
Kunstenares Anna Colette Hunt heeft een levendige verbeeldingskracht. Een museum binnengaan betekent voor haar het betreden van een andere wereld, waarin de werken en objecten die ze ziet haar hun verhaal vertellen, of dat nu het werkelijke verhaal is of haar eigen fantasie die met haar op de loop gaat. Zo was het ook toen ze zich liet rondleiden door de curator van het Nottingham Natural History Museum. In de krochten van het kasteel ervoer ze allerlei sensaties bij het zien van de griezelige kasten vol opgezette en beschadigde dieren en lades gevuld met van hun lichamen gescheiden neuzen, ogen en andere dierlijke lichaamsdelen. Maar het meest werd ze geraakt door de entomologie ruimte waar allerlei insecten met speldjes door hun lijf waren 'opgeprikt'. Toen de laatste zonnestralen van de dag door de hoge ramen naar binnen vielen en de kleine geschubde lichaampjes beschenen, zag ze in haar verbeelding hoe de diertjes wakker werden en wegfladderden: eindelijk bevrijd uit hun jarenlange gevangenschap.
Dit visioen vormde de inspiratie voor een indrukwekkende installatie van 10.000 porseleinen kevers, krioelend over de muren van het kasteel. De een nog mooier dan de ander, met prachtige patronen en gouden randjes. Een ode aan de diertjes in de kasten en lades: geofferd aan kunst en wetenschap, maar uiteindelijk herrezen voor een indrukwekkende kunstzinnige groet aan alle bezoekers van het museum.
Ondertussen is Hunt niet gestopt met het tot leven roepen van haar fantasie: ze maakt nog steeds porseleinen insecten en verkoopt die onder andere in haar webshop.
[hr]
Meer inspiratie opdoen? Meld u aan voor de gratis inspiratiemail van Paradijsvogels Magazine en ontvang tweewekelijks de beste artikelen in uw inbox:
[mc4wp_form id="15395"]