10 kleine mindfulness tips voor mensen die het er eigenlijk ‘te druk’ voor hebben

2114 VIEWS
10 kleine mindfulness tips voor mensen die het er eigenlijk ‘te druk’ voor hebben

Mindfulness is een veelgehoorde uitdrukking maar roept meteen ook vragen op. Wat is mindful? Moet je daar een cursus voor volgen? Je bent te druk om stil te zitten dus wanneer is daar dan tijd voor? Hoe kan je überhaupt mindful (bezig) zijn als je het gevoel hebt dat je zo druk bent?

Mindfulness hoeft niet te betekenen dat je in een idyllische omgeving met natuurgeluiden urenlang moet mediteren. Het is eigenlijk vooral het waarderen van wat er nu gebeurt. Even geen zorgen maken maken over het verleden of de toekomst, maar juist je, vaak overprikkelde, geest rust gunnen door je te richten op het moment waarin je je bevindt, het heden.

We zijn allemaal in staat om een klein beetje mindfulness te integreren in onze dagelijkse bezigheden. Hieronder geven we een aantal tips die je kunnen helpen bij het genieten van het leven zoals het op dat moment is en die je stress en eventuele angsten helpen te verminderen, hoe druk je ook bent.

1. Adem diep in en uit

Bewust diep in en uit ademen zorgt er voor dat we even stil staan; kijk eens om je heen, onderzoek hoe je je voelt en wat je denkt en observeer wat er om je heen gebeurt. Het weer, de lucht, vogels, mensen – adem diep in en uit en je voelt je meteen een stuk beter.

2. Neem dagelijks 5 minuten om te mediteren

Mediteren is vooral met aandacht bezig zijn met je adem. Doe dagelijks deze vijf-minuten-oefening om een klein beetje te mediteren en je zult zien dat het verschil maakt. Tip: Begin er mee als je wakker wordt, gewoon vanuit je bed. Of misschien tijdens een dagelijkse bezigheid zoals tijdens het douchen of een stukje wandelen.

3. Focus op het heden

Houden fouten die je wellicht in het verleden hebt gemaakt je steeds bezig? Ben je bezorgd over de dingen die nog staan te gebeuren? Probeer je te richten op het heden wanneer je het gevoel hebt dat je angsten je dreigen te verlammen. Focus op het hier en nu gewoon door te observeren wat er om je heen gebeurt. Niet meer en niets minder dan dat en probeer de kracht van het nu te voelen. Eckhart Tolle schreef er een boek over: De kracht van het nu.

4. Schrijf af en toe alles van je af

Zorg dat je altijd een klein notitieboekje bij je hebt. Zo kun je op de momenten dat je het gevoel hebt dat je hoofd overloopt even alles van je afschrijven. Gedachten, zorgen, ideeën en to do lijstjes kun je op die manier even stallen en voel hoe bevrijdend dat werkt! Er valt een last van je af en dat geeft je ruimte om mindful te zijn.

5. Zorg voor een opgeruimde omgeving om je heen

Als je huis en/of werkplek rommelig zijn, zal je hoofd dat ook zijn. Probeer je omgeving zo opgeruimd mogelijk te houden en je zult zien dat je hoofd daardoor echt de ruimte krijgt die het nodig heeft om helder en gestructureerd te kunnen nadenken bijvoorbeeld. Marie Kondo schreef een boek vol tips over opruimen, Opgeruimd!

6. Maak je hoofd leeg door het doen van wat simpele taken

Als we het dan toch over opruimen hebben … je huis schoonmaken of wat strijkwerk doen kan ook heel meditatief werken. Door je te concentreren op relatief simpel en eentonig werk, kan je geest tot rust komen. Goed dus om te genieten van een grote schoonmaak bijvoorbeeld. Je kunt je brein even helemaal uitschakelen. Een lekker muziekje erbij werkt ook altijd heel goed.

7. Concentreer je op één ding tegelijk

Multitasken is een valkuil! Probeer je op een ding tegelijk te concentreren en je zult zien dat dat je geest veel brengt.  Laat je inspireren door dit oude Zen spreekwoord: “When walking, walk. When eating, eat.”

8. Zorg voor kleine mindful momentjes gedurende de dag

Zittend achter je bureau kan je bijvoorbeeld heel even stil staan bij hoe je voeten voelen. Probeer ze te ontspannen. Of neem een kleine pauze, loop naar het raam en kijk wat voor een weer het is en of je vogels kunt zien in de lucht.

9. Verminder vaart

Het is wonderbaarlijk hoe mindful je kunt zijn door het alleen maar iets rustiger aan te doen. Als je aan het lunchen bent bijvoorbeeld, doe dat dan langzaam en met aandacht. Hoe ziet je lunch er uit, hoe ruikt en smaakt het? Kauw langzaam en geniet van het moment. Je broodje snel opeten achter je bureau of terwijl je iets anders aan het doen bent is geen goed idee.

10. Doe minder

Zorg dat je niet te veel doet. Met andere woorden: zeg ook eens “nee”. Spendeer dagelijks tijd aan jezelf. Reduceer sociale events, organiseer zakelijke afspraken zo efficient mogelijk en geef prioriteit aan “me time” … even tijd voor jezelf! Voel je er niet schuldig over en erken dat iets minder doen je eigenlijk blijer en meer mindful maakt. En als jij blijer bent, heb je je beste “ik” te pakken!

In dit artikel lees je over biochemica Elizabeth Blackburn die tot de ontdekking kwam dat meditatie, meer nog dan beweging en gezonde voeding, kan helpen bij het vertragen van het verouderingsproces. Voor haar onderzoeken ontving Elizabeth de Nobelprijs voor Medicijnen.

MEER INSPIRATIE

50 is niet het nieuwe 30
Doris Jones (91) helpt samen met haar 2 katten bij het ontdekken van archeologische sites
Vrouwen hebben de broek aan op het Estlandse eiland Kihnu
7 mooie citaten uit Paulo Coelho’s De Alchemist over het volgen van je dromen