en ambities.

Het ‘wij’ gevoel

Wanneer het Nederlands elftal kampioen wordt, dan zijn wij kampioen. Verliezen ze, dan hebben zij het slecht gedaan. Kijk eens naar de taal die wordt gebruikt op de werkvloer wanneer het even minder gaat. Wordt er dan nog altijd over ‘wij’ gesproken? Dan heerst er waarschijnlijk een sterke bedrijfscultuur binnen jouw onderneming.

Teamsamenstelling

Een sterke cultuur begint bij de samenstelling van een goed team. Deze teamleden hebben respect voor elkaar. Hierbij respecteert men elkaar sterke en zwakke punten. Botsende persoonlijkheden kunnen je team en de cultuur versterken, mits ze op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan. Een culturele diversiteit op de werkvloer is daarom erg belangrijk.

Lees ook:  Een luxe bruiloft organiseren? Zo pak je het aan!

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Ingrid Bergman | Dualiteit

Op vakantie naar de Malediven: activiteiten om te doen

Backpacken in Mexico: de top 5 plaatsen die je moet bezoeken

Alles wat je moet weten over oranje edelstenen

© Paradijsvogels Magazine - 2023
Made with
Web Wings