Barbara Beskind is 91 en technisch ontwerper in Silicon Valley

23 mei 2017
32

Barbara Beskind wist als klein meisje al dat ze uitvinder wilde worden, een aantal carrières en 80 jaar verder is het haar gelukt. Ze werkt nu samen met haar (gemiddeld 6 decennia jongere) collega's bij Ideo, een technisch ontwerp bedrijf, om de wereld van ouderen te verbeteren. 

Eigen speelgoed ontwerpen

Toen Barbara tien was ontwierp ze al eigen speelgoed omdat haar vader tijdens de Grote Depressie werkloos was geraakt en er weinig geld was. Ze wilde eigenlijk engineering gaan studeren, maar dat kon toentertijd niet omdat ze een vrouw was. Uiteindelijk studeerde ze af met een bachelor in toegepaste kunst en ontwerpen. In 1945 werd ze toegelaten tot de War Emergency Course, waar ze studeerde tot ergotherapeut bij het leger.

Jong geleerd

De ervaring die ze heeft opgedaan in het leger heeft haar gevormd tot wie ze nu is: "het heeft er voor gezorgd dat ik organisatorisch sterk ben, dat ik zelfstandig en onafhankelijk ben, discipline heb, problemen kan oplossen en dat ik het voortouw kan nemen. Deze kwaliteiten hebben me enorm geholpen in het proces van het ouder worden." Na haar carrière in het leger heeft ze de eerste privékliniek in Amerika voor ergotherapie opgebouwd en maar liefst 6 patenten aangevraagd voor therapeutische apparaten.

Geprobeerd met pensioen te gaan

Na zo'n intensieve carrière zou je denken dat Barbara het rustig aan zou willen doen, maar dat is niet gelukt: "ik heb vijf keer geprobeerd om met pensioen te gaan, maar op de een of andere manier kom ik altijd weer wat nieuws tegen, en het is bijna altijd iets creatiefs."

Lees ook:  Hij liet op zijn 60e een baard staan en werd model

Solliciteren

Dat was voor haar nieuwe baan bij Ideo niet heel anders. Ze kwam een interview tegen met David Kelley, de oprichter van Ideo, over de uitdagingen voor het ontwerpen voor oudere mensen en ze besloot een sollicitatiebrief te sturen. Binnen een week kreeg ze een reactie en werd ter plekke aangenomen.

Het jonge team scherp houden

Barbara speelt een belangrijke rol in het ontwerpen van producten voor de doelgroep, zij weet immers als geen ander hoe moeilijk het is om een klein batterijtje te vervangen of hoe serieus de consequenties kunnen zijn van een simpele val. Barbara helpt het veelal jonge ontwerpteam om het vanuit perspectief van iemand te kijken die ouder is dan henzelf. Ze houdt eigenlijk het team van Ideo scherp en maakt ze bewust van wat een oudere mensen nu echt helpt zodat er geen oplossingen worden verzonnen voor niet-bestaande problemen.

Inspiratie voor iedereen

Barbara zegt dat naarmate ze ouder wordt, ze ook nieuwe uitdagingen tegenkomt, en daarom is ze extra dankbaar dat ze ontwerper is: "het maakt ouder worden veel dragelijker en ik kan er meer plezier uit halen. Ik geniet echt van deze leeftijd, ik denk dat het een van de beste hoofdstukken van mijn leven is." Haar advies voor babyboomers is dan ook: "omarm de verandering en denk creatief na over oplossingen."

Haar advies voor jong en oud: "zorg er voor dat je je passie vindt in het leven en laat dat je motivatie zijn voor je carrière en plezier in het leven."

Wat een mooi mens!

Lees ook:  Deze 'vogelman' uit India voedt eigenhandig 4.000 wilde parkieten

Barbara aan het werk met het ontwerpteam

ideo_barbara_21 Barbara Beskind Barbara Beskind

Via New York Times

Over de auteur

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, 28 jaar, en ik ben de initiatiefnemer van Paradijsvogel Magazine. Zaken als Kunst, cultuur, reizen en de natuur hebben mij altijd gefascineerd. Vanuit een passie voor bovenstaande zaken ben ik dan ook Paradijsvogels Magazine begonnen. Naast mijn bezigheid bij dit online tijdschrift houd ik me als directeur en eigenaar van Web Wings BV, samen met een groeiend team van 30+ collega’s, dagelijks bezig met het realiseren van online marketing resultaten voor meer dan 200 verschillende klanten. Hier richten wij ons voornamelijk op duurzame marketing door lange termijn resultaat te halen via zoekmachine optimalisatie. Binnen Paradijsvogel Magazine komt mijn passie voor online marketing, mensen inspireren en mij verder verdiepen in de wereld om ons heen samen. Mijn doel is om vanuit Paradijsvogel Magazine jaarlijks 2 miljoen mensen te kunnen bereiken met interessante verhalen en kennis uit deze prachtige paradijselijke wereld die wij met z’n alle mogen bewandelen.

Recente berichten

Welke bloemen zijn de bloemen van mei?

De creatieve zoektocht van Jennifer Joedo

Make-up trends over de jaren heen

Het Kubisme

© Paradijsvogels Magazine - 2022
Made with
Web Wings