![digital proces management](https://www.paradijsvogelsmagazine.nl/wp-content/uploads/2021/04/pexels-sora-shimazaki-5935788.jpg)
Sinds een aantal jaar is het business process management een enorme vlucht aan het nemen. Zo kwamen er de afgelopen jaren eenvoudigere producten op de markt die ook een stuk makkelijker te implementeren waren. Deels is dit te danken aan “low code “processystemen en dit heeft een meer agile aanpak binnen procesoptimalisaties. Ook de eerste gezette stappen binnen RPA hebben hieraan bijgedragen. Hier komen we later in deze blog op terug.
Data is de spil van je proces
Al jaren is er meer aandacht voor de data die gegenereerd wordt. Binnen processen gaat ook enorm veel data rond, waarbij informatie input is en een proces output is. Binnen het proces zelf wordt er ook heel veel informatie verwerkt. Tot nu toe was dit te vaak een vergeten kindje binnen deze wereld. Nu wordt hier steeds meer aandacht aan besteed en dus wordt dit ook als een belangrijker iets gezien. Doordat dit vaker vergeten werd leidde dit tot veel grote problemen bij automatisering, omdat louter de processtroom goed beschreven was en niet waar welke informatie vandaan kwam.
Processen verbinden met de klantreis
Binnen een bedrijf moet elk proces waarde opleveren voor een klant. Daarom is de tweede belangrijke trend binnen procesmanagement, meer verbinding realiseren tussen klanten en processen. Het is daarom raadzaam om het klantproces te verbinden met het (organisatie)procesmodel. Zo kan het niet zijn dat de mensen die de processen binnen de organisatie analyseren en optimaliseren, niet in contact komen met de mensen die de klanten reis analyseren en optimaliseren. Toch gebeurt dit nog vaker en heeft dat veel negatieve gevolgen.
RPA blijft een belangrijk iets maar niet in huidige vorm
RPA is op zichzelf een vrij eenvoudige techniek die bestaat uit data scraping en scripting. Ontwikkelingen binnen deze kunstmatige intelligentie zouden dit soort tools wel eens een overbodig iets kunnen maken. De markt in RPA en process automation zal zich dus in de komende jaren nog meer gaan ontwikkelen en veranderen, om dit tegen te gaan. Op dit moment is het nog niet duidelijk hoe dit gedaan gaat worden.
Bonus: De bedrijven die zich hiervoor inzetten
Omdat digitaal procesmanagement zo’n grote rol is gaan spelen in het bedrijfsleven, zijn er ook steeds meer jonge techbedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd. Pegamento is een van deze bedrijven en houdt zich bezig met RPA, maar ook met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en toepassing binnen bedrijven.