
Alles moet tegenwoordig duurzaam verantwoord zijn lijkt het wel. Duurzaam ondernemen, ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd, is een term die je steeds vaker hoort. En dat is maar goed ook. Ook de overheid springt hier steeds vaker op in door bedrijven indirect te dwingen tot duurzaam ondernemen. Maar waarom is dit een goede ontwikkeling? En wat is duurzaam ondernemen eigenlijk? Wij vertellen je alles wat je moet weten over duurzaam ondernemen en we geven je een paar voorbeelden van bedrijven die het goede voorbeeld geven. Ook zullen we je een aantal tips geven zodat ook jouw bedrijf (of jij zelf thuis) de eerste stappen kan zetten op dit gebied.
Wat is duurzaam ondernemen
We beginnen bij het begin. Want de kans is groot dat je wel eens van duurzaam ondernemen hebt gehoord, maar geen idee hebt wat het nou precies is. Duurzaam ondernemen houdt in dat je je als bedrijf inzet voor een beter milieu. Je probeert je bewust te zijn van de impact die jouw handelingen hebben op de maatschappij. Dit verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Maar in welke branche je ook actief bent, er zijn altijd een aantal zaken die je je sowieso kunt doen. Zo meteen geven we je hier een aantal voorbeelden van. Omdat je als bedrijf enigszins een voorbeeldfunctie hebt naar de maatschappij, is het belangrijk dat je het goede voorbeeld geeft. Steeds meer klanten vinden duurzaam ondernemen ook erg belangrijk en stellen dit als criteria om met jou in zee te gaan. Maar ook als werkgever is het belangrijk om duurzaamheid uit te stralen naar je werknemers. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat werknemers meer tevreden zijn over werkgevers die zich richten op duurzaam ondernemen. Het is dus niet alleen goed voor het milieu en de maatschappij, maar ook voor de mens.
Waarom zou je als bedrijf aan duurzaam ondernemen doen?
Ondanks dat de overheid sommige branches indirect dwingt om meer duurzaam verantwoord te ondernemen, is het geen verplichting voor bedrijven. Voor sommige bedrijven bestaan er wel speciale normen en richtlijnen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die werken met giftige stoffen. Maar over het algemeen is het een eigen keuze van bedrijven. Maar waarom zou je hier aan meedoen als bedrijf zijnde? Allereerst omdat je je inzet voor een betere planeet. Dat zou eigenlijk al reden genoeg moeten zijn. Maar ook op financieel vlak kan het je helpen. Duurzaamheid veroverd een steeds grotere plek in de wereld en steeds meer mensen vinden het een belangrijk onderwerp. Profileert je concurrent zich wel als duurzaam bedrijf? Grote kans dat een aantal klanten voor hem kiezen. Helemaal als jullie voor de rest weinig van elkaar verschillen in de ogen van de klant. De overheid heeft duurzaamheid ook steeds hoger in het vaandel staan. Overheden en investeerders kiezen meestal voor bedrijven die duurzaam ondernemen om in te investeren of de opdracht aan toe te bedelen. In de toekomst zal dit steeds vaker gebeuren. Ook komen er meer wetten en regelgevingen op dit gebied. Door nu al te investeren in een duurzame onderneming, ben je al een stapje voor op de rest. Je bent al voorbereid op de toekomst en daar ga je de vruchten van plukken. En zoals we al eerder aangaven, medewerkers van bedrijven die duurzaam ondernemen zijn meer gedreven en zijn meer tevreden over hun werk. Duurzaam ondernemen kan je dus als bedrijf veel opleveren. Behalve op financieel gebied is het ook goed voor het imago van het bedrijf. We vertellen je dadelijk welke bedrijven zich profileren als duurzame ondernemingen en je zult al snel merken dat zij een bijzonder goed imago hebben weten op te bouwen.
De eerste stappen in duurzaam ondernemen
We hopen dat je inmiddels overtuigd bent van de voordelen van duurzaam ondernemen. Wil je met jouw bedrijf ook beginnen met duurzaam ondernemen? Of wil je zelf thuis duurzamer gaan leven? Dan hebben we een aantal tips voor je om mee te beginnen. Je hoeft niet meteen alle milieuproblemen van de wereld op je schouders te nemen. Begin klein en bouw dit langzaam uit naar meer. Begin bijvoorbeeld met het vervangen van oude gloeilampen door spaarlampen of LED-lampen. Zet geen verwarming aan in ruimtes waar de hele dag niemand komt en doe hier ook geen lampen aan. Zorg er ook voor dat je je afval goed scheidt, iets dat er bij veel bedrijven inschiet. En dat is jammer, want door meerdere afvalbakjes te gebruiken is dit een fluitje van een cent. Stimuleer je werknemers om niet met de auto naar het werk te komen. Werknemers die vlakbij wonen kunnen gemakkelijk met de fiets komen. Ook de trein en de bus zijn een stuk minder vervuilend. En geef hierbij zelf het goede voorbeeld. Nóg beter is het om je werknemers helemaal niet op pad te sturen. Thuiswerken is steeds meer in trek en daar heeft het milieu al behoorlijk baat bij gehad. Dat hebben we wel gemerkt tijdens de coronacrisis. Laat je werknemers thuiswerken, al is het maar 1 of 2 dagen per week. Grote ondernemingen die vaak mensen naar het buitenland sturen, doen er goed aan om online vergaderingen aan te bieden. Laat je medewerkers niet voor een gesprek van een half uur naar bijvoorbeeld Spanje vliegen. Probeer ook de inkoop en productie zo ver het kan in eigen land te houden. Op deze manier hoeven er geen vervuilende transporten geregeld te worden. En daar zal het milieu je dankbaar voor zijn.
Deze bedrijven zijn een voorbeeld van hoe het moet
Om je te inspireren geven we je een aantal voorbeelden van bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Kledingmerk Patagonia bijvoorbeeld. Dit Amerikaanse bedrijf in sport- en outdoorkleding maakt zijn kleding uitsluitend van milieuvriendelijke materialen. Ieder jaar schenken ze een percentage van hun winst aan milieuorganisaties. Veel mensen kopen hun outdoorkleding om die reden uitsluitend bij Patagonia. Het bedrijf heeft dan ook als missie om de aarde te redden. En dat is een mooie reden om de volgende keer je kleding bij Patagonia te bestellen. Ook Tony’s Chocolonely heeft een bijzonder mooi doel. Namelijk 100% slaafvrije chocolade maken. Dit doet het natuurlijk erg goed op marketinggebied en dit Nederlandse bedrijf heeft dan ook snel aan populariteit gewonnen. Helaas zijn ze sinds begin 2021 een verkeerde weg ingeslagen en werken ze samen met een discutabel bedrijf. En dat heeft het bedrijf geen goed gedaan. We willen dit blog eindigen met nog een duurzaam bedrijf van eigen bodem. Je hoeft namelijk niet groot te zijn om groot te ondernemen. Organic is een nieuw bedrijf dat zich volledig op natuurlijke producten zoals een natuurlijke gezichtscrème richt. Ze werken uitsluitend samen met kleinere fabrikanten en letten erg op duurzaamheid. Een mooi voorbeeld dus waar een klein bedrijf groot in kan zijn.