
Misty Copeland was de eerste Afrikaans-Amerikaanse vrouw die eerste solist werd bij The American Ballet Theatre. In haar nieuwste project laat ze kijkers opnieuw nadenken over hoe kunst en ballet definiëren. In samenwerking met de NYC Dance Project en het tijdschrift Harpers Bazaar transformeert deze ballerina in de danseressen zoals Edgar Degas ze schilderde.
De schoonheid achter de coulissen van het podium
Degas maakte talloze werken die de schoonheid van ballet laten zien. In plaats van de geidealiseerde danseressen op het podium te laten zien, schonk hij zijn aandacht aan het zichtbaar maken van het harde werk, de training die nodig is voor zo'n perfecte voorstelling en de scenes backstage.
Voor Misty Copeland was de fotoshoot ook hard werk en een uitdaging. In het interview met Bazaar zegt ze hierover: "Het was erg moeilijk om na te maken wat Degas heeft gecreëerd. Er zijn zoveel kleine details in de houdingen, en ook als de dansers stilstaan geeft hij je toch het gevoel dat er beweging is. Voor mij is dat precies wat dans zo mooi en moeilijk maakt."
Bekijk ook het filmpje van de fotoshoot onderaan dit artikel!