Kunstmaand Ameland | Door de ogen van de kunstenaar

871 VIEWS
Kunstmaand Ameland | Door de ogen van de kunstenaar

Dit jaar wordt de Kunstmaand Ameland voor de 18e maal georganiseerd. Kerken, restaurants, galeries, huizen, hotels, musea, de duinen en het gemeentehuis doen de hele maand november dienst als expositieruimte voor de diverse werken van meer dan 70 kunstenaars uit Zweden, Duitsland, Denemarken en Nederland. Slechts de zee geeft de grens aan: samen met het eiland zelf vormen de kunstenaars vormen de basis en spil van dit bijzondere evenement. Wat is hun inspiratiebron? Paradijsvogels Magazine vroeg een aantal van hen bij wijze van voorproefje om te vertellen waar zij hun dagelijkse inspiratie vandaan halen en wat de Kunstmaand volgens hen nu zo bijzonder maakt.

‘De bijzondere waddenatmosfeer in november is met niets te vergelijken. De verstilling die is  ingetreden. Zelfs bij regen, storm, mist of kou.’ Kunstenares en eilandbewoner Margreet Halma schetst beeldend de context waarin de kunstwerken worden getoond. Anton Dona vult aan: ‘sinds 1970 ga ik met familie en vrienden naar Ameland. De zomer trekt mij niet, maar voorjaar en winter des te meer. Er heerst rust.. In de winter is het er vaak koud en met een dikke jas aan is het juist dan heerlijk wandelen op het uitgestrekte strand – je hoort de wind en je voelt het zand langs je gezicht. Geen dikdoenerij, geen overvolle strandtenten, geen poeha, gewoon recht toe recht aan, zee, wind, zand, duinen, dijken, wandelende en fietsende mensen. Eenvoud en puur. Dit gevoel heb ik ook bij Kunstmaand Ameland.’

Margreet Halma en Anton Dona

(L) Lentevreugde, Margreet Halma (R) Schijf, Anton Dona

Deze combinatie van natuur en kunst is ook voor Liesbeth Topper een belangrijke factor om mee te doen met de Kunstmaand. ‘Ik voel me direct aangetrokken tot de zee. De eindeloze herhaling van eb en vloed, de eeuwige beweging van water, het nooit aflatende geluid van wind en water. Heerlijk vind ik het, lange wandelingen over het strand. Mijn werk past echt in zo’n omgeving.’

Het is dat wat je ziel raakt, je emoties. Grote woorden die bijna niet te verbinden zijn met bijvoorbeeld het maken van kleine vogeltjes.

‘Ik haal mijn inspiratie altijd uit de natuur, want die is eindeloos en laat zich zeer goed vertalen’, zegt Djoke Reitsma. Haar handgedraaide porseleinen vaasjes resulteren inderdaad in een natuurlijk fenomeen: prachtig en puur als individu, krachtig en elkaar versterkend in een groep. Krin Rinsema combineert de natuur met een verbeelding van de menselijke psyche in serene en tegelijkertijd krachtige werken met thema’s als zee, strand, lucht en en eenzaamheid. O.C. Hooymeijer laat zijn verbeelding juist op een hele andere wijze spreken: ‘sinds ik mij kan herinneren, verzin ik dingen. Ik haal mijn inspiratie overal vandaan en heb eigenlijk een hekel aan het woord ‘kunstenaar’. Ik voel me meer een ‘verzinner’. De zinneprikkelende installatie die hij speciaal voor de Kunstmaand maakt –  een klein huisje waarin de bezoeker heel even in het leven van een oude man met een bijzondere passie stapt: zangvogels kweken – is daar een mooi voorbeeld van.

Krin Rinsema en Onno Hooymeijer

(L) Titel onbekend, Krin Rinsema (R) Malinese bonte zwartsnavelzanger, O.C. Hooymeijer

Ook Margreet Halma verdiepte zich in het thema ‘vogels’, maar dan vanuit haar achtertuin: ‘zwaluwen die hun ingenieuze nest hadden gebeeldhouwd tegen de nok van de gevel, kwikstaartjes hadden een nestje boven in de gouden regen, koolmeesjes nestelden in het kastje , musjes zetelden onder de dakpannen. De saamhorigheid en samenwerking, maar vooral ook het gedrag van die kleine tuinbewoners is ontroerend. Dat wil ik graag uitdrukken.’

Het geheim van de kunst is daar in gelegen, dat men niet zoekt maar vindt

Djoke Reitsma en Liesbeth Topper

(B) Geen titel, Djoke Reitsma (O) What Remains III, Liesbeth Topper

Terecht vervolgt ze dat inspiratie iets heel persoonlijks is. ‘Het is dat wat je ziel raakt, je emoties. Grote woorden die bijna niet te verbinden zijn met bijvoorbeeld het maken van kleine vogeltjes. Maar toch. Exposeren kan daarom soms heel dubbel zijn. Enerzijds wil je  graag deelnemen om  je werk laten zien maar anderzijds eigenlijk liever niet . Uit vrees omdat er soms beelden bij zijn waarvan je het gevoel hebt dat je ziel bloot ligt.’

Laat u meevoeren in november in de bezieling van al deze kunstenaars en volg het advies van Krin Rinsema: ‘laat je verrassen! Geniet van al het mooie wat je te zien krijgt.’ Verwondering, een open blik en onthaasting. Dit zijn de essentiële ingrediënten die de kunstenaars noemen voor de meest bijzondere ervaring. Liesbeth Topper: ‘neem vooral de tijd om het werk van de kunstenaars op zo’n prachtige locatie te ervaren. Wellicht komt er dan een moment zoals waarop Picasso ooit doelde: ‘Het geheim van de kunst is daar in gelegen, dat men niet zoekt maar vindt’.

Meer informatie op www.kunstmaandameland.nl en www.vvvameland.nl (o.a. voor speciale Kunstmaandarrangementen).

Beeld cover: Adri Benschop Fotografie

MEER INSPIRATIE

Ga deze zomer op ontdekkingsreis tijdens de Vredesexpositie in Münster
De leukste dorpjes en steden aan het water om af te koelen
Bij deze pluktuinen in Nederland kun je zelf fruit plukken
7x de mooiste botanische tuinen in Nederland