
Op een dag kwam de Japanse kunstenares Aki Inomata erachter dat de Franse ambassade in Japan tot 2009 tot Frans grondgebied behoorde. In dat jaar werd dit stuk grond officieel eigendom van Japan, maar slechts voor de komende 50 jaar. Daarna wordt het teruggeven aan Frankrijk. Inomata is geïntrigeerd door deze schijnbaar geruisloze transformatie van identiteit.
"Enerzijds gebeurt zoiets zonder dat veel mensen daar erg in hebben. Aan de andere kant komt een dergelijke gebeurtenis heel dichtbij, denk aan dagelijkse thema's zoals migratie, verhuizen, het aannemen van een andere nationaliteit."
[quote text_size="medium"]
'Yadokari', het Japanse woord voor heremietkreeft, betekent letterlijk 'iemand die in een tijdelijk onderkomen leeft'
[/quote]
Het zette haar aan tot deze wonderlijke kunstwerken: heremietkreeften in doorzichtig huisjes in allerlei vormen en maten. 'Yadokari', het Japanse woord voor heremietkreeft, betekent letterlijk 'iemand die in een tijdelijk onderkomen leeft'.
In dit project nam ze de heremietkreeft als uitgangspunt om het thema 'aanpassing' te onderzoeken. Deze beestjes hebben, in tegenstelling tot de meeste kreeftachtigen, namelijk geen gepantserde schaal maar een week achterlichaam. In een wereld van eten of gegeten worden is het dus essentieel dat zij goede behuizing vinden. Inomata gebruikte CT scanning om de gedetailleerde weergave van een onbewoonde schaal van een heremietkreeft in kaart te brengen en erachter te komen wat een heremietkreeft een prettig onderkomen vindt.
Op basis hiervan maakte zij van kunststof de meest prachtige optrekjes, o.a. in de vorm van Parijse appartementen en de skyline van New York. Ze was benieuwd of de kreeften hier überhaupt in wilde wonen. Of ze in een object dat zo vervreemd is van hun dagelijkse habitat, zich desondanks toch thuis zouden voelen.
Ze wonen er nog steeds in.
In onderstaand filmpje kun je zien hoe Inomata de huisjes maakte, en hoe de kreeften reageerden op de eerste kennismaking:
Beeldmateriaal (c) Aki Inomata